Experten tipsar - Så enkelt skapar du en budget för ditt företag

Experten tipsar - Så enkelt skapar du en budget för ditt företag

Experten tipsar - Så enkelt skapar du en budget för ditt företag

Experten tipsar - Så enkelt skapar du en budget för ditt företag

Read time:
Lästid:
Read time:
Lukuaika:
Read time:
Læsetid:
Read time:
Leestijd:
Read time:
Leestijd:
5
mins
minuter
mins
minuuttia
mins
minutter
mins
minuten
mins
minuten
Experten tipsar - Så enkelt skapar du en budget för ditt företag

Christian Mörck

VD
Förhandlat

Detta inlägg är skrivet av Förhandlat, som är en enkel digital avtal- och inköpsplattform som ger tillgång till förmånligare priser på vanliga tjänster och produkter för sina medlemmar. På bara två minuter kan företag registrera sig och aktivera avtal direkt.

Skapa en budget för ditt företag. Vi har alla hört det här så många gånger. Är det inte banken, så är det vännen eller varför inte alla böcker om företagande som vi läst. Men det ligger faktiskt något bakom det där – och här nedan ska vi visa hur enkelt det kan vara.

Varför tar man då fram en budget? Helt enkelt för planerings skull. Vår erfarenhet är att utan att skriva ner siffrorna, så är det väldigt enkelt att göra enkla misstag. Dessa kan t.ex. vara att räkna in moms i ens intäkt, glömma bort diverse skatteeffekter, m.m. Vi rekommenderar därför att hellre göra en grov och enkel budget, än ingen alls.

Börja med att ladda ner vår mall för enkel budget för småföretagare och läs igenom våra tips nedan.

Denna budget är så enkel vi kunde göra den. För vissa branscher passar den mindre bra – för e-handlare behövs det bättre överblick över inköpen; för dig med stora leasing/hyravtal behövs något annat – det hoppas jag vi kan återkomma till i en senare artikel. Oavsett hoppas vi att det finns något för alla att ta med sig.

Nedan går vi igenom mallens olika delar – vad de betyder, varför de är viktiga och hur du kan använda dem.

Intäkter

Intäkter i sig behöver nog inte förklaras i en längre text, men de kan se lite olika ut beroende av bransch och typ av bolag. De olika raderna i mallen kan du använda för att dela upp dina intäkter, t.ex. kan respektive rad representera intäktkanaler, kundgrupper eller t.o.m. enskilda kunder om du endast arbetar med ett fåtal kunder. Här nedan har vi listat några exempel på hur man kan välja att dela upp sina intäkter:

  • Detaljhandel/e-handel – Försäljning Online, Försäljning Butik, Försäljning via plattformar och återförsäljare
  • Byggentreprenad – Försäljning tjänster, Försäljning produkter
  • Konsult – Kund #1, Kund #2, etc.

Det viktiga är att du hittar en uppdelning som gör att du kan grovt uppskatta dina intäkter, samt att du själv förstår när du senare återkommer till din budget.

Vi rekommenderar också att du sätter rimliga förväntningar i din budget. Vi tror på att sätta höga mål – men låt din vision stå för detta, medan din budget får vara en realistisk kalkyl. Om du t.ex är konsult, kan det vara rimligt att ange faktiska siffror för de kunder du har avtal med, medan uppskatta att du för resten av året har en intäkt som motsvarar 50-70% av detta. Anledningen till detta är att din budget är också underlag för din skatteuträkning, något som vi återkommer till nedan.

Glöm inte att en intäkt är utan moms (därav den förtydligande raden i mallen, som inte tas med i några beräkningar). Detta är ett vanligt misstag när kalkylen görs på en servett eller i huvudet.

Inköp av råvaror

I vår enklaste mall har vi valt att utelämna inköp av råvaror. Anledningen är att detta är relevant endast för vissa branscher och det skulle kräva att vi gick in på hur lagertillgångar och kostnad av sålda varor fungerar. Vi hoppas kunna återkomma till detta i en annan artikel.

Övriga kostnader

Hjärtat i verksamheten. Eller är det hjärnan? Jag minns inte riktigt. Hur som helst, detta är de kringkostnader som i jämförelse med annat kan tyckas obetydliga. Men det är ofta här som många verksamheter kan se den stora skillnaden på den sista raden (resultatet). Detta råkar också vara det område som vi på Förhandlat brinner för som mest!

Vilka övriga kostnader som ett bolag har, skiljer sig förstås något från bransch till bransch. Men det finns några kostnader som ständigt är återkommande, dessa är bland annat:

För dig som dessutom driver detaljhandel/e-handel är frakt och betallösningar ofta stora kostnader. Något som kan tyckas som en liten avgift, blir ofta väldigt stor när den sker väldigt ofta. I fallet med betallösningar är det framförallt kortinlösenavtalet som vi rekommenderar att ni ser över – här finns många gånger stora möjligheter att spara in pengar. Vi på Förhandlat har bland annat förmånliga avtal med DHL för frakt till ombud och FedEx för frakt import/export, samt Nets, Elavon, Bambora och Moreflo för kortinlösen och betallösningar.

Särskilt också för dig som reser mycket i arbetet, kan det vara värt att vara förbered. Resor blir snabbt en stor kostnad, men det finns mycket att spara in. Se därför till att du har konton skapade i förväg, så när det blir dags kan du enkelt logga in och söka fram det billigaste alternativet. Vi på Förhandlat har bland annat förmånliga priser på SJ, Norwegian och Scandic. Och kom ihåg – som företagare kan du använda dessa rabattavtal både för dina företagsresor och dina privatresor.

Resultat och skatt

Varje år måste du dessutom lämna in en preliminär skattedeklaration, där du anger det förväntade resultatet. Vi rekommenderar att du använder din budget som underlag och därmed håller du ett öga på de siffror du rapporterat in till skatteverket, samt kan förstås kontrollera skatteverkets siffror mot dina egna. Detta är också anledningen till att vi tidigare rekommenderade att inte ”skjuta för högt” när de kommer till dina intäkter, eftersom du då riskerar att rapportera ett för högt resultat.

Lycka till med att ta fram din (första) budget!

/ Christian Mörck

🇸🇪 Sverige
🇳🇱 Nederland
🇫🇮 Suomi
🇩🇰 Danmark
🇧🇪 België
🇧🇷 Brazil