Undvik att bli lurad genom Mobilt BankID


Det är vanligt att med jämna mellanrum få fejkade mail och bluffsamtal för oss runt om i Sverige. Bedrägerier över internet, telefon och post händer allt oftare i samhället. Det är vanligt att avsändaren utger sig komma från en organisation som människor normalt sett skulle lita på. Det kan vara organisationer som din bank eller pensionsmyndigheten. Därför är det lätt att tro på bluffen och ge ut koder och personuppgifter.
Mobilt BankID har funnits ett tag nu, men det anses fortfarande vara ett relativt nytt sätt att legitimera sig på, men används av fler och fler företag. Därför har det blivit vanligare att blufföretag tar kontakt med dig och ber dig legitimera dig med just Mobilt BankID.
📱Mobilt BankID - så här fungerar det
För att använda Mobilt BankID behöver du ha appen som du kan ladda ner på till exempel AppStore. Därefter går du in på din banks hemsida där det finns instruktioner om hur du kan beställa ett Mobilt BankID från just din bank. Efter det erhåller du en aktiveringskod som du slår in i Mobilt BankID appen. Efter det får du välja en personlig kod som du sedan använder varje gång du loggar in och legitimerar dig i appen. Alltså fungerar Mobilt BankID som en digital legitimation. Smidigt!
⭐️ Undvik att bli lurad
Med Mobilt BankID sköter du legitimeringen online vilket för att du slipper administrativt krångel. Du behöver inte skriva under på papper, posta och sedan vänta på svar. Du behöver heller inte åka till någon annans kontor för att underteckna något. Därav sparar du massor med tid och det möjliggör även för många digitala tjänster. Till exempel smidiga företagslån, skattedeklaration eller bokning av flyg. Det är dock viktigt att använda Mobilt BankID med försiktighet, precis som hanteringen av alla personuppgifter.
Nedan hittar du några tips att tänka på när du använder digital legitimering för att slippa bli lurad.
- Använd aldrig personuppgifter i mail - organisationer såsom banker ber aldrig om personliga uppgifter i mail. Om du får ett mail av någon som säger sig vara din bank, se till att kolla vilken mailadress mailet kommer ifrån och hur URL:en ser ut. Ser det likadant ut om du går till din bank den vägen du brukar? Om du misstänker att ett mail är från en bedragare kan du maila abuse@bankid.com så undersöker BankID det. Efter du mailat det till dem var noga med att slänga det från din inkorg.
- Inte ens till dina familj eller vänner - blir du kontaktad på sociala medier av någon som verkar vara någon i din familj eller någon vän ska du aldrig lämna ut personliga uppgifter. Det händer att privatpersoners sociala medier blir hackade.
- Be om att få ringa tillbaka - undersök vem som försöker kontakta dig. Är du osäker vem det är som ringer, be om att få återkomma. Då kan du gå via företagets växel innan du identifierar dig med Mobilt BankID och då vet du att du kommit rätt.
- Kontrollera mottagarens namn i appen - var noga med att läsa instruktionerna i appen då det alltid står tydligt vem du legitimerar dig mot. Se till att namnet stämmer överens med den som personen utger sig för att vara.
- Aktivera notiser i appen - du kan aktivera notiser som gör att du enkelt kan se om någon beställer ett nytt Mobilt BankID i ditt namn.
Om du tror att du blivit utsatt för bedrägeri bör du så snabbt du kan spärra ditt Mobila BankID, kontakta din bank och även göra en polisanmälan. Läs mer om Mobilt BankID och säkerhet genom att klicka här.