Vad ska man tänka på före, under och efter en livesändning?

Vad ska man tänka på före, under och efter en livesändning?

Vad ska man tänka på före, under och efter en livesändning?

Vad ska man tänka på före, under och efter en livesändning?

Read time:
Lästid:
Read time:
Lukuaika:
Read time:
Læsetid:
Read time:
Leestijd:
Read time:
Leestijd:
7
mins
minuter
mins
minuuttia
mins
minutter
mins
minuten
mins
minuten
Vad ska man tänka på före, under och efter en livesändning?

Helene Åberg

Stockholm Pixelhouse

Är det något vi har lärt oss av att kommunicera under en pågående pandemi så är det att sända live på webben. Å vi är många som har livestreamat webinar, sänt FacebookLive, Instagram Live, Youtube Live och Linkedin Live. Dessutom har vi haft många många onlinemöten via Zoom och Teams de senaste månaderna. De borde i och för sig få en egen bloggartikel, men här är det livestreamade sändingar på sociala medier som kommer få allt fokus. .

Livesändningar i sociala medier är ändå fortfarande så nytt att plattformarna pushar ordentligt för dem som kastar sig ut i en direktsändning. Och även om det kan kännas läskigt, så kan det vara väl spenderad tid.

Men det kräver, som all kommunikation, en hel del förberedelser för att bli bra. Jag har jobbat med direktsändningar på TV sedan slutet av 90-talet och egentligen är det samma sak att sända live i sociala medier. Själv är jag mest bekväm i ett kontrollrum, långt bakom kameran, med ett helt team som samarbetar för ett direktsänt tv-program. Men de senaste åren har jag gjort många webinar och livesändningar i sociala medier eftersom det är ett så bra sätt att nå fram till sin målgrupp. Jag marknadsför t ex min webbutbildning Kommunicera med video • Filma som proffs med din mobil till stor del via livevideo och webinar.

Inför sändningen

De bästa livesändningarna är välplanerade, stringenta och behandlar ett ämne och riktar sig till en målgrupp. Det är lätt att fara iväg under en längre livesändning och försöka prata med alla. Vilket gör att du inte når fram till någon. För även om det är live så är vi som tittare lika otåliga som alltid på sociala medier och vill bara ta del av det som berör oss.

Ta reda på så mycket du kan om din målgrupp. I min podd; Pixelpodden - en podd om video som startade i maj har jag hittills inte sänt ett enda avsnitt som inte nämner målgruppen. Men den är helt avgörande när det kommer till video. Vem du gör din video för, live eller inspelad, påverkar nivån på språket, tilltalet och även innehållet. Ditt val av bilder påverkas också, eftersom deltagaren vill kunna identifiera sig i dina bilder.

Den största skillnaden mellan att hålla en lektion eller föreläsning i en föreläsningssal eller klassrum, mot att sända online är att du behöver vara mer stringent när du sänder live. Du kan t ex inte få en kort paus för att samla dina tankar genom att tyst gå tvärs över golvet och sen fortsätta, vilket du kan göra i ett klassrum.

Om du har som mål att dina deltagare ska köpa något är det klokt att vara väldigt tydlig med det redan när du bjuder in till ditt webinar, så att ingen känner sig lurad när du sen pratar om din vara eller tjänst.

Att bjuda in till din livesändning är viktigt. Även om du känner dig både nervös och osäker så prata om den i dina sociala kanaler, maila din maillista och skriv om det på hemsidan. Bara för att du sänder live så kommer inte deltagarna automatiskt, även om flera plattformar puttar upp livesändningar i flödet.

När du har planerat ditt innehåll och bjudit in din målgrupp är det dags att fokusera på det tekniska.

Ladda din utrustning. Jag tycker om både hängslen och livrem när jag sänder live, så jag ser alltid till att all utrustning är laddad till 100%. Men jag sänder alltid med allt som går inkopplad på ström. Dator, kamera, telefon och dessutom använder jag fast lina till internet så ofta det går.

Det gäller också att testa allt ordentligt. Att det fungerade igår är inte garanti nog. Testa kameran, mikrofonen, uppkopplingen, datorn, skärmarna, streamingprogrammet, grafiken - allt.

Jag repeterar t ex alltid hela sändningen en gång innan jag går live. Då går jag igenom tekniken, manuset och mitt eget framförande. Jag har gjort i ordning en pdf till dig som du får gratis om du vill, med hela min checklista på allt jag kollar inför en livesändning. Länk hittar du längre ned i artikeln.

Fastna inte heller i utrustningsfällan när det kommer till video. Vill du ha fler tips kring vilka trender för video kan du hitta det i tidigare gästinlägg här hos Qred.

Under sändningen

Börja! Jag kan inte poängtera nog mycket hur viktigt jag tycker att det är att börja på utsatt tid. Jag tycker att det är rent oartigt att inte börja på den tid du själv har satt upp.

Hur ofta har vi inte varit med på ett webinar t ex där hen som håll i webinaret säger “Jag ska vänta på att det kommer in några fler innan vi börjar”

Men vad är det? Hade du och jag planerat att träffas tillsammans med några andra i verkligen livet så hade du ju inte vänt mig ryggen och undvikit att prata med mig innan de andra var på plats.

Och tänk en livesändning på TV. Tänk om Sanna Nielsen skulle starta Allsång på Skansen med att säga; “Vi ska strax börja, vi ska bara få ett par hundra tusen tittare till…” och sen vänt sig mot en kameraman och pratat om något som vi inte hör. Du hade ju stängt av direkt, eller hur? Så varför skulle det vara ok bara för att plattformen är sociala medier? Du måste ju inte börja med det absolut viktigaste. De som kommer sent kan dessutom titta på reprisen sen.

Var inställd på att det kommer gå fel under din livesändning. Charmen med live är att vad som helst kan hända. Och att det inte blir exakt så som du planerade betyder inte att det blir sämre.  

Men få inte panik när det går fel. Visa och förklara istället. Jag har varit med om att kameran blivit svart av överhettning, jag har lyckats slå ner mikrofonen, jag har visat fel bilder på fel ställe. Jag har sagt fel. Men om du bjuder lite på dig själv så är det stor chans att du istället får alla dina tittare med dig.

På tal om tittare - kom ihåg att interagera med dem som är med på din direktsändning. Det är det som skiljer ut en livesändning från en inspelad video. Så bjud in dina deltagare till chatten tidigt i sändningen.

Börja med att ställa en fråga direkt så att deltagarna börjar skriva. Gärna något du kan ta in i webinaret eller sändningen lite senare så att dina deltagare känner sig sedda. Visa att du “ser” dina tittare och att du bryr dig om dem.

Det kan förstås upplevas som störande när det droppar in kommentarer när du pratar. Mitt tips är att redan i förväg planera in var du ska svara på frågor under din livesändning. Men vänta inte med alla frågor till slutet. Tar du in dina deltagare med jämna mellanrum så får du en mer engagerad publik.  

Kom bara ihåg att när du ställer en fråga så tar det en stund innan du får svar. Det är alltid en liten stunds fördröjning och ju högre upplösning du har på din direktsändning, desto längre är fördröjningen.

Efter sändningen

Jag kan inte se någon anledning till varför du inte ska välja att reprisera din livesändning.

Jag behöver inte gå längre än till mig själv. Jag skriver ofta upp mig på ett webinar som jag tycker låter intressant, även om jag vet redan från början att jag inte kan vara med under själva direktsändningen. Jag tittar t ex ofta på amerikanska webinar om videomarketing. De sänds ofta svensk tid kl 03 och jag är inte beredd att offra en god natts sömn för webinar, så jag planerar in redan från början att se reprisen.

Det viktiga är ju att din målgrupp ser din video. Om det är live eller strax efteråt spelar ju mindre roll.

När jag jobbade på Aftonbladet TV för några år sedan pratades det mycket om hur många fler som såg en video som hade sänts live mot en video som lagts upp direkt för view on demand.

Men lämna inte bara reprisen. Det kommer komma fler frågor, så se till att svara på dem i kommentarsfältet.

Kom ihåg - om du har roligt så lyser det igenom. Så passa på att njuta lite av uppmärksamheten du får.

Lycka till!

/Helene Åberg - Stockholm Pixelhouse

Glöm inte att ladda ner din gratis checklista inför nästa livesändning i sociala medier.
Du kan också hitta fler tips kring video i bloggen på Stockholm Pixelhouse.

🇸🇪 Sverige
🇳🇱 Nederland
🇫🇮 Suomi
🇩🇰 Danmark
🇧🇪 België
🇧🇷 Brazil