Vad är Native annonsering?

Vad är Native annonsering?

Vad är Native annonsering?

Read time:
Lästid:
Read time:
Lukuaika:
Read time:
Læsetid:
Read time:
Leestijd:
Read time:
Leestijd:
3
mins
minuter
mins
minuuttia
mins
minutter
mins
minuten
mins
minuten
Vad är Native annonsering?

Ella Dahllöf

SEO Specialist
Qred

Native-annonsering växte fram i början av 2010-talet och är ett digitalt annonsformat. Det är skapat för en effektiv innehållsmarknadsföring på nyhetssajter och i massmedia. Formatet är i dagsläget ett av de snabbast växande annonsformaten. Budgetarna för annonserna inom native-annonsering beräknas globalt att växa med hela 375% tills 2025 enligt Readpeak

⭐️ Native-formatet

I Sverige beräknas native-annonsering att växa i samma takt som den globala marknaden och redan nu använder tusentals företag native-annonsering i Sverige. 

Med själva formatet avses digitala annonser som följer den naturliga utformningen som publiceringsplattformen har. Vanligtvis görs native-annonsering på digitala nyhetssajter såsom Dagens industri och Expressen. Native-annonsen utnyttjar alltså nyhetssajtens utformning och stil till skillnad från de traditionella banner och display-annonserna. 

Tips! Läs inlägget Vad är branded content? 

🤔 Hur fungerar Native-annonser?

Native-annonserna syns som ett nyhetsinslag i nyhetsflödet hos publicisten och de är märkta som annonser. Tanken är att de ska väcka läsarens engagemang och intresse då de naturligt smälter in i sidans innehåll. Därav upplevs annonsen som en del av läsupplevelsen. När en användare sedan klickar på just din annons skickas användaren till innehåll som du har valt på din hemsida. Det kan alltså vara en artikel, ett blogginlägg eller en landningssida. 

Native-annonsering ska alltså i grunden alltid leda till innehåll på eran sida. Det finns även något som kallas för produkt-native kampanj vilket innebär att användaren då hamnar på en produktsida eller webbshop. Du kan läsa mer om produkt-native kampanjer här.

Tips! Läs inlägget Personalisera ditt varumärke och öka dina intäkter

📈 Varför är det så effektivt?

Användandet av native-annonsering ökar, och en av anledningarna är att det är så effektivt. Framförallt i jämförelse med traditionella format såsom display-annonser och banners, men också i jämförelse med sociala medier som LinkedIn och Facebook. 

Effektiviteten går att mäta genom flera olika faktorer. En av dem är CTR, det vill säga klickprocenten. I snitt ligger den 2-10 gånger högre för native-annonser jämfört med display-annonser. En annan faktor är lästiden på din hemsida som du får ut av kampanjen. Alltså tiden som användaren är inne på din hemsida efter att ha klickat sig dit. I snitt spenderar personer mer tid på en hemsida de kommit till genom en native-annons jämfört med traditionella banners. En annan faktor är konverteringsgraden på din hemsida och även här fungerar native-annonserna utmärkt.

Tips! Läs inlägget A/B test för småföretagare 

Den främsta anledningen till varför native-annonsering är så effektivt beror på att det framställs som vanligt innehåll på till exempel en nyhetssajt. Det blir alltså en del av läsarens naturliga läsbeteende. 


Footer

🇸🇪 Sverige
🇳🇱 Nederland
🇫🇮 Suomi
🇩🇰 Danmark
🇧🇪 België
🇧🇷 Brazil

Heading

Lästid:
This is some text inside of a div block.
minuter

Heading

This is some text inside of a div block.
This is some text inside of a div block.

What’s a Rich Text element?

The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

How to customize formatting for each rich text

Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.