Tredjepartscookie försvinner - hur förbereder man sig?

29/4/2022
5
minuter
En vit bakgrund med en kakbit som någon har tagit en tugga av, samt massor av utspridda kaksmulor

Andreas Andersson

Marketing Assistant
Qred
5
minuter

Jag tror inte det har undgått många att cookies har varit ett hett ämne de senaste åren. Det talas om “cookiepocalypse” - men vad är cookies egentligen, vad kommer ändras och hur kan man förbereda sig?

🍪 Vad är en cookie?

Först kan det vara bra att förstå vad en cookie är och hur de fungerar. Tyvärr pratar vi inte om kakor man äter, en cookie är faktiskt en fil som sparas i din webbläsare när du besöker en hemsida. Det görs för att antingen få hemsidan att fungera som tänkt eller för att spara information om användaren. Det kan handla om lösenord, språkinställningar eller insamling av information om användares beteenden. Det finns två sorters cookies.

  • First-party cookies
  • Third-party cookies

🥇 First-party cookies

First-party cookies eller förstapartscookies är information som sparas direkt på den hemsidan du besöker. Dessa cookies används för att samla data, komma ihåg språkinställningar och andra bra funktioner som gör en hemsida användarvänlig. Endast den som äger hemsidan kan se informationen i first-party cookies. 

🥉Third-party cookies

Third-party cookies (tredjepartcookies på svenska) samlar också information. Dessa cookies placeras inte av hemsidan du besöker - det görs av en annan hemsida och informationen delas samt kan ses av flera.

En third-party cookie kan installeras på flera hemsidor, samtidigt. Det betyder att man kan samla in enorma mängder information om användarbeteenden. Det kan handla om vart folk bor, vad de har för intressen och liknande. Det kallas cross-site tracking, man kan se det som ett spindelnät mellan hemsidor - man delar helt enkelt information med varandra.
Den här informationen används för att annonsörer ska kunna nå ut med sina annonser till någon som faktiskt tros vara intresserad av deras produkt eller nå folk som tidigare köpt deras produkt. Vilka annonser som du ser är alltså oftast inte slumpmässigt - de baseras på information som har samlats in om dig via ditt beteende på internet.

Varför är third-party cookies ett problem?

Många frågar sig varför det här är ett problem, om jag ändå ska se annonser kan jag väl lika gärna se saker som är relevant för mig?

Det handlar människors rätt att veta hur deras uppgifter används och delas, många anser att de inkräktar på individens privatliv. Dessa ökade krav kring anonymitet, integritet och val på internet har gjort att företagen som bakom webbläsarna har varit tvungna att vakna. Safari och Firefox har redan tagit steget medan Chrome (den största) har annonserat att de kommer ta bort stödet under slutet av 2023.  

Diskussionen om privat data är något som har tagits och fortsätter tas upp i flera domstolar runt om i världen, vi lever mitt i diskussionen! 

🤔 Cookies tas bort - vilka kommer påverkas?

Utan third-party cookies kommer främst hemsidor som skapar sitt eget innehåll och säljer annonsplatser (t.ex. nyhetssidor eller bloggar) känna ökad press. Företag som tidigare köpt annonser på dessa hemsidor kommer ha svårare att veta om sina investeringar landar rätt. Det blir då svårare att motivera en investering på en sådan hemsida, hur ska man veta om marknadsföringen fungerar?

Kommer Google, Facebook, Instagram, Twitter, Youtube och liknande gå under? Nja, inte direkt. För plattformar där användarna har inlogg och skapar eget innehåll är paniken inte så stor, de använder sig inte av third-party cookies för att samla information.
Google sitter dock trots det i en jobbig situation då de är det största företaget inom webbläsare, sökmotorer och annonsering. Eftersom de inte använder sig av cookies på samma sätt som andra annonsnätverk gör, kommer borttagandet av leda till att de äger ännu större del av marknaden - något man försöker förhindra.

💡 Förberedelser

Först gäller det att förstå hur mycket din verksamhet förlitar sig på third-party cookies. Det kan handla om att man själv driver en sida som säljer annonsplatser eller använder sig av en sån sida för annonsering. Tänk över följande:

  1. Användare har mer rättigheter och möjligheter än någonsin att kontrollera hur deras information hanteras, samt att människor blir alltmer medvetna om dessa rättigheter.
  1. Lagar kring integritet och dataskydd utvecklas i rasande takt och som företagare måste man vara beredd på snabb förändring, samtidigt som man måste möta kundens förväntningar.
  1. Behovet av transparrans, samtycke och insamlandet av personlig data kommer inte ta slut vid upphörandet av third-party cookies.
  1. Fundera över att lägga ned tid och resurser på att förnya sättet att samla data, på ett nyare, anonymare sätt.
  1. Istället för att använda plattformar som hittar bra annonstillfällen för dig kan man rikta sig mot specifika sidor som är relevanta för ens produkt. Som bilhandlare kan man exempelvis kontakta en blogg om bilar.
  1. Flyttar du över till att själv välja vilka hemsidor du annonserar på bör du granska sidorna noggrant. 62% av konsumenter säger att de kommer sluta använda sig av varumärken som visas bredvid skadligt innehåll - var försiktig.
  1. Du kan behöva lära dig att arbeta utan vissa av funktionerna du tidigare kunnat använda. Mätningen av hur många som sett annonserna kommer påverkas samt flera inställningar för annonserna i sig. 

Vad kommer ersätta third-party cookies?

Som företagare behöver man alltid behöva kopplas ihop med sina kunder, både nuvarande och potentiella. Hela den digitala marknadsföringsindustrin är beroende av detta. Istället för att jobba runt problemet och skapa något som liknar third-party cookies behöver det utvecklas något nytt. Exakt hur det kommer se ut vet man inte än, men en lösning är något som kallas ID-baserade first-person cookies eller first-party IDs - ett mer anonymt sätt att samla in information. 

Framtiden är spännande! Vill du följa utvecklingen och fördjupa dig föreslår jag att du håller koll på IAB Europe

Lycka till!

/Andreas

Håll dig uppdaterad som företagare!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få tillgång till de senaste nyheterna, instruktioner och inspirerande innehåll för företagare!

Prenumerera idag

Footer

🇸🇪 Sverige
🇳🇱 Nederland
🇫🇮 Suomi
🇩🇰 Danmark
🇳🇴 Norge
🇧🇷 Brazil