#2 Ninjametoden för content marketing

Ninjametoden. Det låter farligare än vad det är. Bli bättre på att skapa innehåll med tips från Mattias Bergman.

Att blogga och skriva bra i sociala medier, göra videor och kanske podda är inte bara något för bolag med fet budget. Här är en ninjametod för att snabbt bli bättre på content.  

Att göra eget innehåll har blivit standard i många företags marknadsföring. Varje dag berättas miljoner historier med text, bild, video och ljud – på företagens egna sajter och kundtidningar, på poddplattformar, i Youtubekanaler och andra sociala medier.

Vi tar några buzzwords först. Innehållsmarknadsföring är inte bara något för storföretag. Vilka är styrkorna för dig med content marketing?

  • Ditt innehåll ger dig en tajtare relation till dina kunder och gör att du skiljer ut dig från dina konkurrenter. (Varumärkeseffekt på lång sikt.)
  • Konvertering – bra, nya oväntade berättelser driver ditt sälj.
  • Affärsverktyg: Hur ditt innehåll tas emot av publiken ger en massa insikter som kan hjälpa dig i strategiska beslut.
  • Dina historier bygger intern stolthet bland dina medarbetare.

Nu vill du också börja göra Facebookinlägg, poster på Linkedin och göra bra Instagramstories.

Över till ninjametoden

Det här blogginlägget är långt, men när du tagit dig igenom det vet du mer om metoder för att sälja med innehåll. Du kan gå från noll till ganska bra på en månad, och om du redan håller på med innehåll tror jag att du blir ännu bättre.

Var tredje svensk lägger tydligen mer än 20 minuter per dag på toaletten, enligt en undersökning.

Därför kan du också lägga 20 minuter – men bara tre morgnar i veckan.

Glöm inte:

  • Var inte rädd! Kom ihåg att ingen kan mer om dig själv, din affär och din omgivning än du. Du är alltså redan en expert.
  • Var ambitiös! Du kommer att hitta berättelser om dig själv som du inte tänkt på. En del av ditt innehåll kommer ingen att läsa. En del kommer en del att ogilla. Var uthållig och ta arbetet på allvar. Din publik förtjänar det.
  • … men var lagom ambitiös! Du behöver inte göra film som Martin Scorsese eller skriva berättelser som Astrid Lindgren, men du kan jobba på samma sätt som dem. Du kommer inte att skriva lika bra som en professionell skribent, men du kan ändå nå fin effekt med välberättade historier som utgår från dig själv.

En “hemläxa” innan du börjar: Hitta din röst!

Vill du skriva som Skatteverket gör i sina utskick? Eller älskar du tilltalet i Oatlys reklam? Kolla några sajter från företag och organisationer som du själv har kontakt med och se hur andra gör. Vad gillar du?

Och tänk efter: Hur pratar du med dina kunder i möten och mejl? Våga lita på att din egen, trevliga ton fungerar även när du skriver blogg, Facebookposter, Linkedinposter eller texter till Instagraminlägg.

Första veckan är uppförsbacken. När du tagit dig igenom den är alla följande veckor enklare och ser dessutom likadana ut. Men vi tar en sak i taget.

Detta händer vecka 1:

Morgon 1. Gör en snabbstrategi.
Morgon 2. Gör ditt första innehåll.
Morgon 3. Mät och utvärdera. Gör mer.

VECKA 1

MORGON 1. PLANEN

Lista vem du vill nå ut till, 5 minuter

Tänk på målgruppen. Vill du prata med befintliga kunder, dem som inte handlar av dig ännu, nå personer som du kan rekrytera, journalister, lokala beslutsfattare och politiker som påverkar ditt företag? Kanske allihop?

Gör först en lista över vilka grupper du vill nå. Prioritera dem sedan i en lista – viktigast överst och sedan i fallande skala. Dra ett streck efter den tredje målgruppen.

Välj kanal, 5 minuter

Utgå från din målgruppslista och välj du var du vill vara aktiv. Egen blogg med poster som sprids i sociala medier, eller räcker det med att skriva poster direkt på Facebook, Instagram, Linkedin etc?

Det viktigaste är att våga välja bort kanaler. Du kommer aldrig att orka vara bra överallt och du behöver ha koll på alla dina konton.

Antagligen kommer du att arbeta mest med text, foto och video. Då är det ofta ambitiöst nog att publicera artiklar och poster på Linkedin och försöka nå så många som möjligt i din målgrupp på Facebook och Instagram.

Ditt kanalval beror helt på vem du vill nå. Behöver du nå unga människor? Kanske ska du överväga att testa Tiktok och Snapchat. Vill du skilja ut dig för nya medarbetare? Linkedin kan vara bra. Vill du diskutera samhälle och näringspolitik? Möjligen är Twitter ett alternativ.

Skriv ner vilka kanaler du valt och vilka sociala medie-konton ditt företag ska ha (och registrera dem om du inte har gjort det).

Ta fram huvudbudskap, 10 minuter

Dags för det svåraste. Utgå från din lista med målgrupper. Tänk enbart på de tre grupper du listat över strecket, alltså de som är viktigast att nå.

Fråga dig:

  • Vilka historier, utifrån dig och ditt företag, tror du att din målgrupp går igång på?
  • Vad vill personerna i dina målgrupper ha hjälp med?
  • Vilken är din USP som företag – vad gör dig speciell?
  • Driver du restaurang och arbetar noggrannare med råvarorna än andra?
  • Har ditt företag en lång och oväntad historia, är ni till exempel ett familjeföretag?
  • Har dina medarbetare eller du en bakgrundshistoria eller livsstil som sticker ut?
  • Har ni lite roligare i er butik än de andra?
  • Uppfattar du att din din relation till kunderna är djupare än andras?
  • Har din e-handel en snabbare, enklare användarupplevelse än konkurrenter?


Tänk ut och skriv ner 2–3 huvudbudskap.
De här blir grunden till det du gör sedan.

Exempel:

“Den lokala inredningsbutiken.”
“Pizzerian med lite bättre råvaror.”
“Snickaren som lyssnar lite mer på kundens behov.”
“Elhandlaren i fjärde generationen.”
“IT-tjänsten som ser till att skapa bättre arbetsmiljö.”

Obs! Dina budskap ska vara sanna. Är du inte lokal så blir du inte det genom att bara berätta det. Har du ingen öppen, humoristisk kultur i firman bör du inte ha det som budskap. Det skulle skapa problem för dig senare.

Första dagen är över och du bör ha skrivit ner tre målgrupper, listat en eller några få kanaler där du ska publicera ditt innehåll och tagit fram dina huvudbudskap. Detta är din plan.

Känns det inte perfekt?
Det gör inget. Du kommer att komma tillbaka till planen igen.

MORGON 2. GÖR DITT FÖRSTA INNEHÅLL

  1. Skapa innehåll.  

Ta fram din plan och kolla dina 2–3 huvudbudskap. Välj ett av dem och skapa ditt första innehåll. Det kan vara en Facebookpost, ett blogginlägg, en text till Linkedin, ett foto med kort text till Instagram eller en video. Det styrs av din plan.

Vad kan det vara då? Här är några exempel:

• Presentation av en medarbetare och vad hon/han jobbar med just nu
• Berättelsen om mötet med en kund och ett problem som du löst för henne/honom
• Ögonblicksbilden av något oväntat i eller i närheten av din butik – vad händer för speciellt just nu?
• Beskrivningen av något som hänt ditt företag i närtid och vad du lärde dig av det.

Du kan såklart också berätta om rea, mässbesök, nya produkter…

Prestationsångest? Det behöver inte vara komplicerat. Kolla exemplet från Massive Entertainment.

Inspiration kanske? Se till exempel vad de här gör:

Hur man blev en programerare

De här punkterna är som en liten checklista för dig när du tar fram innehåll:

• Undvik mellanmjölk! Vad är det som sticker ut med dina produkter, din bakgrund, dina medarbetare, ditt företags historia? Ta fram det. • Tänk på vad läsarna/tittarna går igång på. Ska de bli glada, informerade, berörda, hungriga av ditt innehåll?
• Fakta och sakargument är bra (den här högtalarens specifikationer…) – men det är känslor och mänsklig närhet som gör innehållet vinnande (nackhåren reser sig just 10 sekunder in i min favoritlåt…).
• Var mycket tydlig och rak! Skriv kort och gör korta filmer. Människorna som du vill nå överöses av innehåll.
• Var generös! Bjud på dina egna misstag och lärdomar.
• Baissa aldrig konkurrenter – hylla dem i stället när de gör något du tycker är bra.
• Ljug aldrig! Om du återger fakta och siffror – se till att de är sanna.
• Ironi och humor är svårt.

2. Snabbtest

Ta hjälp och betatesta ditt innehåll. Din dotter är säkert bättre på video i sociala medier än du. Din kollega eller granne eller kompis gillar dig, och därför är de lagom kritiska.

Be 1–2 personer att kolla på ditt innehåll och berätta ärligt vad de tycker. Var tyst och lyssna på vad de säger. Och var beredd att ändra därefter.

3. Publicera!

Censurera dig inte. Lita på att du tänkt bra, skrivit och fotat okej och att ditt snabbtest har hjälpt dig.

En liten checklista innan du trycker på knappen:

• Din post rimmar väl med ett av dina huvudbudskap?
• Visst blir din målgrupp informerad eller underhållen av ditt innehåll?
• Kan du skriva kortare och enklare?
• Kan fotot och videon bli snyggare?

Tryck sedan på knappen. Nu håller du på med content marketing.

MORGON 3.

  1. Kolla 1 minut på det du lade ut senast. Du kan nämligen inte låta bli att se hur många lajks du fått eller om någon kommenterat. Kom ihåg att tacka för kommentarer och svara på frågor. Sociala medier är dialog!
  2. Ta fram din plan med huvudbudskapen. Arbeta som du gjorde morgon 2 och planera vad TRE nya poster ska handla om. Någon produkt att berätta om? Någon kund eller medarbetare att lyfta fram? Något möte, mässa eller event som kan bli bra innehåll nästa vecka? Skriv upp de här tre idéerna i en lista eller Excel. Några stödord räcker.
  3. Välj nu EN av de tre idéerna och gör färdigt innehåll av den (bloggpost, inlägg i sociala medier, Instagramstory…). Jobba precis som i morgon 2, se ovan.
  4. Publicera det här innehållet!

Vecka 1 är över. Gratulera dig själv. Den jobbigaste veckan är över. Du har publicerat dig två gånger och säkert fått några reaktioner på vad du gjort. Ta ett par dagar ledigt från innehållsarbetet!

VECKA 2 OCH FRAMÅT

Från vecka 2 är varje dag likadant upplagd. Din rutin ska nämligen vara så enkel som möjligt att följa. Du lägger fortfarande 20 minuter tre dagar i veckan.

SÅ HÄR SER VARJE DAG UT
1 Analysera.

Kolla ditt senaste innehåll. Skrev du bra? Blev fotot/videon bra nog? Reflektera över vad du kan göra bättre.

Hur många nådde ditt innehåll i sociala medier? Lajks och kommentarer?

(Som företagare är chansen stor att du älskar siffror och efter ett par veckor vill mäta hur ditt innehåll når ut. Efter ett tag kommer du också att vilja testa att marknadsföra dina inlägg. Det är en yrkesroll i sig, så de tekniska rutinerna och arbetssättet går jag inte in djupare på här. Bra och prisvärd hjälp finns att få.)

2 Producera och publicera.

Ta fram din plan – nu är den din snuttefilt. Tänk ut 2–3 nya idéer till innehåll utifrån dina huvudbudskap. Producera ett (1) inlägg precis som du brukar och publicera det. Snabbtesta det gärna på någon i närheten.

3 Avsluta

... med att kolla på din plan igen och fundera:

  • Stämmer fortfarande din målgruppslista med vad du nu vet om hur ditt innehåll når ut? Är det gamers i 14-årsåldern som kommenterar, som du tänkte, eller är det i själva verket deras mammor? Då är det läge att förändra din plan eller ditt sätt att göra innehåll.
  • Är dina huvudbudskap fortfarande spännande, sanna och användbara? Har du gjort allt innehåll du kan komma på inom varje budskap (det kommer att ta längre tid än du tror)? Finns något nytt budskap att berätta historier kring?
  • Börjar det kännas trögt att komma på historier? Gör en ny inspirationskoll i sociala medier bland andra företag – lokala eller globala.

Lycka till!

Slutligen

Betyder det här att contentbyråer och sociala medie-konsulter inte behövs?

Nej, inte alls.

  • Ninjametoden är ett av flera sätt att snabbt komma sina kunder nära med innehåll. Det viktigaste är att BÖRJA publicera, REFLEKTERA och MÄTA hur innehållet når fram och FORTSÄTTA göra innehåll. Med tiden blir du allt bättre och får större effekt.
  • Innehållsspecialister tar fram bredare och djupare strategier som håller över tid och tar hänsyn till kundtunnlar och användarbeteenden i mängder av målgrupper. De producerar prisvinnande innehåll med spets och mycket högt produktionsvärde. De analyserar resultat av innehållet på djupnivå och maximerar konverteringen och varumärkeseffekten.

När du kört din egen innehållsmarknadsföring ett tag kan det vara en god idé att be en byrå eller konsult att analysera det du gjort. Det kommer att ge dig nya idéer och inspiration till innehåll som ger ditt företag ännu högre värde.

Mattias Bergman är medgrundare till Commercial Content, en specialistbyrå för innehåll. Där produceras innehåll i olika former som förändrar företags bild av sig själva, höjer medarbetares engagemang och gör rekrytering effektivare. Läs gärna mer på Commercial Contents hemsida

Relaterade podcasts