Allting börjar med en idé. Kanske stötte du på ett problem som du hittade en lösning på eller ville du bryta dig loss från en anställning för att egentligen göra samma sak för dig själv?
En företagsidé eller en ny produkt/tjänst börjar ofta som en idé och sedan byggs det på genom dagdrömmar, workshops, samtal och annat. Är du en kreativ och positiv person, blir ofta idén väldigt snabbt stor och långt gången i tidslinjen som kan kallas livscykeln för företaget, produkten eller tjänsten.
Låt oss för enkelhetens skull hädanefter referera idén som “produkt”.
Skala av och skala bort
Nej, din produkt behöver inte ha alla funktioner, alternativ, färger och uppgraderingar från första början. Skala av din ritning som du har i huvudet och bygg det mest simpla, men ändå säljbara, som du kan. Tänk hellre “good enough” när du arbetar med din produkt än att du ska bygga nästa superprodukt med en gång.
Baka en tårta
Vill du baka en tårta som går att äta eller t o m att sälja behöver du tårtbottnar som grund, någon fyllning som t ex sylt och grädde som garnering. När du har lyckats med det, och den är ät- eller säljbar, kan du börja lägga till ytterligare saker som t ex ljus, marsipanfigurer eller liknande. Men! Den minsta dugliga produkten är fortfarande den ursprungliga tårtan med endast tre delar. Identifiera tidigt i processen de delar som krävs för att kunna baka din tårta - din MVP.
Det arbetssättet är ett linjärt arbetssätt. Vill man arbeta ännu mer enligt MVP-modellen ska produkten evolvera från en färdig produkt till en annan.
Som att t ex sälja en kaka, sedan en muffin, en paj och till sist har du tårtan. Du har genom processen kunnat sälja den färdiga produkten som är kakan, muffinsen, pajen, tårtan och kunnat generera intäkter för att göra det bättre nästa gång.
Version 1.0
Jobba gärna i processer och versioner. Skapa en Produkt X 1.0 och testa den på familj, vänner och kollegor. Samla in feedback och använd de insikter och förbättringstips du har fått för att skapa Produkt X 1.1 och så vidare…
Version 2.0
Precis som i exemplet med tårtan kan du vartefter du har kompetens, råd eller efterfrågan, lägga till saker i din produkt. Är produkten säljbar redan vid version 1.0 eller behöver du ändå utveckla den till version 2.0? Se till att inte vänta för länge bara. Många konkurser och startups får problem när man låter sin MVP vara version 3.0 eller ännu värre - version 12.0.
För bästa resultat bör du också sätta fasta datum (deadlines) för när en viss funktionalitet ska vara klar. Det kallas för att arbeta agilt och är förenligt med projektmetoden MVP.
Exemplet med Flowmotion
Få känner till det norska företaget Flowmotion. Det är ett företag med ett gäng unga och ambitiösa personer som har velat utveckla en stabilisator för din mobil. De har hela tiden haft som uppdrag att “end shaky video”. För att finansiera produktionen lanserade de en Kickstarterkampanj och började sedan utveckla produkten. Månader och månader av marknadsföringsevent, PR och filmer på Youtube ledde till fler och fler föranmälningar och köp av produkten som skulle revolutionera det mobila filmandet.
Gång på gång hittade de nya fel och förbättringar. Gång på gång sköt de upp leveransdatumet. Anledningarna var tekniska fel, fabriksstopp p g a kinesiska nyåret, nya funktioner, etc. Till slut började de som var tidigt ute med att beställa och betala för produkten ledsna. Kommentarer på Instagram, Youtube och Facebook började hopa sig och de fick skicka ut informationsmail nästan varje månad för att lugna alla kunder.
Frågan är om inte det hade räckt med en version 2.0 för Flowmotion?
Nu sökte man perfektion och under tiden hann konkurrenterna både ikapp och förbi. Priset för produkten började dessutom bli i dyraste laget samtidigt som många kunder menade på att de hade kunnat köpt ett alternativ för den tid som de har förlorat i väntan.
Idag har alla förbeställare fått sin produkt. Många är imponerade av produkten och är nöjda med dess performance. Däremot har Flowmotions varumärke möjligen fått sig en törn och frågan är om man vågar beställa nästa produkt från samma företag i framtiden?
Be om feedback, tips och insikter
För att kunna bestämma dig för om din produkt är redo för att säljas är det bra att följa tipsen som vi nämnde tidigare i inlägget. Be familj, vänner och kollegor om feedback, tips, insikter och förslag på hur du kan förbättra din produkt. Dela sedan upp feedbacken i olika kategorier för att veta om det är något du bör inkludera i din MVP eller om det är något för framtida uppdateringar. Ha kundresan i fokus när du utvecklas. Då vet du när du kan utveckla något för merförsäljning eller liknande.
Andra exempel på Minimum Viable Product
Det måste inte vara en produkt eller tjänst som är din MVP. Det kan vara din webbplats, en applikation, funktion eller något annat som rör ditt företag. Försök att få ned följande på papper:
- Vilka funktioner/egenskaper ska finnas med?
- Vilken tid kommer det att ta?
- Hur mycket kommer det att kosta?
Fördelarna med MVP
Den största fördelen är att man arbetar fokuserat och får ut effekten väldigt snabbt. Du slipper slösa tid och pengar på att bygga prototyper eller ta fram halvfärdiga produkter. Är du dessutom först med en produkt kan du få ett värdefullt försprång gentemot konkurrenterna.
Nackdelarna med MVP
Ska man hitta några nackdelar med att arbeta med den här modellen så är det väl att det ibland kan gå lite för snabbt och att produkten inte är helt färdig. Man kanske har missat just den där funktionen eller egenskapen som efterfrågas av slutkunden? Många gånger är det just så och då får man ta till sig av det, utvärdera och göra det bättre nästa gång.
Qreds tips…
… är att bara köra! Vi startade i ett litet rum, med bärbara datorer, excel, en egenbyggd hemsida och våra egna pengar. Det var vår Minimum Viable Product. Idag är vi över 40 anställda med verksamhet i Sverige, Finland, Danmark och Nederländerna. Och den där tiden där vi satt i ett litet rum var år 2015.
Lycka till med företagandet!
/Teamet på Qred