TikTok för företagare

TikTok för företagare

TikTok för företagare

TikTok för företagare

Read time:
Lästid:
Read time:
Lukuaika:
Read time:
Læsetid:
Read time:
Leestijd:
Read time:
Leestijd:
3
mins
minuter
mins
minuuttia
mins
minutter
mins
minuten
mins
minuten
TikTok för företagare

Ella Dahllöf

SEO Specialist
Qred

Har du hört talas om TikTok, världens mest växande sociala nätverk? Plattformen har över 500 miljoner aktiva månatliga användare. Trots att det för det mesta visas upp danser och så kallade challanges är det en marknadsföringskanal att verkligen ta på allvar. Framförallt om din målgrupp tillhör Generation Z. Det vill säga personer som är födda i mitten på 90-talet fram till början av 00-talet. Även fast din produkt eller tjänst inte riktar sig mot yngre personer kan det ändå vara bra att lära sig hur plattformen fungerar. Detta för att TikTok har goda chanser att bli det nya Instagram eller Facebook

Tips! Läs inlägget Generation X, Y och Z - Hur fungerar dem?

🤔 Vad är TikTok?

TikTok är en app som är till för att skapa och titta på kortare videos som innehåller musik, danser, läppsyncar, challanges och mycket mer. Det är verkligen en salig blandning av videos som finns på appen.
Appen ägs av ett Kinesiskt företag som heter ByteDance. Appen lanserades i Kina år 2016 under namnet Douyin och ett år senare i resten av världen med samma programvara som Douyin. TikTok slogs samman med appen Musical.ly år 2018 för att utöka användarbasen och nå ut till amerikanska ungdomar på ett strategiskt sätt. Appen har idag mer månatliga användare än Snapchat, Twitter och LinkedIn.

😊 Varför bör du använda dig av TikTok?

Det som gör TikTok lite extra intressant är att plattformen växer väldigt snabbt i antalet aktiva användare. År 2019 låg appen högst upp på listan gällande antalet nedladdningar med totalt 66 miljoner installationer.

För tillfället är TikTok mest intressant för företag som har produkter som riktar sig till Generation Z då ca 41% av användarna är i åldrarna 16-24. Men som sagt kan det vara bra att lära sig hur plattformen fungerar då det finns stora chanser att just din målgrupp börjar använda appen inom en snar framtid. Generellt sett brukar alla nya sociala plattformar uppmärksammas av en yngre publik till en början för att sedan spridas till den äldre målgruppen. Både Instagram och Facebook är bra exempel på detta. Skulle detta vara fallet för TikTok kommer de företag som funnits på appen tidigt ha en stor konkurrensfördel. 

Tips! Läs inlägget Marknadsför ditt företag gratis på Instagram

Hur som helst så är TikTok redan en stor marknadsföringskanal och även om du inte väljer att använda det just nu kan det vara bra att hålla ögonen på det. 

💰 Annonsering på TikTok

Om du och ditt företag är beredda att investera en del pengar, och riktar er mot en yngre målgrupp är annonsering på TikTok värt att prova på. För tillfället är minsta totala budgeten och totala dagsbudgeten $500. Det genomsnittliga CPM-priset ligger runt $10. Precis som med Facebook Ads så kan man på TikTok välja mellan kampanjmålen Konverteringar, App-installationer och Trafik.
Gällande targeting kan TikTok inte jämföra sig med Facebook. Det är dock möjligt att rikta annonseringen gentemot geografi, intressen, demografi och anpassade målgrupper. Det går även att addera 20 sökord som är relaterade till din app eller hemsida som TikTok använder sig av för att matcha produkten med målgruppen.

Tips! Läs inlägget Personalisera ditt varumärke och öka dina intäkter

⭐️ Kom igång!

Som ett första steg kan det vara bra att ladda ner appen och börja använda den och konsumera innehåll. Detta för att lära sig hur appen fungerar. Värt att nämna är att det är viktigt att skapa en förståelse för plattformen och dess nyanser innan du själv börjar skapa innehåll. Detta för att kunna anpassa ditt eget innehåll utefter hur appen fungerar.

🇸🇪 Sverige
🇳🇱 Nederland
🇫🇮 Suomi
🇩🇰 Danmark
🇧🇪 België
🇧🇷 Brazil