6 punkter att bocka av för ett framgångsrikare 2016

Julen och nyårshelgen är över och ännu ett år har nått sitt slut. Det är lätt att falla in i samma företagsmönster igen och att ännu ett år flyter på i rasande fart. Hur vore det om du i år inte bara gav dig själv utan även ditt företag ett nyårslöfte? Bocka av dessa 6 punkter för ett framgångsrikare 2016.

1. Granska fjolårets affärsverksamhet

Vilka var dina bästa kunder? Hur många offerter gick ut? Finns det några kunder du bör avstå ifrån nästa år? Hur många inkomstsströmmar behöver ditt företag ha för att gå med vinst? Behöver du förändra kompetensen? Sammanställ en lista över fjolårets framgångar och en lista för alla snedsteg/motgångar. Listan kommer att hjälpa dig att tänka på vad du kan göra bättre det kommande året och fastställa dina mål för 2016.

2. Utveckla en effektiv säljstrategi

Utan försäljning inget företag så se till att utveckla en försäljningsstrategi för ditt företag 2016. Hur kommer du att generera leads? Hur kommer du att följa upp leads? Vilka nya erbjudanden kommer du att ha för dina befintliga kunder? Skapa en försäljningsplan som hjälper dig att planera för eventuell rusningstid på året. Inkludera en budget som kommer att hjälpa dig att generera leads och bibehålla affärer framgångsrikt.

3. Skapa en marknadsföringskalender

Om du har varit i branschen ett tag, vet du redan vilka dina stora helgdagar och särskilda triggers för affärer kommer att bli. Titta på ditt företag per kvartal och skapa en bildlig årskalender där du kartlägga alla dina tänkta marknadsföringsaktiviteter för året. Vilken månad kommer du lansera nya produkter? Är mors dag en högtid som boostar din försäljning? Planera dina kampanjer redan nu, så att du och ditt team under 2016 inte kommer känna att ni ständigt skjuter ut erbjudanden på måfå.

4. Utveckla nya produkter/tjänster

Vad av dina produkter/tjänster sålde allra bäst förra året? Har du möjlighet att expandera din verksamhet utanför din ordinarie plattform, genom att erbjuda kurser eller erbjuda events? Om du har en egen frisörsalong skulle du exempelvis kunna erbjuda enkla håruppsättningar i grupp för födelsedagsbarn? Eller hålla kurser i hur man som förälder kan göra dessa enklare håruppsättningar på sina barn hemma? Att skapa en produkt/tjänst som kopplas till en ordinarie produkt/tjänst dina kunder redan uppskattar kan ge en rejäl skjuts åt ditt företags försäljning.

5. Satsa på en användarvänlig webbplats

Din webbplats är ditt #1 säljverktyg; ditt företags främsta skyltfönster. Är det dags att ge det en ansiktslyftning? Små förändringar kan göra stor skillnad. Granska hur lätt det är att hitta dina tjänster/produkter, komma i kontakt med företaget, skylta erbjudanden och samla in e-postadresser? En lättnavigerad och tydlig webbsida ökar chansen för ökad försäljning.  Du behöver inte göra en total make-over. Det kan räcka med att modernisera typsnitt, publicera nya videor/foton eller referenser för att uppdatera hemsidan. Glöm inte att granska din webbsidedata via Google Analytics för att se vad ditt mest populära innehåll är och se sedan till att utveckla mer av det.

6. Komplettera med köpta annonser på nätet

Organiskt sök är det mest effektiva sättet att nå kunder på nätet, men eftersom alla gör någon form av content marketing idag, behöver du emellanåt komplettera med betalda annonser för att nå ut till dina aktuella och potentiella kunder. Sätt ihop en kampanj med 2-3 budskap och 2-3 huvudbilder. Testa din kampanj lågmält på ett par sidor och investera sedan i en längre kampanj med det budskap och bild som lockade flest personer till köp. Eftersom kostnaden för annonser på nätet är mycket mindre än traditionella medier, är det lättare att experimentera där för att hitta nya köpare eller återuppta relationen med nuvarande kunder. Våga experimentera och tro på ökad framgång!

Dela inlägget