Så lyckas du med e-postmarknadsföringen!


Tillhör du också en av dem som vaknar upp varje morgon, kollar inkorgen och börjar med att radera mängder av nyhetsbrev? Du är nog inte ensam! Faktum är att nyhetsbrev ofta har en låg öppningsfrekvens, men folk fortsätter ändå att prenumerera. Har du slutat öppna nyhetsbrev eller t o m avprenumererat, så beror det antagligen på att man har misslyckats med en eller flera av punkterna som följer längre ned i inlägget.
Låt dig inte heller fokusera allt för mycket på antalet kontakter i din lista/listor. Det är oftast bättre att ha 100 riktigt relevanta kontakter att kommunicera med, snarare än 10 000 kontakter som inte öppnar mailen eller klickar sig vidare från innehållet.
6 snabba tips
När du har valt ett verktyg och börjat samla in kontakter eller importerat de befintliga kontakter som du har, kan du börja skicka nyhetsbrev. Ta därför del av de här snabba tipsen för att lyckas med dina nyhetsbrev.
1. Ämnesraden
Ämnesraden sägs vara viktigare än själva innehållet. Det är där man ska lockas att klicka vidare och läsa mailet eller nyhetsbrevet. “Nyhetsbrev v. 35” är inte en lockande ämnesrad. Lägg tid på att bolla olika ämnesrader och våga sticka ut med ditt budskap. Ditt innehåll kan vara hur bra och snyggt utformat som helst, men blir man inte intresserad av ämnesraden så kommer man inte att öppna mailet.
Undvik spammiga ämnesrader som innehåller flera utropstecken efter varandra “!!!” och stora bokstäver. Då kan du riskera att det flaggas som spam och hamnar i skräpkorgen.
2. Läsligheten
Är mailet responsivt? D v s, funkar det på alla olika enheter och upplösningar? Ska man verkligen behöva zooma med fingrarna på mobilen eller tyda ett svårläsligt typsnitt? Se till att hålla dig till textstorlekar som alla kan läsa och färger som är tydliga. Den allra vanligaste typen av färgblindhet är röd-grön färgblindhet. Det innebär att personen med svårighet, eller inte alls, kan se skillnaden mellan rött och grönt. Total färgblindhet är väldigt ovanligt, då ser man endast svart-, grå- och vitskalor.
3. Generiskt
Ett för brett och generiskt nyhetsbrev blir inte intressant att läsa. Blanda innehåll om dig och ditt företag med guider, infographics, blogginlägg och artiklar som kan vara till värde för läsaren. Våga bli nischad! Se nyhetsbrev som ett samtal, det är inte speciellt spännande att prata om vädret vecka efter vecka. Se till att mixa med allmänna ämnen och mer nischat och specifikt innehåll.
4. Samla in
Har du ingen databas av kontakter som du kan använda i din marknadsföring, så kan det bli svårt att komma igång. GDPR kan förhindra dig att skicka e-mail till vem som helst. Lägg därför in möjligheten att sajna upp sig på nyhetsbrevet på din hemsida och lägg fram en bok i kassan eller på kontoret där man kan skriva ned sin e-mailadress.
Tips! Läs våra artiklar GDPR - Allt du behöver veta och GDPR - Bilder på personer
5. What’s in it for me?
Varför ska jag prenumerera på ditt nyhetsbrev, helt enkelt? Får jag rabatter, erbjudanden eller matnyttigt innehåll som kan hjälpa mig med mina problem eller produkter som jag har köpt av dig? Förklara tydligt syftet med nyhetsbrevet och varför man ska prenumerera på det. Förklara och svara på, med bra copywriting, följande:
- Vad får jag när jag lämnar ifrån mig min e-mailadress?
- Hur ofta kommer jag att få e-mails?
- Kommer jag att ta del av rabatter och erbjudanden?
6. När ska jag skicka e-mail?
Du har skrivit bra innehåll, hittat eller tagit bra bilder och komponerat ihop ett snyggt utskick. Nu till den eviga frågan - När är den bästa tiden och dagen för att skicka e-mail?
Som med mycket annat som gäller marknadsföring och kommunikation, så finns det inget som är rätt eller fel. Det gäller att känna sin målgrupp och testa, testa, testa! Generellt sett är måndagar en dålig dag att skicka e-mail på. Det är ofta en hektisk mötesdag och risken är att ditt e-mail raderas rent slentrianmässigt tillsammans med en mängd andra. Det är ofta bra att maila personer på företag på vardagar mellan kl. 08-11. Skickar du under den tidiga delen av tidsperioden, så lär ditt e-mail hamna högst upp i inkorgen. Skickar du strax före lunch, så kommer det att landa när man har städat av övriga problem och kanske bara väntar på att det ska bli lunch. De bästa dagarna är vanligtvis tisdagar och torsdagar, men testa även onsdagar. Måndagar är som sagt ofta en mötesdag och på fredagar kan man mentalt ha checkat ut inför helgen, förutsatt att det skickas under eftermiddagen. Helgen är ofta ett “big no-no” för att skicka mail till personer på företag.
Tänk på att alltid testa dig fram. Ta tipsen med en nypa salt och börja töja på tider eller testa nya metoder. Ditt recept är oftast det bästa receptet!
Ska du skicka till privatpersoner kan helger vara en bra tid. Undvik dock att skicka tidigt på morgonen. Det kan vara bra att skicka ett mail i god tid innan ett event eller en rea ska starta, för att senare följa upp med ett påminnelsemail närmare eventet eller slutet av rean.
Att skicka mail till olika åldrar kan vara en parameter att ha i åtanke, om du vill ta din e-postmarknadsföring till nästa nivå. Yngre personer öppnar och läser oftast e-mail kl. 13 och äldre är bättre på att läsa och skicka e-mail tidigt på morgonen.
Viktigast är ändå trots allt att alltid ha din målgrupp i åtanke. När är de upptagna? Påverkar skolloven min kontaktlista? Ställ frågor i en lista och svara på dem, en efter en.
Verktyg för att skicka e-mail
Det finns en rad olika verktyg som kan hjälpa dig med e-postmarknadsföring. Nedan listar vi några som kan fungera för dig. Vissa är gratis, medan andra kan kosta en slant.
Mailchimp
I Sverige och många andra länder är Mailchimp det allra vanligaste verktyget. Det är gratis att registrera sig och man betalar för det antal kontakter som man har i sina listor.
Sendinblue
Att registrera sig och komma igång med Sendinblue är gratis. Du kan skicka upp till 300 mail/dag helt gratis. Nästa steg är “Lite” där du kan skicka 40 000 mail/månad för 5€/månad.
Hubspot
Har du otroligt många kontakter eller vill växa snabbt, så är Hubspot en bra lösning. Med de verktyg som Hubspot erbjuder kan du nå marketing automation på nolltid. Det finns att tillgå från 0 kr upp till flera tusentals kronor varje månad, beroende på vad du behöver.
Nu är det bara upp till dig att sätta igång! Gör det med detsamma, för det tar alltid tid att samla in mailadresser. Lycka till!