Sparkonto hos Qred Bank

Vilka räntor erbjuder Qred Bank på sina sparkonton?

Vi erbjuder två olika sparkonton: Sparkonto Fast och Sparkonto Flex. Med Sparkonto Fast får du en fast ränta och med Sparkonto Flex får du en rörlig ränta. För information om våra nu gällande räntesatser, se sparkonto.

Omfattas mina insättningar på sparkontot av den statliga insättningsgarantin?

Ja. Dina insättningar omfattas av den statliga insättningsgarantin, enligt beslut av Riksgälden. Insättningsgarantin innebär att dina insättningar till ditt sparkonto återbetalas med upp till 1 050 000 SEK om Qred Bank går i konkurs. Återbetalning sker inom sju arbetsdagar och på det sätt som Riksgälden anser är lämpligt. Läs mer om den statliga insättningsgarantin

Hur beräknas räntan på Qred Banks sparkonton?

Din ränta beräknas dag för dag på den summa som finns på ditt sparkonto. Räntan räknas från och med den första kalenderdagen efter insättningsdagen och till och med den sista kalenderdagen innan uttagsdagen. 

Hur beräknas räntan på Sparkonto Fast?

Vi tillämpar årsränta på våra sparkonton. Det innebär att du får den andel av årsräntan som motsvarar din sparperiod, i de fall du har pengar på ditt konto i mindre än ett år. Räntan börjar räknas från och med den första kalenderdagen efter att pengarna har satts in på ditt sparkonto till och med den sista kalenderdagen innan pengarna tas ut.

Exempel med 6 månaders löptid: Om du sätter in 10 000 SEK på ett Sparkonto Fast under 6 månader, så får du ränta på detta belopp i 180 dagar. Om kontot har en årsränta på 4,3 %, kommer du få 212 SEK i ränta för denna period:

10 000 SEK * (4,3 % årsränta / 365 dagar) * 180 dagar = 212 SEK 

Exempel med 12 månaders löptid: Om du sätter in 10 000 SEK på ett Sparkonto Fast under 12 månader, så får du ränta på detta belopp i 365 dagar. Om kontot har en årsränta på 4,3 %, kommer du få 430 SEK i ränta för denna period:

10 000 SEK * 4,3 % årsränta = 430 SEK

Du kan hitta information om gällande räntesatser och aktuella kontovillkor på Qred Banks hemsida.

Hur beräknas räntan på Sparkonto Flex?

Vi tillämpar årsränta på våra sparkonton. Räntan börjar räknas från och med den första kalenderdagen efter att pengarna har satts in på ditt konto till och med den sista kalenderdagen innan pengarna tas ut. Ränta utgår enligt den vid var tid gällande räntesatsen för Sparkonto Flex.

Du kan hitta information om den nu gällande räntesatsen och aktuella kontovillkor för sparkonto på Qred Banks hemsida.

Kan jag göra flera insättningar till mitt sparkonto?

Det finns inga begränsningar för antalet insättningar du kan göra för Sparkonto Flex.

För Sparkonto Fast kan du enbart göra en insättning på varje konto. Om du önskar sätta in mer pengar, kan du öppna fler Sparkonto Fast med samma löptid. Om du försöker sätta in mer pengar på samma sparkonto, kommer dina pengar i stället att överföras till ditt Sparkonto Flex eller till det uttagskonto du valt i förväg.

Vilket är det minsta beloppet jag kan sätta in på mitt sparkonto?

Det finns ingen lägre insättningsgräns.

Vilket är det högsta beloppet jag kan sätta in hos Qred Bank?

Högsta belopp för insättning är 1 000 000 SEK.

Hur lång tid tar det innan pengarna sätts in på mitt sparkonto?

Det sker normalt inom tre (3) bankdagar, med reservation för röda dagar, helger och andra högtider. 

Kan jag sätta in pengar i euro eller andra utländska valutor?

Nej. Du kan endast spara i svenska kronor (SEK). 

Hur mycket kan jag spara hos Qred Bank?

Det högsta beloppet som du kan spara hos Qred Bank, inklusive kapitaliserad ränta, är 1 000 000 SEK. 

Jag råkade skriva in fel OCR-nummer vid insättningen. Vad gör jag nu?

Om du råkat ange fel OCR-nummer kommer vi att sätta in pengarna på ditt sparkonto manuellt. Om du inte ser pengarna på ditt konto inom tre (3) dagar efter insättningen, kan du skicka ett meddelande till oss genom att använda meddelandefunktionen på Mina sidor.

Hur gör jag ett uttag från mitt sparkonto?

Logga in på Mina sidor och välj “uttag”.

Läs mer på sidan för sparkonto fast och flex.

Kan jag ändra mitt föranmälda uttagskonto?

Ja. Om du av någon anledning vill byta ditt föranmälda uttagskonto för ditt sparkonto, så behöver du meddela oss det. Det gör du genom att skicka ett meddelande till oss via Mina sidor. 

Vilken typ av konto kan jag anmäla som uttagskonto?

Uttagskontot måste vara ett av dina konton i en annan bank och innehålla clearing- och kontonummer. Du kan inte ange bankgiro, plusgiro eller konton i utländska banker som uttagskonto för sparkontot.. 

Hur blir jag kund och öppnar ett sparkonto?

Det är enkelt! Klicka på öppna sparkonto

Hur loggar jag in för att hantera mitt sparkonto?

Du når ditt sparkonto genom att logga in på Mina sidor med hjälp av BankID.

Kan jag öppna fler än ett sparkonto hos Qred Bank?

Ja, du kan öppna flera sparkonton hos oss.

Har sparkontot någon årsavgift?

Nej, inget av Qred Banks sparkonton har någon årsavgift. 

Kan jag öppna ett gemensamt sparkonto?

Nej, i dagsläget tillåter vi enbart en kontohavare per sparkonto.

Kan jag öppna sparkonto åt mitt barn eller någon under 18 år?

Nej. Som kontoinnehavare måste man ha fyllt 18 år. Läs mer på sidan för sparkonto.

Kan jag öppna ett sparkonto om jag inte har ett svenskt bankkonto?

Nej. Du måste ha ett svenskt bankkonto för att kunna göra insättningar till ditt sparkonto hos oss på Qred Bank. 

Jag vill avsluta och stänga mitt sparkonto. Hur gör jag?

Logga in på Mina Sidor, öppna kontoöversikten och välj sedan “Avsluta konto” för att avsluta ditt sparkonto.

Kan jag se transaktioner för ett avslutat konto?

Ja. Logga in på Mina sidor och klicka på “Visa avslutade konton” för att se dina transaktioner för ett avslutat sparkonto

Hur får jag tillgång till mitt årsbesked?

Du kan ladda ned ditt årsbesked för sparkonto genom att logga in på Mina sidor och klicka på "Dokument".

Hur hanteras mina personuppgifter?

För att se hur vi behandlar dina personuppgifter kring ditt sparkonto, vänligen läs mer i integritet.

Hur gör jag om jag har klagomål relaterade till Qred Banks sparkonto?

Om det är något du inte är nöjd med vill vi gärna höra dina synpunkter, då det ger oss möjlighet till förbättring.

Vid klagomål vill vi att du i första hand kontaktar vår kundservice för att kunna reda ut eventuella missförstånd. Om du inte är nöjd med det svar du har fått från kundservice kan du ta kontakt med Qreds Customer Operations Manager, som Bolaget har utsett till klagomålsansvarig, via e-post till complaints[@]qred.com eller skicka in ett skriftligt klagomål via följande formulär.

Om du inte är nöjd med hanteringen av ditt klagomål kan du som privatperson få vägledning och rådgivning genom att kontakta:

Allmänna reklamationsnämnden
(ARN), Box 174, 101 23, Stockholm

Konsumenternas Bank- och finansbyrå
Box 24215, 104 51, Stockholm

Konsumentverket
Box 48, 651 02, Karlstad

eller till allmän domstol för prövning. Här kan du läsa mer om feedback och klagomål.

Vad innebär det att vara en person i politiskt utsatt ställning (PEP)?

Person i politiskt utsatt ställning (PEP)

Enligt lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism måste Qred Bank få kännedom om du är en PEP, närstående till en PEP eller person med affärsrelationer till PEP. En PEP är en person som genom sin position och sitt inflytande anses inneha en ställning som i sig utgör en risk för att utnyttjas för särskild typ av påverkan.

En PEP är en person som har eller har haft en viktig offentlig funktion i en stat eller internationell organisation. Exempel på sådana funktioner är:

  • Statschefer
  • Statsråd
  • Riksdagsledamöter
  • Domare i Högsta domstolen och Högsta förvaltningsdomstolen
  • Ambassadörer
  • VD eller styrelseledamöter i statsägda företag
  • Ledande person i internationella organisationer
  • Ledamöter i politiska partiers styrelse

Närstående till PEP och personer med affärsrelationer till PEP

Med närstående till PEP avses:

  • make/maka, registrerad partner, sambo
  • barn och deras make/maka, registrerad partner, sambo
  • föräldrar

Med person med affärsrelation till en PEP avses:

  • person som gemensamt med en PEP äger eller på annat sätt har inflytande över ett företag
  • person som på annat sätt har eller har haft nära förbindelse med PEP
  • person som ensam äger eller utövar inflytande över ett företag som har bildats till förmån för en PEP

När upphör en person att vara PEP?

När en PEP har upphört att utöva sina funktioner kommer Qred Bank under minst 18 månader därefter fortsätta att behandla kunden som en PEP. Du är skyldig att omgående underrätta Qred Bank vid förändringar i din status avseende PEP, närstående till PEP och person med affärsrelation till PEP.

Foreign Account Tax Compliance Act (FATCA)

Enligt den amerikanska lagen Foreign Account Tax Compliance Act (FATCA), krävs att finansiella institut över hela världen rapporterar information till USA om kontotillgångar och kapitalinkomster som tillhör personer och företag med skatteplikt i USA. Många länder, inklusive Sverige, har valt att ingå ett särskilt avtal med USA om FATCA. Detta innebär att svenska finansiella institut, inklusive Qred Bank, ska rapportera denna information till Skatteverket, som i sin tur lämnar uppgifterna vidare till det amerikanska skatteverket Internal Revenue Service.

Personer och företag som omfattas av FATCA inkluderar bland annat:

  • Personer bosatta i USA
  • Amerikanska medborgare (inklusive personer med dubbelt medborgarskap)
  • Innehavare av amerikanskt permanent uppehålls- och arbetstillstånd (s.k. Green Card)
  • Företag registrerade i USA

Läs mer om FATCA här

Common Reporting Standard (CRS)

Common Reporting Standard (CRS) är en internationell standard som möjliggör automatiskt utbyte av information om finansiella konton mellan länder. CRS har utvecklats av Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD), och över 80 länder har anslutit sig till ett multilateralt avtal om att implementera CRS i nationell lagstiftning, däribland Sverige och alla andra EU-länder. Enligt detta avtal måste banker identifiera sina kontoinnehavares skatterättsliga hemvist och årligen rapportera kontouppgifter för kunder som är skattepliktiga i andra länder eller jurisdiktioner. Syftet med CRS är att motverka skatteflykt och standarden bygger på den amerikanska skattelagen FATCA.

Qred Banks förpliktelser enligt lagstiftning

Qred Bank omfattas av den lag som reglerar svenska finansiella instituts skyldighet att inhämta information från sina kunder om eventuell skatteplikt i andra länder och årligen rapportera dessa uppgifter till Skatteverket. Alla kunder med skatteplikt i ett annat land än Sverige och USA omfattas av CRS.

Rapportering till Skatteverket

Qred Bank rapporterar årligen uppgifter om relevanta kontotillgångar och kapitalinkomster till Skatteverket, som i sin tur rapporterar dessa uppgifter till motsvarande myndighet i det andra landet.

Skatteplikt och hemvist

Du är ansvarig för att meddela Qred Bank om du är skattepliktig i ett annat land än Sverige. Detta inkluderar även att informera Qred Bank om eventuella förändringar i din skatteplikt eller skatterättsliga hemvist.

För kunder med skatteplikt i ett annat land

Om du är skattepliktig i ett annat land än Sverige ska du ange detta när du tillfrågas om skatteplikt i andra länder och ange ditt skatteregistreringsnummer (TIN - Taxpayer Identification Number) tillsammans med det land där du är skattepliktig.

För kunder utan skatteplikt i andra länder

Om du inte är skattepliktig i något annat land ska du bekräfta detta när du tillfrågas om skatteplikt i andra länder än Sverige.

Läs mer om CSR här

Hur kopplar jag mitt bankkonto för kontouttag?

Detta kan göras på två olika sätt:

1. Logga in och gå till “Mina uppgifter”

  • Tryck på “Hämta mitt kontonummer”.
  • Välj din bank från fliken som öppnas.
  • Följ instruktionerna och verifiera med Mobilt BankID.

2. Manuell inmatning av kontouppgifter

  • Stäng fliken som dyker upp när du trycker på “Hämta mitt kontonummer”.
  • Mata in dina kontouppgifter manuellt på startsidan.
  • Skicka in ett underlag som bekräftar att du äger sparkontot för verifiering.

Jag har gjort en insättning - Varför kan jag inte se mina pengar ännu?

Att pengarna ännu inte syns på ditt sparkonto kan bero på två saker:

  • Det kan ta upp till 3 bankdagar innan insättningen syns på ditt konto på grund av bankinfrastrukturen när pengar flyttas mellan olika banker.
  • En handläggare kan behöva administrera ditt ärende manuellt, vilket kan ta ytterligare en arbetsdag.

Vi ber om ditt tålamod då vi hanterar dina insättningar med största omsorg!