Hur ofta bör företag blogga?

2/5/2022
2
minuter
En kvinna med gråa jeans, vit blus och blont hår sitter på en röd matta, lutandes mot en vit soffa och kollar på sin laptop

Andreas Andersson

Marketing Assistant
Qred
2
minuter

Man kan börja med att fråga varför företag bloggar överhuvudtaget?
Det är faktiskt så att företagsbloggande är en marknadsföringsstrategi, en bra sådan. Man skapar något som människor kan uppskatta (om innehållet är bra 😉) samtidigt som man ökar chansen att nå ut till nya potentiella kunder. Hubspot har tagit fram statistik om företagsbloggande som visar hur effektivt det kan vara och hur ofta man bör blogga. Vi tar en titt!

I en studie kollade de på 1 531 små- och medelstora företag, 795 bloggade och 736 bloggade inte.

Credit: https://blog.hubspot.com/hs-fs/hub/53/file-23115580-png/blog/images/blog.data.visitors.2.png

🤯 55% mer trafik? Det är en del!

Credit: https://blog.hubspot.com/hs-fs/hub/53/file-23115570-png/blog/images/blog.data.links.2.png

När andra hemsidor länkar till din hemsida tolkar Google det som “Aha! Den här sidan har bra innehåll!”. På så sätt får hela hemsidan ökad auktoritet, vilket i sin tur leder till att man har större chans att visas högre upp i sökningar.

Tips! Lär dig mer om SEO.

Credit: https://blog.hubspot.com/hs-fs/hub/53/file-23115576-png/blog/images/blog.data.pages.2.png

När du gör ett blogginlägg skapar du en ny chans för Google och andra sökmotorer att hitta din hemsida, vilket leder till ökad chans att nya kunder hittar dig. Skriver du bra inlägg kan det också leda till delning på sociala medier eller delning från andra hemsidor. Du sprider då ditt varumärke samt att det leder oss tillbaks till föregående punkt, förbättrad auktoritet!

Sammanfattningsvis visade alltså undersökningen att bloggande företag i snitt får:

  • 55% fler besökare
  • 97% fler externa länkar 
  • 434% fler indexerade sidor

Det kanske är dags att börja! 😉

🤔 Hur många blogginlägg i månaden?

Hubspots kollade också på hur ofta ett företag bör blogga för att öka antalet besökare. Deras studie visade att företag som skrev minst 16 blogginlägg i månaden ökade i snitt sin trafik 3,5 gånger, jämfört med företag som skrev ett. Inte illa, eller hur? 

Kör igång och få din hemsida att växa, du klarar det här! 🙌

/Andreas

Dela inlägget