Tio speciella produktlanseringar


Även om din vardag ibland känns förutsägbar och rutinmässig, ser den antagligen betydligt annorlunda ut än den gjorde för tio, femtio eller hundra år sedan.
Saker du förutsätter finns tillgängliga för din bekvämlighet, säkerhet eller välbefinnande har förmodligen förändrat din tillvaro till det bättre, eftersom du valt att skaffa dessa. Färdigskivat frukostbröd kanske man kan leva utan, men ett kylskåp att förvara mat i är ett grundläggande behov!
Anledningarna till nya produkter varierar, men det vanligaste skälet är att ett vinstdrivande företag vill profitera på sina produkter. Antingen genom att tillfredsställa ett behov eller konkurrera med en etablerad produkt genom att erbjuda något bättre.
Samtidens omständigheter avgör om en produktlansering lyckas. Behov, fördelar, nackdelar, kostnader och inverkansgrad är exempel på om en produkt får genomslaget upphovsmannen hoppas på eller inte. Jeff Bezos, grundare av Amazon, hävdar att om dina misslyckanden inte ökar, kommer du förmodligen inte kunna uppfinna tillräckligt nytänkande saker ändå.
Följande produkter är exempel på speciella försök till produktlanseringar:
#10 – Colgate lasagne
Lasagne kanske inte är det första man tänker på när man hör Colgate.
Företaget tänkte dock att kvällsborstningen ofta föregås av en middag, så de bestämde sig för att lansera en produktserie av färdigrätter, för en subtil påminnelse om att borsta tänderna efteråt.
Kanske kunderna var rädda att den skulle vara smaksatt med deras tandkräm?

#9 – Burger King Satisfries
Burger King ville erbjuda sina gäster ett hälsosamt alternativ till vanliga pommes frites.
De upptäckte fort en bristande efterfrågan av sina nyttiga pommes frites år 2013 och slutade erbjuda detta på sina menyer inom ett år efter lanseringen.

#8 – Harley Davidson cologne
Harley Davidson tvingades år 1994 inse att deras varumärke förknippades mer med bensin än sandelträ. Parfymens slogan ”Scent of Freedom” hjälpte inte heller.

#7 – Samsung Galaxy Note 7
Det som skulle bli Samsungs flaggskepp 2017 blev en kostsam flopp, när det blev tydligt att telefonernas litiumjonbatterier vid flera tillfällen spontant började brinna våldsamt.
Efter att inledningsvis förnekat problemen, tillät Samsung drabbade användare att byta ut enheterna, men även ersättningsmodellerna fattade eld, varpå modellen upphörde tillverkas.

#6 – Google Glass
Google hade en ambition att presentera framtiden med sina glasögon.
Glasögonen, vars gränssnitt presenteras på en skärm framför användarens ögon, skulle hjälpa vanliga användare i vardagen likt en smartphone, men även förbättra arbetet för läkare under operationer, stimulera autistiska barn, användas i utbildningssyften och underlätta för journalister i deras arbete.
Röster höjdes för ful formgivning, omgivningens bristande integritet och risk för olyckor för användarna (”glassholes”) och produkten slutade tillverkas 2015.
Idag finns dock efterföljaren Google Glass Enterprise 2 att köpa, eftersom produktionen återupptogs 2017 men riktades mer mot nischade företag än privatpersoner.

#5 Diet Water
Tokyobaserade bryggeriet Sapporo är Japans äldsta ölbryggeri.
2004 ämnade de ta marknadsandelar för buteljerat vatten och lanserade ”Diet Water”.
Hur skulle detta skilja sig från etablerade alternativ? Inga kalorier. Problemet är att vatten inte har några kalorier från början...
Majoriteten av konsumenterna visste det och inte såg någon anledning att byta från sitt föredragna märke. Faktum är att det finns många exempel på just detta från flera tillverkare i olika länder, men ingen har kunnat sälja in sitt vatten som mer naturligt än något annans.

#4 CueCat
Denna bärbara enhet skulle användas år 2000 för att skanna streckkoder och åt upp 185 miljoner dollar av investerarnas medel.
När du kom hem till din dator var streckkoderna du skannat sparade i din CueCat. och efter att den kopplats in tog datorn dig till hemsidorna.
Utöver folks ointresse av att skanna streckkoder på sina läskburkar eller i tidningsreklamer, krävdes att streckkoderna CueCat läste var lutade i 22,5 grader p g a rättighetsskäl.

#3 BICs ”Pen for her”
BIC kanske ansåg att kvinnor saknade gälla färger på sina pennor för att kunna skriva optimalt, när de lanserade denna produktlinje år 2012.
Anstormningen från potentiella köpare uteblev och BIC la ned produkten inom ett år efter lanseringen efter upprörda och ironiska omdömen.

#2 Google+
I en uppkopplad värld med ett otal sociala medier ”misslyckades” ett av världens största företag med att skapa ett alternativ till andra aktörer. Skillnaderna var få och de flesta hade redan ett fungerande alternativ i Facebook.
Google+ släpptes 2011 och lades ned permanent i april 2019. Som mest hade dem 400 miljoner aktiva användare (55% från U.S) som spenderade i snitt 3,5 minuter per dag.
I jämförelse med Facebooks 2,4 miljarder aktiva användare som spenderar i snitt 37 minuter per dag får det ses som ett misslyckande.

#1 Baby Mop
När ditt barn ändå kryper omkring på golvet tänkte amerikanen Eric Bauman att man kunde klä dem i moppkläder, så de hjälper till att städa. Vid lanseringen var intresset svalt.

Har du en oslagbar idé som du behöver realisera?
Notera att ett av världens största bolag - Google - har två bidrag i listan. Det betyder att de har vågat satsa på produkter, tjänster och projekt för att se om de kan bli framgångsrika. Ibland måste man helt enkelt testa om det fungerar innan man kan avslå en idé som för dålig. Kom ihåg vad Amazons grundare Jeff Bezos sa - testa och våga misslyckas!
Läs våra artiklar om patent och varumärkesskydd.
Behöver du finansiera din produktutveckling? Qred kan hjälpa dig.