Hur gör man en affärsplan - enkelt!

Kort sammanfattning

En affärsplan ger en strukturerad vägkarta för att bygga sitt företag. Genom att definiera affärsidén, genomföra marknadsanalyser, planera företagets funktion, strategi och marknadsföring samt upprätta en budget kan man öka chanserna till framgång. 

En genomtänkt affärsplan ger inte bara vägledning utan också möjlighet att identifiera och anpassa sig till utmaningar längs vägen.

Hur gör man egentligen en affärsplan? 

Det är frågan många entreprenörer ställer sig när de för första gången ska starta eget företag - det är kanske precis därför du har hittat hit? 

Med en bra och genomtänkt affärsplan får du en ritning över hur du kan bygga ditt drömföretag från grunden. Men den fungerar inte bara som din instruktionsmanual - en affärsplan kan dessutom hjälpa dig få stöd från potentiella investerare, banker, och andra affärspartners så att företaget kan utvecklas vidare. 

Intressant! Så hur gör man?

Som mycket annat kräver affärsplanen tid och planering, men det ska inte behöva vara en komplicerad process. Det finns över tusen mallar att hitta när du söker lite online, och det finns heller inget rätt eller fel. Så länge du kan förklara din affärsidé, marknadsanalys, vad för strategier du kommer använda, och vad hur har för budget är du på god väg. Nedan har vi slagit ihop 5 enkla steg på hur du på bästa sätt ska komma igång med din plan.

1. Affärsidén

Skriv ner i detalj vad själva syftet är med företaget, vilka långsiktiga och kortsiktiga mål ni strävar efter och vilka tjänster och produkter som kommer erbjudas. 

Det kan också vara bra att kommentera lite kort om vad för målgrupp ni har. Kommer ni till exempel sälja till privatpersoner (B2C) eller andra företag (B2B)?

Specificera var i landet företaget kommer verka och vad för typ av företagsform det kommer vara. Är det ett aktiebolag (AB), handelsbolag (HB), eller en enskild firma (EF)?

Kolla in Verksamts film om hur man går från idé till handling. 

2. Marknadsanalysen

När det kommer till marknaden är det bra att få en djupare förståelse för er målgrupp och deras betéenden: Svara till exempel på frågorna om var i landet de befinner sig och vad deras behov är? Undersök hur trenderna ser ut. Behoven för era produkter och tjänster kanske växer under en viss period på året?

Kolla på de största konkurrenterna: Vad är deras styrkor och svagheter? Erbjuder de något annorlunda från ditt företag? Vad kan ditt företag göra bättre?

3. Företagets funktion

Hur kommer företaget fungera och vad behövs för att komma igång?

Fundera på hur dina produkter och tjänster kan produceras mest effektivt, och vad som krävs: ni kanske behöver en lokal, material, maskiner, en dator eller eller anställa fler? 

Det kan också vara till stor fördel att jämföra och förhandla med leverantörer och andra kontakter ni planerar att samarbeta med för att ta del av de bästa erbjudanden. Kika till exempel med våran egna partner Förhandlat för att veta mer!

Och sist men inte minst, ta reda på vilka priser som behöver hållas. Kommer kunderna vara villiga att betala det?

4. Strategi och Marknadsföring

Bortsett från företagets huvudsakliga uppgifter bör affärsplanen innehålla hur ni planerar att driva in försäljningen.

Börja med att definiera företagets USP (Unique Selling Point). Vad ska ni göra för att stå ut, varför ska kunderna komma just till er? 

Därifrån kan ni börja utveckla en marknadsföringsstrategi för att kommunicera utåt till er målgrupp. Det kan till exempel vara bra att bygga en hemsida för företaget, öppna konton på sociala medier, lägga ut annonser, och mycket annat. Kreativiteten betyder mycket här!

5. Budget

Räkna ut hur mycket allt kommer kosta - hur mycket pengar behöver ni för att komma igång? Vad kommer de löpande utgifterna ligga på och hur mycket intäkter behöver ni för att kunna täcka dom? Det kan också vara bra att tänka ut i vilka områden inom företaget som pengarna ska allokeras.

Om du vill veta mer om hur du kan planera en väl genomtänkt budget, har vi ett jätte intressant inlägg du kan läsa från våran gästexpert Christian MörckFörhandlat!

Bonus: Gå över affärsplanen igen, igen, och igen...

Sista steget är baserat på alla föregående. Gå över hela planen och säkerställ att allt är ser realistisk för att kunna utföras. Om resurserna inte är tillräckliga för att komma igång kan vara bra att se över om något kan justeras. 

Vi på Qred vill alltid hjälpa till med flexibla finansieringslösningar för att sparka igång småföretag. Hos oss kan du enkelt skicka in en låneansökan med villkor som passar just dig, och få svar samma dag. Dessutom har vi inga bindningstider, så du kan avsluta lånet när du vill. 

Ring, maila eller chatta med våra skickliga företagsrådgivare så kan vi se hur vi kan finansiera ditt drömföretag idag!

/ Felix 

Dela inlägget