Bra första aprilskämt för företag

Första April är den där roliga dagen på året då företag kan släppa på det professionella en aning och skämta till det! Det är dock inte alltid helt lätt - frågor som hur, vart, varför kan komma upp!

Hur gör man ett bra aprilskämt för företag? 

Ett tips är att börja med att fundera kring företagets huvudsakliga värden, hur kunder och omvärlden uppfattar ditt varumärke och dina produkter. Man kan ställa sig frågor som;

  • Vad står mitt företag för?
  • Vad är unikt för oss?
  • Vad har vi för produkter?

De bästa aprilskämten är ofta nära knutna till produkter eller varumärket i sig. Det är populärt att göra något som skulle kunna vara sant men samtidigt lite kontroversiell. Målet är att få en reaktion - spela på känslor!

Om du driver ett lokalt företag, exempelvis en restaurang, testa spela på något lokalt som blir roligt för kunder i närheten. Våga vara kreativ, se efter ditt företags styrkor och vad som gör det unikt! 

Vilka kanaler ska man använda?

Vid kanalval handlar det om att titta på vad som passar bäst för er. För vissa kan ens hemsida eller sociala medier och Youtube passa bäst, i andra fall produkterna själva.

Man måste inte spendera mycket pengar för att lyckas. Teslas grundare Elon Musk kontroversiella tweet om konkurs eller Mcdonalds Facebook-inlägg om att de tar bort saltgurkan på sina hamburgare är exempel på aprilskämt som inte kostade en krona som ändå fick bra spridning. 

Vi kollar på några olika kanalval och lyckade exempel!

Google

Google älskar första April och skojar ofta till det på många olika sätt. Du kan kolla på den här spellistan över deras aprilskämt-filmer om du vill ha lite inspiration, eller läsa vår blogg om när de skojar till det i sökresultaten.

Här förvandlade de en av sina produkter “Google Maps” till ett Pac-man spel.

IKEA

IKEA i Singapore använde sig av Facebook och sa att de skulle bygga om “Småland” (IKEAs lekplats för barn i varuhusen). Det skulle bli modernare - istället för leksaker och roliga rutschkanor skulle det bli en “press-play” lekplats. Barnen skulle sitta med iPads istället för att röra på sig.

Burger King

1998 meddelade Burger Kings via tidningen USA today om deras nya hamburgare för vänsterhänta! Ingredienserna skulle inte ändras, den skulle bara vara lättare för vänsterhänta att hålla i. 

Carlsberg 

Carlsberg meddelade på sin hemsida att de efter tusentals timmar i labbet hade skapat världens första ölbrustablett. På bara 90 sekunder skulle ett vanligt glas vatten förvandlas till öl!

Varför ska man skoja till det?

Första april ger företag en möjlighet att skapa en bild av sitt varumärke som sticker ut och uppskattas. Det handlar om marknadsföring, inte bara för kunder men också för att skapa en bild av en rolig arbetsplats som lockar till sig bra personal! Ett lyckat skämt kan plockas upp av nyheter eller delas på sociala medier och få enorm spridning.

Man får dock komma ihåg att humor är en balansgång, få skämt fungerar för alla. För vissa branscher kan det helt enkelt vara olämpligt att skoja - man får göra en bedömning. Ett tips är att kolla på konkurrenterna och se hur de gör!

Lycka till!

/Andreas

Dela inlägget