Enkel guide till rätt pris på produkter och tjänster

27/7/2022
6
minuter
En man gående på lina över en ravin

Andreas Andersson

Marketing Assistant
Qred
6
minuter

Pris - något alla företagare funderar över, men hur gör man rätt?

I vissa fall kan nytänk kring prissättning revolutionera en hel bransch. Tittar vi på spelindustrin såg den helt annorlunda ut för 15 år sedan, vilket du säkert har märkt om du själv eller dina barn spelar. Man brukade köpa ett spel för ett fast, högre pris där allt ingick. Nu är de flesta spel istället helt gratis att börja spela, men innehåller många små mikrotransaktioner för att man ska få tillgång till allt innehåll.

Prissättning är ett intressant och komplext ämne - vi dyker in!

Vad bestämmer priset på en produkt eller tjänst?

Låt oss börja med att kolla på grunderna! 

Rätt pris handlar i grund och botten om att kunna konkurrera med andra företag. Säljer man en helt unik vara och har monopol är spelreglerna såklart lite annorlunda, men det är få som har den lyxen. Vi kollar istället på det som gäller för de flesta! 

Man kan säga att det finns 3 grundläggande principer eller regler som bestämmer vad rätt pris är och de gäller oavsett bransch, produkt eller tjänst.

  • Kostnadprincipen 💰
  • Konkurrensprincipen ⚔️
  • Värdeprincien 🎁

Förstår du alla principer, kommer det bli enkelt att bestämma rätt pris!

Kostnadsprincipen 💰

Det här handlar om att få en bild av vad du måste ta betalt för att gå runt. Det hjälper dig prioritera kring vilka varor eller tjänster som är värda att lägga tid på.  

En kalkylator och en bläckpenna liggandes på en röd anteckningsbok

Sätt upp en kalkyl som svarar på dessa 3 frågor, steg för steg.

  1. Vad kostar det att få fram produkten?

  2. Vilket pris behövs för att du inte ska gå med förlust?

  3. Hur mycket måste du tjäna för att det ska bli lönsamt?

Glöm inte att inkludera kostnader för administration, leveranskostnader, marknadsföring, semester, löner etc! Har du koll på de här stegen får en bra bild av ett rimligt pris. Det ger dig inte hela bilden för rätt prissättning, men det är  ett viktigt steg och en bra utgångspunkt.

Tips! Du kan använda tillväxtverkets priskalkylator som stöd för att räkna ut rätt pris. 

Konkurrensprincipen ⚔️

Den här principen handlar om vad du erbjuder - i förhållande till dina konkurrenter. Säljer du och en konkurrent samma vara eller tjänst men en av er tar mer betalt, kommer den person som säljer dyrast ha svårt att locka några kunder. Ganska självklart, eller hur?

Du kan dock påverka!

Svartvit bild på två konkurrenter som fäktas med svärd

Kan du erbjuda något dina konkurrenter inte gör? Det kan handla om högre kvalité på produkten i sig eller “utomstående” erbjudanden som fri frakt och bättre returpolicy, eller ett starkare varumärke. Ett bättre erbjudande lockar kunder och tillåter dig dra upp priset!

Det kommer såklart bli en kostnad för dig att inkludera erbjudanden, så du får inte glömma lägga till kostnaderna för alla extra erbjudanden i kalkylen du har gjort innan. Gör du det blir det enklare att bestämma - är det värt det?

Värdeprincipen 🎁

Om Netflix hade lanserat sin tjänst för 1 000 kronor i månaden hade få knappast tyckt det var värt det, eller hur? Ett viktigt steg är att få en bild från kundernas sida. Värdeprincipen handlar om att ta reda på vad en kund kan tänka sig betala.

Hur i hela världen ska man få reda på det då?

Ett hål i väggen med ett öra som sticker ut

Det går att göra på olika nivåer, men behöver inte vara komplicerat. Är du småföretagare som just har börjat kan du fråga vänner, familj eller potentiella kunder vad de hade varit villiga att betala för din produkt eller tjänst. Vill du djupa dykare kan du kontakta ett undersökningsföretag som specialiserar sig inom detta. 

Flexibla priser på produkter och tjänster

Det är lätt att tänka - en vara, ett pris. Det stämmer dock inte alls, en vara kan ha flera priser! Vi kollar på uppdelade prissättningar & justerbara priser. 

En flexibel kvinna iklädd mörka träningskläder sittandes i spagat på en röd matta framför en grå bakgrund

Uppdelade prissättningar ✌️

Du kan dela upp dina tjänster i olika nivåer. Det gör det möjligt att nå fler - kunder som prioriterar pris framför kvalité, eller tvärtom, kunder som tycker kvalité är viktigare än pris. Målet med uppdelad prissättning är att nå fler målgrupper.

Bilindustrin är mästare på det här! Vill du ha alla funktioner eller prylar får du betala extra, men det går få bilen billigare om det inte är så viktigt. Inom restaurangbranschen är det också populärt - “lägg till bacon för 10kr” & liknande. 

Som med mycket annat, får man komma ihåg att det är en balansgång. Känner kunderna att de inte får tillräckligt utav produkten utan tilläggen kan de bli arga och frustrerade, som kan leda till dåliga betyg, recensioner och sämre försäljning.

 

Justerbara priser 💸

Ett pris för en vara eller tjänst kan ändras. Det är inget nytt för någon av oss, alla känner vi till REA, ta två betala för en och liknande. Det som bestämmer hur mycket ett pris kan justeras är främst konkurrens, som i sin tur bestäms av bransch och produkt. Hög konkurrens brukar kräva att du följer med strömmen, medans låg ger dig mer svängrum. 

Fördelen med justerade priser är att det är ett effektivt sätt att locka till sig kunder och dra nytta av situationer. Var dock alltid försiktig med prissänkningar, de kan få dina produkter att framstå som skräp. Du måste även öka försäljningen mycket mer än vad man först kan tro. Sänker du exempelvis priset med 20% måste du sälja dubbelt så mycket för att tjäna lika mycket. 

Fast eller rörligt pris? 🤔

Det är också en fråga man bör ställa sig och ja, vad är bäst egentligen?

Fast pris 🏝

Det finns för och nackdelar med båda, men i dagsläget rör sig fler och fler företag mot fasta priser. Ett fast pris ger både ditt företag och kunden en klar spelplan, alla vet vad det kommer kosta.
Till skillnad från rörliga priser kommer ett fast pris kommer få dig som företagare att vilja förbättra & effektivisera. Det är bra både för dig och kunden - du blir motiverad att vara effektiv eftersom du vill ha så många jobb som möjligt, medans kunden får vad den vill ha snabbt. 

Det finns dock nackdelar. Går jobbet snabbare än förväntat kan det bli onödigt dyrt för kunden. Om det istället drar ut på tiden, blir det dyrt för ditt företag. 

Rörligt pris 🏎

Rörliga priser är fortfarande väldigt populärt världen över och i många fall är det den bästa lösningen. Konsultfirmor fakturerar ofta på timme och det kan i många fall vara svårt att göra det på ett annat sätt, om man inte vet hur långt ett arbete kommer ta är det väldigt klurigt att sätta ett fast pris. 

Auktionsbaserad prissättning är en variation av rörligt pris. När du hör auktion tänker du kanske på en publik som visar upp skyltar och en skrikandes gubbe uppe på en scen. Det är en klassisk prissättning som länge har funnits, men i och med den digitala utvecklingen har företag tagit det till internet. Nästan all digital marknadsföring är baserat på den här typen av prissättning. Google, Youtube, Facebook, Amazon och andra använder sig alla av auktionsbaserad prissättning när det kommer till annonsering och det kan vara otroligt effektivt för rätt typ av produkt. 

När det kommer till rörligt eller fast pris går det inte att säga att det ena är bättre än det andra, det skiljer sig för mycket beroende på vad man håller på med. Mitt tips är att ställa frågan - vad fungerar bäst för kunden? 

Sammanfattning 🤓

Prissättning är komplext och i den här artikeln har vi bara rört ytan. Här kommer en sammanfattning på vad du bör ta med dig efter den här artikeln. 

  • Förstå vad du säljer - produkt, tjänst och bransch är de främsta faktorerna till rätt prissättning.
  • Gör en priskalkyl.
  • Titta på konkurrensen.
  • Undersök vad kunderna tycker.
  • Justera priser för att nå fler kunder.
  • Utvecklade erbjudanden ger dig mer svängrum.
  • Förändringar i prismodeller kan förändra branscher - var uppmärksam.
  • Tänk på vad som fungerar bäst för kunden.

Jag hoppas du lärde dig något, lycka till med företagandet! 🙌

/Andeas

Det enklaste sättet att hålla sig uppdaterad som företagare

Registrera dig idag och få tillgång till de senaste nyheterna, instruktioner och inspirerande innehåll för företagare!

Prenumerera idag

Footer

🇸🇪 Sverige
🇳🇱 Nederland
🇫🇮 Suomi
🇩🇰 Danmark
🇳🇴 Norge
🇧🇷 Brazil