Visste du att det blir allt vanligare med manipulering av mätarställningar på bilar?
Det finns nu tusentals till salu med manipulerade mätare. Wayke och Carfax utförde en granskning tillsammans där de tittade på 290 000 bilar. Den visade att omkring 1 500 (0,5%) hade felaktiga mätarställningar. Det kanske inte låter som så mycket, men det är dubbelt så höga siffror som 2021!
Fusk med mätarinställningar är ingenting nytt, det har gjorts i många år. Förr i tiden handlade det dock mest om bilar som har importerats in till Sverige, men även det har börjat skifta. Undersökningen visade att de flesta som upptäckts faktiskt är sålda i Sverige.
Hur upptäcker man en manipulerad mätarställning?
Det brukar faktiskt vara ganska lätt att upptäcka en manipulerad mätarställning, om man vet vart man ska kolla och vad man ska kolla efter.
Varje gång en bil besiktigas görs en registrering av mätarställningen. Det betyder att du kan gå tillbaks och se om det finns några konstiga avvikelser mellan åren. Gå in på hemsidan car.info så ser du all tillgänglig historik. Ser något konstigt ut? Ja, då är risken att det är något fuffens.
Hemsidan vibilägare.se gjorde även dem en granskning för några år sen, den här gången via siffror från car.nifo. Den visade att det kan finnas över 84 000 bilar ute på svenska vägarna och 1 800 aktiva bilannonser som hade konstiga avvikelser. Rätt många, eller hur?
Varför manipuleras mätarställningen?
Som du kanske redan gissat, handlar det såklart om pengar.
Eftersom alla nya bilar har blivit så digitala har det blivit lättare att ställa om mätarställningen. Allt man behöver göra är köpa en elektronisk mätarjusterare. Koppla in den och vips, några minuter senare är siffrorna manipulerade.
Vibilägares undersökning visade även att en bilhandlare kan ta 18 000 kronor mer betalt för en Volvo V40 från 2012, om mätaren står på 10 000 istället för 16 000 mil. Ja, man blir kanske inte så förvånad att det händer….
Vi får helt enkelt hoppas på att transportstyrelsen kommer på med någon lösning i framtiden. Men till dess, se till att vara försiktig och gör efterforskningar. Lycka till med bilköpet!
/Andreas
Frågor och svar om manipulerad mätarställning på bilen
- Hur verifierar man informationen från bilens servicebok?
När det kommer till att verifiera informationen från bilens servicebok mot officiella uppgifter, är det viktigt att jämföra servicehistoriken med de mätarställningar som registrerats vid besiktningar och service. Detta kan ofta göras genom att kontakta verkstäder som utfört servicen eller genom att använda onlineplattformar som samlar historisk data om fordon. Om det finns avvikelser, är det en god idé att fråga säljaren om dokumentation som kan förklara dessa skillnader.
- Vilka specifika tecken eller fysiska bevis bör man leta efter på bilen som kan tyda på manipulerad mätarställning?
Specifika tecken på en bil som kan tyda på en manipulerad mätarställning inkluderar slitage som inte överensstämmer med den angivna mätarställningen. Till exempel kan en bil med låg mätarställning men med mycket slitage på ratten, pedaler, eller säten vara misstänkt. Andra tecken kan vara om bilens servicebok saknar stämplar eller ser manipulerad ut.
- Hur går processen till att anmäla en misstänkt manipulerad mätarställning?
Processen att anmäla en misstänkt manipulerad mätarställning kan variera beroende på land och region, men ett bra första steg är att kontakta den lokala transportmyndigheten eller motsvarande organ. I många fall kan det också vara klokt att rapportera situationen till polisen, särskilt om man misstänker bedrägeri.
- Finns det några specifika bilmodeller eller årgångar som är mer utsatta för detta fusk?
Det finns ingen specifik information som pekar på att vissa bilmodeller eller årgångar är mer utsatta för manipulerade mätarställningar än andra. Risken kan dock vara högre för bilar som har ett högt andrahandsvärde eller som ofta importeras, eftersom incitamentet att manipulera mätarställningen kan vara större.
- Vad gör transportstyrelsen för närvarande för att bekämpa problemet med manipulerade mätarställningar, och finns det några planerade åtgärder för att förbättra situationen?
När det gäller vad transportstyrelsen gör för att bekämpa problemet med manipulerade mätarställningar, så arbetar många transportmyndigheter med att förbättra registrerings- och kontrollprocesser för att göra det svårare att manipulera mätarställningar. Dessa åtgärder kan inkludera allt från tekniska lösningar som gör det svårare att ändra mätarställningar elektroniskt till lagstiftningsförändringar som ökar straffen för sådant fusk. För detaljerade planer och åtgärder är det bäst att kontakta den lokala transportmyndigheten direkt.