Så marknadsför du ditt hantverksföretag


Har du någon gång sett en amerikansk film eller TV-serie och hört någon säga:
“I have a guy for that.”
Vem är det? Hur ser den relationen ut? Det låter som att alla har en person som man alltid ringer om det är något som rör sitt hus eller lägenhet. Den här personen kan t ex vara någon som äger ett hantverksföretag. Förr såg det nog ut så här. Man hade något nummer (eller slog i telefonboken) och ringde sin “guy for that” för att få något gjort hemma. Idag ser det lite annorlunda ut.
Men hur ska man då marknadsföra sig som snickare, hantverkare, målare, rörmokare, elektriker eller liknande?
Mun-till-mun-metoden
Nej, det handlar inte om att rädda hjärt- och lungräddning. Det är mun-mot-mun-metoden. Den här principen handlar om att en person för vidare information, oftast en rekommendation eller ett omdöme, till en annan person. Det kan också kallas för buzz marketing eller för word of mouth på engelska.
Ditt utförda arbete hos person A är alltså avgörande om du får arbetet hos person B, och så vidare. Inom det här skrået är det ofta extremt värdefullt att få en rekommendation och det är vanligt att man gör jobb hos många i samma umgängeskrets.
Tips! Läs artikeln Är recensioner viktigt för mitt företag?
Sökmarknadsföring
Att kunna bli hittad genom sökningar på t ex Google är oerhört viktigt. Tänk därför på din lokala närvaro då många söker för t ex “Byggfirma Borås”. Kanske ska du ha ortens eller regionens namn i ditt företagsnamn?
Tips! Läs artikeln Rätt namn till ditt företag
Genom att ha en profil genom Google My Business kan du få fler samtal, mail och besök till din hemsida. Där kan du dessutom få recensioner. Se därför till att alltid svara personligt och tacka för omdömet.
Har du identifierat ett problem som många kunder verkar vilja ha hjälp med? Bra! Då kan du skriva ett blogginlägg eller lägga upp en landningssida på din hemsida som handlar om just det. När kunden söker på Google för att lösa problemet kan du dyka upp med lösningen…
PR och lokaltidningar
Underskatta inte din lokala närvaro i tidningar och radio. Det är oftast betydligt mycket billigare att annonsera i de mindre, lokala tidningarna och radiokanalerna än i de större motsvarigheterna som ofta har anlitat dyra sälj- och mediebolag.
Har du något som gör att ditt företag sticker ut? Ni kanske cyklar till alla närliggande jobb eller gör något annat för miljön? Just nu är miljön och klimatet otroligt aktuellt och hett att skriva om. Kanske något att tänka på för att få lite gratis publicitet i lokalblaskan...
Sociala medier
Var stolt! Visa upp före- och efterbilder i dina sociala kanaler. Visa vad du jobbar med och hur det går till. En förebild för många är Delér Måleri som med sina sociala kanaler har en enorm räckvidd och kan förlita sin kundanskaffning på sina insatser där. Se bara på deras konto på Instagram som har över 4 500 följare. Delér har även experimenterat med innehåll som ska hjälpa folk att göra enklare saker själva. Se bara på deras filmer på Youtube som kan ha över 1000 visningar. Nu har just det här företaget anlitat professionella personer som kan göra snygga filmer, men du kan lika gärna göra det själv med din smartphone.
Tips! Läs artikeln Använd mobilen för att producera högklassigt innehåll!
Köpt marknadsföring
Att lägga några hundra eller tusen kronor i månaden på att göra annonser på Google, Facebook och Instagram kan vara mödan värd. Gör en budget och kom fram till vad en kund är värd och hur många kunder du kan hantera under en given tidsperiod. Sen får du avgöra hur mycket du ska lägga varje månad på din betalda marknadsföring.
Tips! Läs artikeln Grunderna i Google Ads
Få hjälp med finansieringen från Qred
Vi på Qred tror på Sveriges hantverkare. Mer om det i inlägget som vi länkar till nedan. Behöver du pengar för marknadsföring, investera i utrustning, betala fakturor eller köpa material till ett kommande uppdrag som du inte kommer att få betalt för förrän det är klart? Då är Qred ett bra alternativ för dig.
- Ansökan tar 1 minut
- Besked inom 1 timme
- Pengarna utbetalas samma dag
Tips! Läs artikeln Vi tror på Sveriges hantverkare!
Lycka till med företaget!
/Teamet på Qred