Gratis marknadsföring för företagare
Gratis marknadsföring för företagare
Google my business
rätt marknadsföring.”
Mark Twain
1895 - 1910
SEO - Sökmotorsoptimering
Glöm inte att SEO är dynamiskt och levande. Det påverkas hela tiden av Googles algoritmer.
Sociala medier
Att sätta upp en Facebooksida med bra information, foton/filmer, öppettider, länkar och några organiska inlägg tar inte mer än en timme. Sedan kan du börja bjuda in dina vänner att “gilla” sidan och be andra att göra samma sak. Men tänk på att Facebooks algoritmer börjar strama åt synlighet och räckvidd för organiska inlägg.
Facebook vill, likt Google, lyfta sin annonsdel där du kan marknadsföra ditt budskap, produkt eller tjänst till en utvald målgrupp. Eller bara “sponsra” dina organiska inlägg för en ökad räckvidd och synlighet. Skillnaden mot Google är att du med Facebooks annonsverktyg kan nå de som inte aktivt söker efter dig eller en produkt/tjänst. Så du kan väcka ett intresse på ett helt annat sätt än i SEM (Search Engine Marketing).
Instagrams algoritm är fortfarande mer generös för organiska inlägg än vad Facebooks är. Dessutom är den här kanalen perfekt för dig som har en fysisk produkt som du kan visa upp. Nyttja Instagrams alla funktioner med foto/video-inlägg, live-sändningar, stories, osv. Pendeln för vad som trendar skiftar konstant, vårt bästa tips är att våga!
Något som inte är direkt gratis kan vara att kartlägga några få profiler som är relevanta för din målgrupp. Säljer du tex handgjorda slipsar, flugor och accessoarer kan det vara en idé att ge bort några exemplar mot att en mellanstor profil (ca 10 000 följare) lägger upp ett inlägg och taggar din profil.
Dagens konsumenter litar på vad deras förebilder konsumerar. På så sätt har du som lite mindre aktör kommit en lång bit på vägen. Så se till att hitta samarbeten för innehåll!
Så hade antagligen en säljare för LinkedIn beskrivit kanalen. Men det stämmer verkligen. Social Selling är något som blivit otroligt stort på senare tid och går ut på att möta sina kunder i sociala plattformar. Som t ex LinkedIn. Ta kontakt, skriv meddelanden, gilla och kommentera inlägg och be om ett kort och förutsättningslöst möte genom LinkedIn. Många sänker garden mer när de är på LinkedIn än om de får ett telefonsamtal i mobilen. Är du någon som säljer B2C, d v s till privatpersoner så kanske inte det här är kanalen för dig.
Youtube
Du är din egen producent
Content marketing
Content marketing går lite hand i hand med SEO så gör en sökordsanalys för att se vad folk söker efter och inkludera de sökorden (eng: keywords) i rubriker, metabeskrivning och text.
- "Så lagar du en perfekt risotto"
- "Bli en mästare i trädgården"
- "7 tips om hur du får bort svåra fläckar"
Gästblogga
Influencer marketing
Du kan själv kontakta en influencer som skulle passa din målgrupp eller gå genom de nätverk som finns. Tänk på att du inte måste anlita de största då de antagligen tar högst ersättning för jobbet. Det är alltså inte helt gratis. Men du kan komma undan relativt billigt ändå. Lägg lite tid och kartlägg konton på t ex Instagram som har några tusen upp till 20 000 följare.
E-postmarknadsföring
Verktyg som Mailchimp, Mail Poet eller andra plug-ins, Apsis och att koppla utskicket till Google Analytics-kontot är sådant som är värt att se över lite extra innan du sätter igång med din e-mail marknadsföring.
Recensioner
T ex Tripadvisor, Yelp, Prisjakt, Dorunner, etc.
Visitkort
Affärsnätverk
behöver något”
PR
Men du som småföretagare kan också jobba med PR. Ta kontakt med den lokala tidningen. De skriver gärna om dig om du har någon rolig historia eller något annat att berätta.
T ex om hamburgerrestaurangen som bjöd strandsatta bilister på mat under snökaoset förra året. Inte helt gratis, p g a kostnaderna för maten och tiden för att dela ut den men räckvidden och goodwill man skapar når ut till tusentals och bygger deras varumärke på ett positivt sätt. Tänk på att det inte ska kännas forcerat, utan genuina och ärliga insatser är det som funkar och bygger ditt varumärke.
Benchmarking
Det finns många verktyg för omvärldsanalys somt ex Meltwater, Signal Signal, Googles egna suite, Ahrefs, osv. En del har gratisversioner eller testversioner som du kan använda. Oftast räcker det med att följa några nyhetssajter, sociala kanaler och hashtags för att vara uppdaterad.
Arkivfoto
Sätt en budget
Kundens köpresa
Kundens köpresa
Vad är köpresa?
Varför gör man en köpresa?
- Varför har vi så få kunder?
- Varför lämnar kunderna oss?
- Varför har vi så dålig merförsäljning?
- Varför har vi så få återkommande kunder?
- Varför får vi inga kunder i det specifika segmentet eller geografiska delen av landet?
- Varför får vi inga recensioner?
Köpresans 9 delar
Attraktion
Kännedom
Intresse
Kunskap
Övervägande
Jämförelse
Transaktion
Ägande
T ex om kunden har köpt ett par skor så kan du skriva innehåll om skovård.
Försäljning
Marknadsföring och kanalstrategi
Ta en butik och e-handlare som exempel. Låt oss kalla den för inQredible Bikes AB. De säljer cyklar och tillbehör för hela familjen, har en fysisk butik och driver en e-handel som levererar till hela Sverige. inQredible Bikes skulle antagligen inte gå så bra om man endast satsade på en eller två kanaler. Man behöver spridning och finnas i de kanaler som målgruppen finns.
Med lite kunskap om de olika kanalerna och en god målgruppsanalys kan man snabbt välja bort kanaler som man ska satsa väldigt lite eller inte finnas i överhuvudtaget. Men man får framförallt fram de kanaler som man ska fokusera på. De olika kanalerna presterar olika bra i olika delar av köpresan.
Offline
Målgrupp: Alla
Så istället för att lägga stora summor på TV-reklam eller tidningsannonsering kan tex inQredible Bikes AB lägga en mindre summa på att nå t ex män och kvinnor mellan 20-45 år, som gillar cyklar och bor i Västerås. Eftersom att det är där de har sin fysiska butik. Man kan gå brett eller väldigt smalt.
Målgrupp: Främst yngre, speciellt kvinnor. Äldre användare ökar. Lämpar sig bra för inspiration kring mode, design, fysiska produkter, resor, etc.
Facebook är det överlägset största sociala nätverket. Över 74% av svenskarna använder Facebook någongång, att jämföras med Instagrams 53%. Däremot sjunker antalet unga användare på Facebook för varje år.
Dessa tros välja alternativ som Instagram, Snapchat, KIK, m fl. Även här kan du skapa en företagssida helt gratis. Med öppettider, länkar till din hemsida, bilder, filmer och lite annat kommer du en lång väg. Särskilt om du har en populär verksamhet som snabbt kan få följare organiskt (gratis). Messenger är en stor del av användandet där man kan chatta och ringa folk man känner. Likt Instagram kan du betala för att annonsera på nätverket och ta del av Facebooks enorma mängd data och insikt om sina användare för att träffa rätt med dina styrningar.
Målgrupp: En stor del av den digitala befolkningen. Fler äldre då deras användande är större än yngre människors.
Snapchat
Målgrupp: Yngre (millennials).
Målgrupp: För dig som säljer B2B och vill komma i kontakt med beslutsfattare är den här kanalen viktig i köpresan.
Det är intressant att POTUS (President of the United States of America) twitterprofil, i skrivande stund, har 21 987565 st följare medan Donald Trumps personliga profil har hela 47 233 393 st. Men han kan se sig slagen av den förre presidenten Barack Obama som har hela 99 527 886 st följare.
Du kan annonsera på twitter men det är inte speciellt stort. Har du en app så kan det vara en god idé att annonsera för att få nedladdningar. Många skapar profiler för att följa en viss genre som t ex fotboll eller politik.
Målgrupp: Äldre. De som är intresserade och vill interagera med varumärket. Bra för PR och viss SEO.
Youtube
De som konsumerar mest Youtube idag tros vara barn under 5 år. Föräldrar har börjat visa t ex Babblarna eller andra barnprogram på sina mobiltelefoner eller surfplattor när barnen ska äta, åka bil eller liknande. Så frågan är hur de barnens internetanvändande kommer att se ut om några år?
Målgrupp: Framför allt yngre män och kvinnor. Med reservation för små barn.
Vimeo
Målgrupp: Bredare målgrupp än Youtube, främst sett till ålder. Professionella kreatörer och animerare.
Målgrupp: Kvinnor 18-35 år.
Tumblr
Målgrupp: Liten. Främst yngre kvinnor.
Blogg
Remarketing
Hur kan du säkerställa att den som sett annonsen på Facebook eller t o m klickat in på din hemsida blir påmind om att köpa just din produkt? Enkelt! Med remarketing kan man se till att en person som har klickat på t ex en röd cykel i inQredible Bikes e-handel kan få upp en annons för den röda cykeln i sitt flöde på Facebook, Instagram eller som en displayannons i t ex Google Displaynätverk.
Smart, va?
Låt oss säga att du har klickat in på inQredible Bikes hemsida och lagt den där röda cykeln i varukorgen men sen kommit på att det kanske inte är det bästa köpet just nu. Det är mitt i månaden och din ekonomi är lite ansträngd. Då sparas det en cookie på din dator, mobil eller surfplatta som gör att man kan annonsera för den cykeln igen efter den 25:e. När lönen är på kontot och du är mer trolig att handla.
Recensioner
Konkurrensen hårdnar och det gör att konsumenter söker efter mer information än tidigare. Recensioner, omdömen och jämförelsesajter är extremt viktiga idag. Se till att ha ordnat för Google Reviews, Facebook, Eniro, Trustpilot eller liknande. Det finns en mängd branschspecifika sajter som kan vara bra att känna till.
E-postmarknadsföring
Den absolut vanligaste kommunikationstjänsten är fortfarande e-post. Hela 97% använder e-mail och en majoritet gör det dagligen. Både i sin yrkesroll och privat. Så underskatta inte kraften av e-postmarknadsföring. Det finns flera sätt att komma undan billigt eller t o m gratis. Ett populärt verktyg är Mailchimp. Det finns dessutom Sendinblue, Sendgrid och Hubspot.
SEO (Sökmotorsoptimering)
Vi ska inte bli långrandiga. SEO är en stor värld och kortfattat handlar det om att få din webbplats och landningssidor att ranka högt i sökresultatet. Plats 1 är såklart åtråvärd och ger ca 17% av klicken medan plats 3 ger ca 5%. Beroende på vilken bransch och sökning som har gjorts.
Adwords
Målgrupp: Alla som använder Google.
Transaktion
Ägande
Du kan även använda e-mailadressen för att kunna skicka ut erbjudanden och sprida blogginläggen vidare. Du skapar på så sätt ett mervärde för kunden och finns top of mind när nästa köp ska göras.
Levande
Vidareförsäljning
Är recensioner viktigt för mitt företag?
Är recensioner viktigt för mitt företag?
Google My Business
Har du inte en Facebooksida idag så är det dags att du skapar en, det går fort. Om du redan har en så kan du börja med att be om en recension. Kanske t o m genom någon annan kanal som Instagram eller din hemsida? Du kan med olika plug-in eller andra tjänster enkelt implementera Facebook i din hemsida för en bättre användarupplevelse.
Företagslån på ett enklare sätt
Ingen startavgift
Inga dolda kostnader
Ingen bindningstid