Tips för ett jämnare kassaflöde i ditt företag

3/8/2022
4
minuter
Kvinna sittandes på en sandbank och tittar ut över öknen, i hopp om att den ska jämna ut sig

Andreas Andersson

Marketing Assistant
Qred
4
minuter

Företagare som driver säsongsföretag vet att det alltid är toppar och dalar. Vissa månader går försäljningen jättebra och livet leker, andra månader är det tuffare. 

Oavsett om du driver en restaurang, ett snickeri, eller en e-handel som säljer skridskor har du säkert erfarenhet av stressen som ofta följer med den här berg- och dalbanan. Under lågsäsong bekymrar man sig över att kostnad för hyra, personal och andra utgifter fortsätter, men vid högsäsong oroar man sig istället över om man har tillräckligt i lager, eller om man kommer lyckas sälja av det. 

Det är klart det blir stressigt!

I det här inlägget ska vi kika på några olika verktyg och knep du kan använda dig av - så du slipper oroa dig! 

Hur får säsongsföretag ett jämnare kassaflöde?

Lösningen till en mindre stressig liv som säsongsföretagare ett jämnare kassaflöde - du vill helt enkelt gå från höga toppar och låga dalar, till balans!

Frågan är, hur gör man?

Planera för säsongs-utmaningarna! 📝

Det här momentet är A och O! Det gäller att ha en plan för både hög- och lågsäsongen, är man bara beredd på en finns det chans att den andra kollapsar. Visst vill vi undvika det?

Exakt hur ens utmaningar ser ut beror såklart på vilket typ av företag man driver, en restaurang uppe i fjällen har inte samma problem som en e-handel som säljer surfbrädor. Det finns dock några grundläggande punkter du checka av när du planerar, oavsett bransch.

 

  1. Få en klar bild av när topparna och dalarna i försäljningen kommer.
  2. Avgör vilka av produkterna som kommer påverkas (kan vara hela företaget).
  3. Gör en noggrann prognos på hur stora topparna och dalarna kommer vara.
  4. Se till att anpassa ditt varulager efter prognoserna. 

Lyckas du måla upp en bra bild av vad som kommer hända, blir det lättare att lista vad du behöver göra för att tackla utmaningarna. 🙌

Använda dig av kampanjer för att rensa ditt lager! 🎁

Folk som är ute och letar produkter under lågsäsong har ofta ett mål - hitta en produkt, till ett bättre pris. 

Se till att erbjuda kunderna vad de letar efter!  

En kampanj är ett bra sätt att locka kunder, men det är samtidigt ett effektivt sätt att tömma sitt varulager för att få plats med nytt inför nästa säsong. En kampanj kan handla om nedsatt pris, 2 för 1 eller liknande. Du kommer såklart sälja av varorna med sämre marginaler men du ökar samtidigt chansen att få varorna sålda.

Se om ditt företag har möjlighet att få säsongsdebitering! 🗓

Visste du att företag i vissa fall kan välja när de vill betala skatt? 

Sker din försäljning under en kortare period på året kan du ansöka om säsongsdebitering från skatteverket. Det betyder att istället för att ditt företag ska betala skatt under hela året, kan du istället begära att betala under vissa månader. 

Du kan alltså se till att betala skatten under högsäsongen när du har tillgång till mer pengar, för att sen slippa när försäljningen går ned. Hur bra som helst! 

Läs mer om säsongsdebitering på skatteverkets hemsida.

Utvidga ditt utbud 🍀

Det här kanske känns ett självklart svar, men det är faktiskt en rimlig lösning i vissa fall. Det går att tackla det på två olika sätt!

  • Lägg till produkter i ditt utbud som inte är lika beroende av tiden på året.
  • Lägg till produkter i ditt utbud för andra säsonger.

För vissa företag går det såklart inte att tillämpa det här, det gäller mest för e-handlare. Driver man en affär som är beroende av turister spelar det inte någon roll om man utvidgar sitt utbud - kunderna behöver finnas på plats!

Stöd från Qred för säsongsföretag 🛟

En annan lösning som man kanske inte direkt tänker på är att man kan ta stöd utifrån!

Vi på Qred kan hjälpa dig att få ett jämnare kassaflöde med våra företagslån och factoring-lösningar. Det är vanliga verktyg som många företagare använder sig av - vi har faktiskt hjälpt mer än 25 000 företagare under åren.

  

Företagslån

Ett företagslån är ett sätt för ditt företag att få tillgång till pengar när det behöver! Under en lågsäsong kan det till exempel användas till:

  • Betala skatt
  • Leverantörsfakturor
  • Löner
  • Lokalhyra

Vill du utveckla ditt företag kan ett företagslån även hjälpa dig investera i varor som inte är lika begränsade av säsongen. Våra lån är snabbare, smidigare men fortfarande lika säkra och som hos traditionella banker. Vill du veta mer? Kika här för att läsa mer eller ansöka om ett företagslån.

Factoring

Factoring är en annan lösning för att jämna ut kassaflödet. Det betyder att ditt företag antingen säljer eller belånar era fakturor. Det kan vara ett bra verktyg som ger ditt företag tillgång till cash under perioder när försäljningen är låg. Klicka här för att ansöka eller läsa mer om factoring!

Känner du dig osäker? Jag förslår isåfall att du läser vårt inlägg “Företagslån är inget negativt - så här kan du växa!” där vi förklarar hur företagslån är verktyg som hjälper företagare. 🙌

Lycka till!

/Andreas

 

Det enklaste sättet att hålla sig uppdaterad som företagare

Registrera dig idag och få tillgång till de senaste nyheterna, instruktioner och inspirerande innehåll för företagare!

Prenumerera idag

Footer

🇸🇪 Sverige
🇳🇱 Nederland
🇫🇮 Suomi
🇩🇰 Danmark
🇳🇴 Norge
🇧🇷 Brazil