En avmattning i aktivitet kan påverka mer än bara vinsten - arbetsmoral och produktivitet kan drabbas också.
Här är några tips som kan hjälpa dig och ditt företag klara tillfälliga svackor.
Oroa dig inte
En drop-off i försäljning, vare sig gradvis eller brant, är alltid en oro för chefer, men det kan också göra de anställda på alla nivåer oroliga om sin framtid. Som chef är det ditt jobb att försäkra din personal att upp-och nedgångar i näringslivet händer, och under sådana tider är det viktigt för alla att dra åt samma håll. Även om företaget är bara ett par år gammal, är chansen att det har redan kommit ett gupp i vägen. För att sätta saker i perspektiv, fokusera på de tiderna då alla arbetade som ett team för att klara hinder.
Utbyta idéer och information
Vad hände förra gången verksamheten hade det kämpigt? Vad kan läras av denna erfarenhet och tillämpas under nuvarande situationen? Diskutera dessa frågor vid ett allmänt personalmöte eller mindre ”brainstorming” möten inom varje avdelning. Ett beprövat sätt att minska oro hos de anställda är att involvera dem i arbetet med att hitta lösningar och strategier. Att prata öppet om avmattningen kan hjälpa människor att känna att de har ett visst mått av kontroll över vad som händer.
Fokus på åtgärder
Om du märker att din personal verkar omotiverad, kan botemedlet vara att uppmuntra dem att vidta åtgärder. Till exempel kan ditt företag försöka skära kostnader. Be dina medarbetare att tänka på saker som de kunde göra för att bidra till att uppnå detta mål utan att uppoffra produktiviteten. Du kanske blir förvånad över hur kreativa just dina medarbetare kan vara.
Överväg också att involvera medarbetarna i att skapa nya affärer. Detta kan innebära "växande" relationer med befintliga kunder samt att identifiera och driva nya framtidsutsikter. Det är viktigt också att påminna alla dina anställda att utmärkt service är nu viktigare än någonsin. Det kan vara så enkelt som att göra uppföljande samtal till nya kunder för att se till att de är nöjda med bolagets produkt eller tjänst. Uppmuntra dina anställda att utveckla andra sätt att förbättra kundservice.
Du kan låna för att täcka kortsiktiga behov
Nuförtiden är det möjligt och enkelt att ta ett företagslån från en av de ledande digitala aktörerna inom småföretagsfinansiering, exempelvis Q. Alla svenska företag (aktiebolag, enskilda firmor och handelsbolag) kan ansöka och kan få företagslån från en av dessa digitala aktörer upp till ett belopp av ett par hundra tusen kronor. Det kanske inte löser en ekonomisk lågkonjunktur men kan gå långt mot att hjälpa ditt företag klara en tillfällig svacka.
Håll moralen upp
Under en avmattning är det viktigt att främja en extra dos av lagarbete och enighet. Detta kan åstadkommas på även den tunnaste budgetar. Billiga morale-boosters såsom bullar på en fredagseftermiddag, en bowling kväll eller bagels på ett personalmöte kan gå långt mot att hjälpa dina anställda känna att deras insatser är uppskattade. I stressiga tider kan ett offentligt, hjärtligt "tack" till alla som fortsätter att göra sitt jobb väl kan betyda mer än ett formellt erkännande bankett.
Testa Qreds brygglån!