Så boostar du din sommarförsäljning

Så boostar du din sommarförsäljning

Så boostar du din sommarförsäljning

Read time:
Lästid:
Read time:
Lukuaika:
Read time:
Læsetid:
Read time:
Leestijd:
Read time:
Leestijd:
2
mins
minuter
mins
minuuttia
mins
minutter
mins
minuten
mins
minuten
Så boostar du din sommarförsäljning

Christian Billing

Marketing Manager Sweden
Qred AB

Sommaren kan vara en trög säsong för e-handelsbolag och småföretag. Om du inte har ett skyltfönster som ligger någonstans vid stranden, säljer grillar eller glass, så finns det anledning att se över din marknadsstrategi.

Juli brukar vara den sämsta månaden för e-handel, där det typiskt omsätts 30% mindre än under december, enligt SumAll, ett dataanalys-företag. Hela perioden juni-augusti brukar vara 10-15% lägre försäljning på daglig basis jämfört med resten av året. Här finner ni några tips att komma ihåg när du planerar för sommaren.

⛱ 1. Agera när dina konkurrenter är på stranden

Många företag drar ner på marknadsföringen under sommarmånaderna. Ingen svarar i telefonen och leveranser drar ut på tiden. För den ambitiöse finns det möjlighet att växa när dina konkurrenter slappnar av. Visserligen är ofta efterfrågan lägre under sommaren, men i de allra flesta branscher dör inte efterfrågan bort bara för att solen skiner. Istället för att dra ner på annonseringen, satsa extra under sommaren då konkurrensen är lägre.

Tips! Läs inlägget Så förbereder du dig inför sommaren

📆 2. Ta vara på måndagarna

Även om sommaren brukar vara lugnare än resten av året är det viktigt att komma ihåg att just måndagar är den veckodag som har den största omsättningen under juni-augusti, då konsumenter spenderar typiskt 10% mer än andra vardagar, och upp till 20% mer än på fredagar (den allra lugnaste dagen). Ökad annonsering eller speciella erbjudande eller fri frakt på just måndagar kan vara ett sätt att utnyttja den trenden.  Folk tenderar också att göra de större köp på just måndagar, medans mindre inköp sker vanligtvis (utöver mat och dryck) på fredagar.

🏖 3. Sommar betyder stränder och semestrar

Vi svenskar älskar stranden. Hav eller sjö, inrikes eller utrikes, svenskar flockas runt vattnet för att umgås under varma sommarmånader. Stranden betyder semester för många, vilket innebär badkläder, picnic, strandleksaker, och även kamera och kamerautrustning. Och förstås, kom ihåg allt som hör midsommar till. Tänk på detta när du väljer vilka av dina produkter eller tjänster som du lyfter fram!

Tips! Läs inlägget Sommarstäda din webbplats

🔋 4. Glöm inte bort att ladda batterierna

Även om sommaren erbjuder många möjligheter så måste du se till att orka med resten av året. Även småföretagare förtjänar några lata dagar i solen.

Footer

🇸🇪 Sverige
🇳🇱 Nederland
🇫🇮 Suomi
🇩🇰 Danmark
🇧🇪 België
🇧🇷 Brazil

Heading

Lästid:
This is some text inside of a div block.
minuter

Heading

This is some text inside of a div block.
This is some text inside of a div block.

What’s a Rich Text element?

The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

How to customize formatting for each rich text

Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.