Tre olika generationer som skiljer sig relativt mycket i allt från beteenden och Internetanvändande till vilka jobb de vill ha eller hur de vill spendera sin fritid. I det här inlägget får du veta mer om de olika generationerna och hur du ska tänka kring dessa, både som kundgrupp och om du ska rekrytera ny personal.
Generation X
De som är födda mellan år 1960 och 1980 tillhör Generation X. I Sverige och många andra delar av världen kallas den här generationen ofta för den ironiska generationen.
I Sverige pågick en babyboom mellan 1965 och 1975 och det ledde till stora årskullar i Generation X. I USA var det precis tvärtom. Där såg man en nedgång i födelsestatistiken för de som var födda under 1940-talet. Man kan väl antagligen härleda det till de krig som USA medverkade i där män var utomlands under flera år eller dog i striderna. I USA kallas därför den här Generation X ibland för “Baby Busters” eller “Post-Peak-Boomers”. Internationellt kallas den här generationen för “The Lost Generation” för att man var barn till en tidigare generation som arbetade långa dagar eller växte upp i skilsmässor. På den här tiden var det vanligare att ena föräldern, oftast fadern, lämnade helt för att starta om på nytt. Inte likadant som i dagens moderna “varannan vecka” system.
Beteende
Generation X kallas ofta populärt i folkmun för den ironiska generationen. I Sverige var Killinggänget oerhört populärt och komedigänget har hittat inspiration i Hasse och Tage, Magnus och Brasse, m fl. En populär sägning under 90- och 00-talet var ett långdraget “Eller..?” för att på något sätt lämna motparten konfunderad och osäker. Man kan alltså lämna ett svar och sen direkt lämna en blänkare om att det är tvärtom.
För företag är den här generationen oftast mål för stora och dyra köp, som t ex bostad, utbildning (främst för länder utanför Sverige), semesterresor för familjen, etc.
Generation X är också en väldigt högutbildad generation där omkring 29% har skaffat sig en magisterexamen.
Internetanvändande
Den här generationen är den generation där Internetanvändandet ökar mest. Användandet har gått från att endast handla om e-mail och jobbrelaterat surfande till att man shoppar kläder, spelar spel och interagerar med människor i sociala medier. Det är den här generationens användande och beteenden kring just Internet och teknik som har utvecklats mest av Generation X, Y och Z.
Generation Y
Den här generationen kallas ofta för millennials och man brukar dela in den i personer födda mellan 1980 och mitten av 1990-talet. Ett annat populärt namn för Generation Y är “MTV-generationen” för att det var den överlägset mest populära TV-kanalen när de växte upp.
Beteende
Den här generationen lägger mycket pengar på stora köp, men de är oftast egoistiska, till skillnad från Generation X som oftast lägger pengar på hela familjen. Bilar är ett sådant typexempel där en från Generation X lägger mindre pengar per bil, men kanske har två bilar i hushållet, och Generation Y som lägger mer pengar per bil, men oftast bara har en bil i hushållet. Generation Y tenderar även att byta bil oftare och därmed höja sina kostnader.
Personer från Generation Y kan betecknas som självsäkra, uppkopplade och öppna för förändring. De välkomnar ny teknik och vill alltid vara uppkopplade för att kunna dela något med andra. Man är ofta en s.k. “early adopter” som anammar ny teknik och saker.
Internetanvändande
Generation Y spenderar upp emot 18 timmar av sitt dygn på någon typ av media och innehåll. Det gäller då både online och offline. Undersökningar visar också att 40% av millenials hellre använder emojis än ord i kommunikationen med varandra. Deras “attention span”, d v s uppmärksamhet, sträcker sig till 8 sekunder. Därför är det viktigt att första intrycket eller introt på en video fångar deras uppmärksamhet, annars kommer de att vandra vidare. Hela 86% av alla millennials uppger att vi behöver fler småföretag för att samhället ska fortsätta att ta sig framåt.
Generation Z
Personer födda från mitten av 1990-talet till mitten av 00-talet kallas för Generation Z. Ibland kallas den här generationen för post-millennials. Amerikanske forskaren Jean Twenge menar att smartphones får den här generationen att må sämre. Hon menar att smartphonens intåg kring 2005-2007 och år 2012, då hälften av alla hade tillgång till en smartphone, fick statistiken att börja förändras till det sämre. Allt fler tonårstjejer drabbades av depression och man menar att den har en dålig inverkan på hälsan då sömnen, motionen och riktigt social interaktion påverkas av mobilen.
Twenge får dock mothugg från psykologiprofessorn Stephen Hinshaw. Han menar att man inte ska vara rädd för allt som är nytt. För 70 år sedan varnades det för att serietidningar skulle förstöra unga människor. Idag blir nog många föräldrar till barn glada om de läser en fysisk serietidning, snarare än kolla på Youtube eller är inne på sociala nätverk på mobilen.
Beteende
En typisk post-millennial lever genom sin smartphone. Tekniken är viktig för att kameran ska vara bra, resten är inte lika viktigt. Man har dessutom gått från att ladda ner flera appar i månaden till att ladda ned knappt en ny applikation i månaden.
Internetanvändande
Nu är ju inte spädbarn en del av Generation Z, men faktum är att vart fjärde spädbarn (0-12 månader) och hela 2 av 5 av alla barn 1-2 år använder Internet. Surfplattor är den stora favoriten bland enheter som används när väldigt unga barn använder Internet - främst för Youtube, spel och lärprogram. Vidare så använder inte post-millennials Facebook, utan det är mer Instagram, Snapchat och diverse chatappar som är mest populärt.
Tips! Läs artikeln Generation Z - Så kan du dra nytta av dessa i ditt företag
Hur rekryterar man från Generation X, Y och Z?
Ska man som företagare rekrytera ny personal så finns det en rad olika saker som kan vara bra att tänka på. Att rekrytera en person från Generation X skiljer sig markant från att rekrytera en person från Generation Y. Därför kan det vara bra att veta hur man ska utforma allt från annons och intervju till anställningsavtal och arbetsmiljö innan arbetet påbörjas.
Tips! Läs artikeln Rekryteringstrender
Lycka till med företagandet!
/Teamet på Qred
Källor och inspiration:
Svenskarna och Internet
5 fakta om Generation Y