Marknadsföring för småföretagare

How-to-guide för hur du som småföretagare kan
marknadsföra ditt företag på bästa sätt.

Kapitel
Kapitel 1

Gratis marknadsföring för företagare

Gratis marknadsföring för företagare

Det finns många sätt att marknadsföra sitt företag på. Men som småföretagare kan det vara svårt att konkurrera med de stora hajarna i en del marknadsföringskanaler p g a att det helt enkelt är för dyrt. Men var lugn! Det finns sätt som är helt gratis (eller så nära som det bara går) och faktiskt är extremt effektiva. I den här artikeln tipsar vi om allt från Google och sociala medier till hur viktigt det är att sätta en budget. Även om det bara är en budget över din tid.

Google

Ett av företagen i “The big five” är Google. De fyra övriga är Apple, Facebook, Amazon och Alibaba. Självklart kan företag som Microsoft, Netflix och något till läggas till på listan. I Sverige äger Google över 95% av alla sökningar som görs.

Google my business

Något som är en hygienfaktor för dig som har en fysisk plats som är viktig för din lönsamhet är att lägga till ditt företag i Google My Business. Det tar några minuter och det enda du behöver göra är att fylla i ett formulär med adressuppgifter till företaget och en kortare beskrivning. Sedan kan du lägga till logotyp, foton, länk till hemsidan, öppettider och ta emot recensioner. Är man en fysisk butik, restaurang, frisör eller ett företag där man vill att kunderna ska hitta till sin lokal är en sådan profil extremt viktigt. Skulle någon t ex söka efter “frisör” så kommer de med profil att synas extra väl i sökresultatet. Så är du ett närmare alternativ kan du slå den större konkurrenten på fingrarna om kunden har bråttom.
“Många små saker har blivit stora med
rätt marknadsföring.”

Mark Twain
1895 - 1910

SEO - Sökmotorsoptimering

Många som arbetar dagligen med sökmotoroptimering äter, sover och lever SEO (eng: Search Engine Optimization). Det är en hel vetenskap som kan ta år att bemästra. Men du som företagare kan med några enkla åtgärder ge dig rätt förutsättningar för att synas högt i sökresultatet. Kort och enkelt beskrivet så handlar det om att optimera din hemsida så att du ska rankas högre än andra hemsidor kopplat till relevansen i den sökning som gjorts. Du “tävlar” alltså om s.k. nyckelord. Vilket nyckelord är viktigast för din verksamhet? Det är det som du vill ska ranka högt i sökresultatet.

Glöm inte att SEO är dynamiskt och levande. Det påverkas hela tiden av Googles algoritmer.

Sociala medier

Många trodde att det skulle vara en fluga och inte ens Mark Zuckerberg kunde väl ha anat hur stort det faktiskt skulle bli. Tidigt i utvecklingen ansågs företag som oseriösa om de hade närvaro i sociala kanaler. Idag är det en hygienfaktor för företag att finnas i sociala medier. Många företag bygger t o m hela sin lönsamhet på det genom social selling som går ut på att sälja genom sociala verktyg. Säljer du något B2B så är t ex LinkedIn en perfekt kanal för dig. Du kan söka efter potentiella kunder, interagera med dem och be om ett fysiskt möte, Skype-möte eller telefonsamtal för att pitcha din produkt eller tjänst.
Under 2017 uppgav 56% att de använder sociala nätverk dagligen och hela 81% gör det “någon gång”. Då räknas inte chat som 48% använder dagligen och 83% “någon gång”. Vi listar de som använder kanalen “någongång”.

Facebook

Hela 74% använder Facebook, vilket är hisnande siffror. Det är t ex fler som loggar in på Facebook varje dag än de som äter frukost varje morgon, enligt Metro.

Att sätta upp en Facebooksida med bra information, foton/filmer, öppettider, länkar och några organiska inlägg tar inte mer än en timme. Sedan kan du börja bjuda in dina vänner att “gilla” sidan och be andra att göra samma sak. Men tänk på att Facebooks algoritmer börjar strama åt synlighet och räckvidd för organiska inlägg.
Idag uppger man att ca 30% av dina fans får se dina organiska inlägg. Har du 100 fans får alltså ca 30 st se ditt inlägg. De som engagerar sig genom att klicka på länkar, gilla och kommentera får se dina inlägg oftare än de som inte interagerar i överhuvudtaget.

Facebook vill, likt Google, lyfta sin annonsdel där du kan marknadsföra ditt budskap, produkt eller tjänst till en utvald målgrupp. Eller bara “sponsra” dina organiska inlägg för en ökad räckvidd och synlighet. Skillnaden mot Google är att du med Facebooks annonsverktyg kan nå de som inte aktivt söker efter dig eller en produkt/tjänst. Så du kan väcka ett intresse på ett helt annat sätt än i SEM (Search Engine Marketing).
Facebook vill dessutom visa innehåll i rörligt format mer än ett enkelt textbaserat inlägg med en länk. Så tänk över hur du producerar inläggen.

Instagram

Instagram kan med sina 53% stoltsera med att de är den sociala plattform som har vuxit snabbast de senaste åren. 44% använder Instagram varje dag och influencer marketing är en typ av marknadsföring som fullkomligt exploderat sedan Instagram kom.

Instagrams algoritm är fortfarande mer generös för organiska inlägg än vad Facebooks är. Dessutom är den här kanalen perfekt för dig som har en fysisk produkt som du kan visa upp. Nyttja Instagrams alla funktioner med foto/video-inlägg, live-sändningar, stories, osv. Pendeln för vad som trendar skiftar konstant, vårt bästa tips är att våga!

Något som inte är direkt gratis kan vara att kartlägga några få profiler som är relevanta för din målgrupp. Säljer du tex handgjorda slipsar, flugor och accessoarer kan det vara en idé att ge bort några exemplar mot att en mellanstor profil (ca 10 000 följare) lägger upp ett inlägg och taggar din profil.

Dagens konsumenter litar på vad deras förebilder konsumerar. På så sätt har du som lite mindre aktör kommit en lång bit på vägen. Så se till att hitta samarbeten för innehåll!

Linkedin

Säljer du B2B så är det här kanalen för dig!
Så hade antagligen en säljare för LinkedIn beskrivit kanalen. Men det stämmer verkligen. Social Selling är något som blivit otroligt stort på senare tid och går ut på att möta sina kunder i sociala plattformar. Som t ex LinkedIn. Ta kontakt, skriv meddelanden, gilla och kommentera inlägg och be om ett kort och förutsättningslöst möte genom LinkedIn. Många sänker garden mer när de är på LinkedIn än om de får ett telefonsamtal i mobilen. Är du någon som säljer B2C, d v s till privatpersoner så kanske inte det här är kanalen för dig.

Twitter

Är Twitter en utdöende kanal? Kanske, men faktum är att Twitter växte som kanal under andra halvan av 2016 och 2017. Varför? En förklaring kan ligga i det amerikanska presidentvalet där Donald Trump var aktiv på Twitter och har fler följare på sin privata profil än på den officiella profilen för @POTUS (President Of The United States). Är du en småföretagare kanske du inte har så stor nytta av Twitter som kanal men den är väldigt användbar som verktyg för kundtjänst. Många flygbolag och större bolag använder sig av Twitter på det sättet. Twitter kan också fungera bra för omvärldsbevakning. Sök på hashtags “#” för att hitta tweets om din bransch.

Youtube

Nästan 30% i Sverige kollar på Youtube dagligen och nästan 90% uppger att man gör det någon gång. Det har under de senaste åren varit en stadig utveckling över tittandet på Youtube där små barn är den nya stora målgruppen där barnprogram och annat blivit en populär underhållning. Däremot är det endast 6% av Youtube-användarna som skapar egna filmer och laddar upp till plattformen. Vissa röster har höjts mot varumärken som styr sina annonser mot vissa kategorier av filmer som t ex barnfilmer då det kan uppfattas som marknadsföring mot barn.

Du är din egen producent

I och med intåget av smartphones så behöver du inte längre något produktionsbolag eller dyr utrustning för att producera högkvalitativt eget innehåll. Det räcker gott och väl med din egen kamera i mobilen. Vill du höja nivån en aning kan du köpa en extern mikrofon, stativ och belysning för några hundralappar i en elektronikbutik eller köpa en instegsmodell av en DSLR-kamera för både foto och video.

Content marketing

Den senaste trenden inom onlinemarknadsföring är content marketing. Hårt översatt kan man säga att det är innehållsmarknadsföring. Fler och fler företag och marknadsförare går från att producera annonser med säljande budskap och fokus på pris till att skriva hjälpande, guidande och problemlösande artiklar och inlägg.

Content marketing går lite hand i hand med SEO så gör en sökordsanalys för att se vad folk söker efter och inkludera de sökorden (eng: keywords) i rubriker, metabeskrivning och text.
Exempel på ämnen kan vara:
  • "Så lagar du en perfekt risotto"
  • "Bli en mästare i trädgården"
  • "7 tips om hur du får bort svåra fläckar"
Självklart passar den här typen av marknadsföring bättre i vissa branscher än andra men du kan säkert komma på några ämnen som passar in i din verksamhet. Våga fråga dina kunder om vad de skulle vilja läsa om.

Gästblogga

Byt innehåll och en länk med någon relevant samarbetspartner. Du kan få en ny vinkel och touch på innehållet samtidigt som den länken du får fyller ett värde i ditt SEO-arbete. Men glöm inte att content marketing sällan handlar om att sälja direkt utan det kan ta ett tag. Så ha tålamod!

Influencer marketing

Under 2010-talet växte influencers fram allt mer och nu är det många som kallar det sitt yrke. Samarbeten med företag har blivit en stor industri där s k influencernätverk har dykt upp för att hjälpa influencers att tjäna pengar på sitt personliga varumärke. Dessa är i grund och botten agenter åt influencers. På senare tid har de fått motta kritik för att ta en alldeles för stor del av kakan och inte arbeta för sina klienters bästa.
Hur går det till?

Du kan själv kontakta en influencer som skulle passa din målgrupp eller gå genom de nätverk som finns. Tänk på att du inte måste anlita de största då de antagligen tar högst ersättning för jobbet. Det är alltså inte helt gratis. Men du kan komma undan relativt billigt ändå. Lägg lite tid och kartlägg konton på t ex Instagram som har några tusen upp till 20 000 följare.
Erbjud de en produkt/tjänst mot att de lägger upp något åt dig. De här inläggen blir ofta bättre då de mindre kontona har en mer engagerad följarskara än de allra största. Trovärdigheten blir dessutom högre. Win-win!

E-postmarknadsföring

Att arbeta med E-postmarknadsföring (eng: e-mail marketing) är något som kan vara väldigt kraftfullt för ditt företag. I början kan det vara tufft att bygga upp en lista med många prenumeranter men om du kan samla in e-mailadresser genom formulär på sajten eller i kassan när de ska slutföra sitt köp kan du snabbt få upp en diger lista. Men tänk på att inte vara för säljande i innehållet för då kommer prenumeranterna snabbt att avprenumerera. Tillför värde genom att hjälpa din kund med problem eller kom med extra bra erbjudanden. E-mail är en perfekt distributionskanal för allt innehåll som du har skapat.

Verktyg som Mailchimp, Mail Poet eller andra plug-ins, Apsis och att koppla utskicket till Google Analytics-kontot är sådant som är värt att se över lite extra innan du sätter igång med din e-mail marknadsföring.

Recensioner

I dagens klimat är det inte bara kvalité och pris som styr. Varumärken är oerhört utsatta idag och minsta miss kan kosta mycket. Se därför över dina recensioner på Google, Facebook, Trustpilot och andra tjänster som är branschspecifika för just dig och ditt företag.
T ex Tripadvisor, Yelp, Prisjakt, Dorunner, etc.
Besvara alla recensioner. Goda som dåliga omdömen. Gör det på rätt sätt och starta inte en diskussion offentligt utan adressera det som skrivs och ge förslag på att förflytta diskussionen till ett annat forum, t ex mail eller telefon.

Visitkort

Underskatta inte kraften av offlinemarknadsföring, d v s det som inte sker online på Internet. Är du på mässor och har många kundmöten så är visitkort en hygienfaktor men det kan också vara en god idé att ha ett ställ med visitkort med kontaktuppgifter i din butik, reception eller någon annanstans på kontoret. Tänk på att du även kan skapa digitala visitkort i mobilen som du kan skicka via SMS, bluetooth, Airdrop, mail eller liknande.

Affärsnätverk

Nätverk som t ex BNI eller andra mer lokala eller regionala affärsnätverk kan vara ett sätt för dig att sälja, köpa och skapa samarbeten med företagare. Det finns dessutom många frukostträffar eller seminarier där du kan nätverka. Jobba också på din s k “hisspitch” om ditt företag. De 30 sekunder som ska beskriva ditt företag och produkt/tjänst bäst. Glöm inte visitkorten!
“Nätverka inte bara när du själv
behöver något”

PR

PR (Public Relations) är något som funnits i hundratals, om inte tusentals, år. Förr benämnde man det mer som propaganda. Vanligt kring större krig, presidentval, etc.

Men du som småföretagare kan också jobba med PR. Ta kontakt med den lokala tidningen. De skriver gärna om dig om du har någon rolig historia eller något annat att berätta.
T ex om hamburgerrestaurangen som bjöd strandsatta bilister på mat under snökaoset förra året. Inte helt gratis, p g a kostnaderna för maten och tiden för att dela ut den men räckvidden och goodwill man skapar når ut till tusentals och bygger deras varumärke på ett positivt sätt. Tänk på att det inte ska kännas forcerat, utan genuina och ärliga insatser är det som funkar och bygger ditt varumärke.
“All PR är bra PR"

Benchmarking

Benchmarking (sv: jämförelse/riktmärke) är bra för att t ex jämföra ditt företag med konkurrenterna. Man kan utvärdera sin verksamhet kvantitativt eller kvalitativt. Syftet är att lära och inspireras av andra och på så sätt förbättra sin egen verksamhet. Var lyhörd och ha koll på din omvärldsbevakning för att veta vad som trendar inom ditt område.

Det finns många verktyg för omvärldsanalys somt ex Meltwater, Signal Signal, Googles egna suite, Ahrefs, osv. En del har gratisversioner eller testversioner som du kan använda. Oftast räcker det med att följa några nyhetssajter, sociala kanaler och hashtags för att vara uppdaterad.
“Håll örat mot rälsen”

Arkivfoto

Har du inga egna bilder så kan du antingen betala för att använda arkivbilder eller hitta lösningar som är gratis. Men se till att ha koll på rättigheterna och Creative Commons innan du sprider bilder. En del får du t ex inte göra ändringar i och andra måste du nämna personen eller sajten som har tagit bilden. Några bra sajter där du kan hitta bilder är unsplash.com, pexels.com, stocksnap.io och pixabay.com.
"En bild säger mer än tusen ord"

Sätt en budget

Vänta nu? Artikeln skulle ju handla om gratis marknadsföring? Absolut, men tid är pengar! Och ditt material kostar pengar. Så sätt en budget över hur många timmar du ska lägga ned på respektive kanal eller marknadsaktivitet. Räkna även ut hur många produkter/tjänster du får ge bort eller köra demo med. Till sist gör du en prognos över vad du tror att det kommer att ge tillbaka. ROI (förkort. eng Return On Investment) är din avkastning på din investering. Du vill helt enkelt att en spenderad krona ska bli två intjänade kronor.
"Att ha pengar är bra, att ha kontroll över pengar är bättre!"
Kapitel 2

Kundens köpresa

Kundens köpresa

Oavsett om du driver en butik, e-handel, restaurang, byrå, hantverksfirma, eller annat företag så behöver du tänka på kundens köpresa. Hur tar sig kunden från punkt A till B? Från intresse till köp? I det här inlägget vill vi att du ska få upp ögonen för hur du kan öka dina intäkter genom att optimera köpresan.

Vad är köpresa?

Köpresa eller kundresa är ord för att beskriva hur din kund, eller snarare potentiella kund, tar sig från första kontakten till sista. Helst ska man skapa en tidscykel för att knyta till sig den här kunden över tid och göra denne till en lojal kund. Mer om det senare.

Varför gör man en köpresa?

För att få en förståelse för hur kunderna agerar och hur man kan förändra och förbättra processer och marknadsföring. Man gör även en köpresa för att kunna få svar på frågor. T ex:
  • Varför har vi så få kunder?
  • Varför lämnar kunderna oss?
  • Varför har vi så dålig merförsäljning?
  • Varför har vi så få återkommande kunder?
  • Varför får vi inga kunder i det specifika segmentet eller geografiska delen av landet?
  • Varför får vi inga recensioner?

Köpresans 9 delar

1

Attraktion

I det första steget vill man väcka någon form av attraktion hos kunden. Fokus är inte på pris och sällan funktionalitet, lite beroende på vad det är man säljer för vara eller tjänst. Marknadsföringen ska tilltala till kundens emotionella sida.
2

Kännedom

Är det ett företag snarare än en specifik vara eller tjänst vill man skapa kännedom om varumärket. Informerande och enkelt.
3

Intresse

När man skapat en attraktion och konsumenten har fått kännedom om varumärket och varan eller tjänsten skapas ett intresse.
4

Kunskap

Efter att ha fått upp intresset och skapat ett behov så börjar konsumenten att göra research och läsa på om varumärket, varan och/eller tjänsten.
5

Övervägande

Konsumenten är nu påläst och överväger om han eller hon ska genomföra transaktionen, d v s köpet.
6

Jämförelse

När konsumenten har bestämt sig börjar fasen där han eller hon börjar jämföra varumärken, produkter, tjänster, priser, leverans och villkor.
7

Transaktion

Nu genomförs köpet eller handlingen. Få kunden att kunna konvertera enkelt på din sajt eller i din butik.
8

Ägande

Ge kunden innehåll som är relevant för hur kunden ska ta hand om produkten.
T ex om kunden har köpt ett par skor så kan du skriva innehåll om skovård.
9

Försäljning

När kunden ska sälja eller på annat sätt gå vidare kan du leverera innehåll även här. Blogginlägg om hur man säljer sin begagnade produkt eller om du tar in begagnade produkter, fixar till dem och säljer vidare ska du kommunicera även det.

Marknadsföring och kanalstrategi

Som företagare behöver du tänka till när du lägger din budget, kanalstrategi och marknadsaktiviteter så att du inte fokuserar på fel saker. Att endast köra annonser i lokaltidningen eller bara lägga ut inlägg på Instagram kommer antagligen inte att få så goda resultat. Det handlar om att finnas med rätt innehåll i rätt kanaler. Ta en titt på köpresan och koppla ihop kanaler med de olika delarna.

Ta en butik och e-handlare som exempel. Låt oss kalla den för inQredible Bikes AB. De säljer cyklar och tillbehör för hela familjen, har en fysisk butik och driver en e-handel som levererar till hela Sverige. inQredible Bikes skulle antagligen inte gå så bra om man endast satsade på en eller två kanaler. Man behöver spridning och finnas i de kanaler som målgruppen finns.

Med lite kunskap om de olika kanalerna och en god målgruppsanalys kan man snabbt välja bort kanaler som man ska satsa väldigt lite eller inte finnas i överhuvudtaget. Men man får framförallt fram de kanaler som man ska fokusera på. De olika kanalerna presterar olika bra i olika delar av köpresan.
Det är därför viktigt att förstå att man inte enbart kan attrahera genom tidningsannonsering och organiska (obetalda) inlägg på Instagram. Man behöver följa upp det längre ned i den berömda köptratten och få kunden att konvertera också. Tex genom remarketing och Google Adwords (betald sökmarknadsföring).

Offline

För att nå hög räckvidd och få så många människor som möjligt att se din produkt, tjänst eller varumärke väljer många att annonsera offline. D v s i kanaler som inte är digitala. Exempel på sådana är tidningar, kollektivtrafiken, skyltar, mässor eller liknande. Fördelen är räckvidden men nackdelen är att det är svårt att mäta och kan vara dyrt. Det här är ofta det första steget i en kunds köpresa.

Målgrupp: Alla

Instagram

Antalet användare ökar hela tiden och är den mest populära sociala kanalen bland yngre personer, framför allt kvinnor. Du kan skapa en företagsprofil helt gratis och börja lägga upp bilder och filmer. Vill du lägga en slant på riktad marknadsföring så kan du med smarta styrningar nå ut till just din målgrupp.

Så istället för att lägga stora summor på TV-reklam eller tidningsannonsering kan tex inQredible Bikes AB lägga en mindre summa på att nå t ex män och kvinnor mellan 20-45 år, som gillar cyklar och bor i Västerås. Eftersom att det är där de har sin fysiska butik. Man kan gå brett eller väldigt smalt.
Du måste själv testa dig fram för att se vad som funkar bäst för just dig och din verksamhet. Den digitala köpresan är inte spikrak och det behöver nödvändigtvis inte vara i den ordning som vi har listat i det här inlägget.

Målgrupp: Främst yngre, speciellt kvinnor. Äldre användare ökar. Lämpar sig bra för inspiration kring mode, design, fysiska produkter, resor, etc.

Facebook

Facebook är det överlägset största sociala nätverket. Över 74% av svenskarna använder Facebook någongång, att jämföras med Instagrams 53%. Däremot sjunker antalet unga användare på Facebook för varje år.

Dessa tros välja alternativ som Instagram, Snapchat, KIK, m fl. Även här kan du skapa en företagssida helt gratis. Med öppettider, länkar till din hemsida, bilder, filmer och lite annat kommer du en lång väg. Särskilt om du har en populär verksamhet som snabbt kan få följare organiskt (gratis). Messenger är en stor del av användandet där man kan chatta och ringa folk man känner. Likt Instagram kan du betala för att annonsera på nätverket och ta del av Facebooks enorma mängd data och insikt om sina användare för att träffa rätt med dina styrningar.

Målgrupp: En stor del av den digitala befolkningen. Fler äldre då deras användande är större än yngre människors.

Snapchat

Det nätverk som ökade mest under 2017 bland unga är just, Snapchat. Över 33% använde Snapchat under 2017 och experter är oense om dess framtid under 2018 och framåt. Mycket beroende på hur användarna ställer sig till Instagrams relativt nya funktion Stories, som i mångt och mycket är en kopia av Snapchat. Det har också varit svårt att annonsera i Snapchat och något som i princip bara de största företagen har gjort.

Målgrupp: Yngre (millennials).

LinkedIn

LinkedIn är det sociala nätverk som används för mer affärsmässiga relationer. Du kanske inte lägger till din leverantör eller kund på Instagram men på LinkedIn är det kutym. Här kan man väcka opinion, driva leads, skapa intresse om dig som person eller ditt företag och mycket mer. Beteendet är fokuserat på jobb- och affärsrelaterade frågor och här lägger ingen upp bilder från semestern eller kvällen grillkväll.
Social selling är ett begrepp som har blivit alltmer populärt på senare tid. Det betyder att man interagerar med sina kunder i sociala medier. T ex kommenterar deras inlägg och föreslår ett möte eller skickar med en länk till en landningssida.

Målgrupp: För dig som säljer B2B och vill komma i kontakt med beslutsfattare är den här kanalen viktig i köpresan.

Twitter

Efter 2014/2015 såg det mörkt ut för Twitter. Antalet inaktiva användare var stort och de aktiva var inte dagligt aktiva. Sedan hände något. Under 2016 och 2017 steg användandet igen. Framför allt bland de som använder det “någongång”. En förklaring är det amerikanska presidentvalet och Donald Trumps upptåg på Twitter.

Det är intressant att POTUS (President of the United States of America) twitterprofil, i skrivande stund, har 21 987565 st följare medan Donald Trumps personliga profil har hela 47 233 393 st. Men han kan se sig slagen av den förre presidenten Barack Obama som har hela 99 527 886 st följare.

Du kan annonsera på twitter men det är inte speciellt stort. Har du en app så kan det vara en god idé att annonsera för att få nedladdningar. Många skapar profiler för att följa en viss genre som t ex fotboll eller politik.
Då följer man enbart profiler som skriver om det ämnet för att få det i sitt flöde. På Facebook eller Instagram är det vanligare att man är lite bredare. Har du ett större företag så fungerar det väldigt bra som en del i din kundtjänst. Det är korta meddelanden, du kan skriva privata meddelanden om du vill, länka till sidor, konton och hashtags.

Målgrupp: Äldre. De som är intresserade och vill interagera med varumärket. Bra för PR och viss SEO.

Youtube

Praktiskt taget alla personer under 25 år använder Youtube – dagligen. Det här är en enorm kanal för de som har tonåringar och unga vuxna som målgrupp. Möjligheterna till att skapa emotionellt, attraherande och engagerande annonsmaterial är stora i och med de olika videoformaten som finns tillgängliga. Korta 6 sekunder långa annonser som inte går att “skippa” till 30 sekunder långa annonser som går att klicka bort efter 5 sekunders tittande.

De som konsumerar mest Youtube idag tros vara barn under 5 år. Föräldrar har börjat visa t ex Babblarna eller andra barnprogram på sina mobiltelefoner eller surfplattor när barnen ska äta, åka bil eller liknande. Så frågan är hur de barnens internetanvändande kommer att se ut om några år?

Målgrupp: Framför allt yngre män och kvinnor. Med reservation för små barn.

Vimeo

Vimeo är plattformen för kreatörer. Inte alls lika stort som Youtube och det är kanske inte så konstigt i och med att Google äger Youtube.

Målgrupp: Bredare målgrupp än Youtube, främst sett till ålder. Professionella kreatörer och animerare.

Pinterest

En tjänst där användare kan ladda upp, organisera och dela med sig av sina bilder på digitala anslagstavlor, s k pinboards. Det är ungefär var sjätte svensk som använder sig av Pinterest och det är störst bland unga kvinnor.

Målgrupp: Kvinnor 18-35 år.

Tumblr

Tumblr är en bloggplattform där man kan publicera olika typer av material. Bilder, filmer, texter, länkar, citat, ljud och gifs. Just gifs är väldigt populärt på nätverket. Tumblr grundades 2007 och såldes 2009 till Yahoo.

Målgrupp: Liten. Främst yngre kvinnor.

Blogg

Bloggen lever! Efter att ha fått sin boom på 00-talet så sjönk intresset för bloggar en aning för att senare öka igen. Bloggen används ofta som en supporterande kanal till t ex Instagram. De som är influencers till yrket har ofta en blogg där de skriver mer utförligt om samarbeten och sin vardag och en Instagramprofil där de bygger upp sin följarskara och driver trafik till bloggen.

Remarketing

Du har lagt tusentals kronor på annonsering i tidningar och i centrum i din stad. Lägg där tillkostnader för Instagram, Facebook och produktionen av den där videon du lade ut på Youtube.

Hur kan du säkerställa att den som sett annonsen på Facebook eller t o m klickat in på din hemsida blir påmind om att köpa just din produkt? Enkelt! Med remarketing kan man se till att en person som har klickat på t ex en röd cykel i inQredible Bikes e-handel kan få upp en annons för den röda cykeln i sitt flöde på Facebook, Instagram eller som en displayannons i t ex Google Displaynätverk.
Smart, va?
Men hur går det till? Jo, det placeras en cookie, som egentligen är en liten textfil på din dator, och som sedan kan användas för att ge besökare tillgång till olika funktioner eller en bättre upplevelse. I marknadsföring används oftast den cookien för att kunna annonsera mot dig vid ett senare tillfälle för att få dig att konvertera.

Låt oss säga att du har klickat in på inQredible Bikes hemsida och lagt den där röda cykeln i varukorgen men sen kommit på att det kanske inte är det bästa köpet just nu. Det är mitt i månaden och din ekonomi är lite ansträngd. Då sparas det en cookie på din dator, mobil eller surfplatta som gör att man kan annonsera för den cykeln igen efter den 25:e. När lönen är på kontot och du är mer trolig att handla.

Recensioner

Konkurrensen hårdnar och det gör att konsumenter söker efter mer information än tidigare. Recensioner, omdömen och jämförelsesajter är extremt viktiga idag. Se till att ha ordnat för Google Reviews, Facebook, Eniro, Trustpilot eller liknande. Det finns en mängd branschspecifika sajter som kan vara bra att känna till.

E-postmarknadsföring

Den absolut vanligaste kommunikationstjänsten är fortfarande e-post. Hela 97% använder e-mail och en majoritet gör det dagligen. Både i sin yrkesroll och privat. Så underskatta inte kraften av e-postmarknadsföring. Det finns flera sätt att komma undan billigt eller t o m gratis. Ett populärt verktyg är Mailchimp. Det finns dessutom Sendinblue, Sendgrid och Hubspot.

SEO (Sökmotorsoptimering)

Vi ska inte bli långrandiga. SEO är en stor värld och kortfattat handlar det om att få din webbplats och landningssidor att ranka högt i sökresultatet. Plats 1 är såklart åtråvärd och ger ca 17% av klicken medan plats 3 ger ca 5%. Beroende på vilken bransch och sökning som har gjorts.

Adwords

Google är en pengamaskin som bara fortsätter att öka sina intäkter genom att placera sina annonser högst upp i sökresultatet. Det sker en digital auktion där företag lägger bud för att synas på vissa sökningar. Det sägs att det dyraste klicket i Sverige var på sökningen “begravningsbyrå”. Varför då? En kort köpresa! Det är något som kommer plötsligt, du följer knappast en rad begravningsbyråer på Facebook och Instagram, du har för kort tid för att remarketing ska fungera riktigt bra och du orkar antagligen inte att lägga för mycket energi på det här när det har skett något tragiskt i din närhet.

Målgrupp: Alla som använder Google.

Transaktion

Det roligaste steget i köpresan? I alla fall för dig som företagare. Konsumenten har köpt din produkt eller tjänst online eller i butik. Som e-handlare är det viktigt att ha en bra sajt och laddtider, design, användarvänlighet, konverteringsoptimering och merförsäljning är saker som du måste tänka på. För det är ingen mening att spendera tusentals kronor under köpresan och driva trafik till en sajt som inte konverterar. Precis som att ha en fysisk butik på någon bakgata utan skyltning. Så hjälp kunden att kunna handla smidigt och enkelt!

Ägande

Nu har kunden köpt din produkt eller tjänst. Men köpresan är inte över här. Inte om man vill ha en lojal kund. Ta en cykelhandel som exempel. När någon har köpt cykeln så kan det hända en rad olika saker.
Kedjan hoppar, styret blir snett efter att man kört på ett gupp eller något annat. Då kan du skriva blogginlägg som handlar om hur du tar hand om cykeln, vilka cykellopp man kan ställa upp i, vilken bra motion det är att cykla till och från jobbet, etc. Allt för att vårda kundrelationen och finnas där när det ska köpas extrautrustning eller en nycykel.

Du kan även använda e-mailadressen för att kunna skicka ut erbjudanden och sprida blogginläggen vidare. Du skapar på så sätt ett mervärde för kunden och finns top of mind när nästa köp ska göras.

Levande

När nästa års modell av cykeln kommer eller kunden av någon annan anledning inte använder cykeln så vill kanske hen sälja den på Blocket eller liknande. Du kan då skriva innehåll som handlar om hur du får så bra betalt som möjligt för cykeln. Eller så vill du köpa den begagnade cykeln, fixa till den och sälja vidare?

Vidareförsäljning

Du har från första kontaktpunkten till sista funnits där för konsumenten. Du har gjort skillnad för denne och bidragit till en hållbar ekonomi. Det här gör att kunden kommer att komma tillbaka till dig, ge dig fina recensioner och tala gott om dig för sina vänner. Är inte det precis det du är ute efter som företagare?
Kapitel 3

Är recensioner viktigt för mitt företag?

Är recensioner viktigt för mitt företag?

Svaret är enkelt – JA! Men hur får jag mina kunder att recensera mitt företag? Förutom de omdömen som lämnas mun-till-mun så är de digitala recensionerna extremt viktiga för din verksamhet. De flesta recensionerna görs via mobilen så ha det i åtanke när du arbetar med marknadsföring och recensioner. Nedan listar vi några sätt för att få fler och nöjdare kunder.

Google My Business

Det är nödvändigt för alla företag men livsviktigt för en fysisk butik, restaurang, hotell eller något annat företag som får sina kunder till en fysisk plats. I Google MyBusiness kan du lägga till allt från öppettider, adress, vägbeskrivning till hemsida och recensioner. Är du en restaurang i en stad som t ex Borås så lär potentiella kunder söka efter t ex “pizzeria Borås”, en lista på restauranger dyker upp och då gäller det att ha den med bäst profil på Google My Business. Har du fler omdömen och en högre rating än dina konkurrenter? Ja, då lär du också få fler gäster till din pizzeria.

Facebook

I Facebooks begynnelse var det oseriöst att ha en Facebooksida som företag, idag är det en hygienfaktor för lyckad kommunikation. Konsumenter söker efter företag i sociala medier och letar upp omdömen från tidigare konsumenter för att jämföra olika företag och produkter/tjänster. Då gäller det att ha en digital närvaro.

Har du inte en Facebooksida idag så är det dags att du skapar en, det går fort. Om du redan har en så kan du börja med att be om en recension. Kanske t o m genom någon annan kanal som Instagram eller din hemsida? Du kan med olika plug-in eller andra tjänster enkelt implementera Facebook i din hemsida för en bättre användarupplevelse.
Trustpilot har vuxit och blivit en av marknadsledarna på svenska marknaden. Det är enkelt att skapa ett gratiskonto på Trustpilot och börja få in omdömen. Men se till att svara alla, oavsett om det är lågt eller högt betyg. Bemöt kritik och visa framtida kunder att du addreserat problemet och hittat en lösning eller tacka positiva omdömen för en fin recension. Trustpilot har olika paket du kan betala för men är du en småföretagare så räcker oftast gratisversionen.
Det var lite om recensioner och omdömen. Det finns självklart fler tjänster som t ex Yelp, Prisjakt, Tripadvisor och andra branchspecifika tjänster men med dessa tre i din verktygslåda har du kommit långt.

Företagslån på ett enklare sätt

Ingen startavgift

Inga dolda kostnader

Ingen bindningstid