Så marknadsför du din E-handel

16/10/2017
9
minuter

Christian Billing

Marketing Manager Sweden
Qred AB
9
minuter

Säljer du endast dina produkter online? Eller kombinerar du med både en fysisk butik och E-handel? Det spelar ingen roll vad du har valt för affärsmodell, vi kommer att hjälpa dig på vägen till att sälja mer.

E-handel - Obetald och betald marknadsföring

Vi har valt att dela upp marknadsåtgärderna i obetald och betald marknadsföring. Om du googlar om marknadsföring kan du stöta på begreppen organiskt, organic, köpt, paid, performance eller andra ord och begrepp som är specifika för marknadsföring men även onlinemarknadsföring. Därför har vi gjort den här ordlistan för marknadsföring för att hjälpa dig på vägen.

Organiska insatser

Med organiska insatser eller organic brukar man prata om allt som är gratis. Det som ger organisk räckvidd, d v s det som inte kostar dig någonting. T ex ett inlägg på din Facebooksida som når ut till de som gillar din sida. Mer om det senare.

SEO - Sökmotoroptimering

Att arbeta med SEO, eller sökmotoroptimering, är ett långsiktigt arbete som kräver vissa förkunskaper om hur en webbplats är uppbyggd och fungerar. Vi har tidigare skrivit ett inlägg om SEO som beskriver grunderna och där du lär dig vad du ska börja med. Sökmotoroptimering handlar om kundens köpresa. När kunden söker efter t ex en handväska så dyker en mängd resultat upp. Framför allt om kunden söker efter “köpa handväska” som är en eftertraktad sökfras. Säljer du kanske begagnade handväskor? Då kan du skriva rubriker, innehåll och annat som gör att dina landningssidor för begagnade handväskor rankar högt. Kanske har du möjlighet till merförsäljning om du skapar landningssidor som handlar om hur man vårdar handväskor när något söker efter “handväska läder vård” eller liknande. Har du kommit lite längre i ditt arbete med SEO kan du läsa vårt inlägg senaste nytt om SEO.

Facebooksida

Det blir allt vanligare att småföretagare startar upp sin Facebooksida innan de skaffat sin hemsida. För bara 10 år sedan var det otänkbart. Då var det oseriöst att ha en Facebooksida som företag, nu är det en hygienfaktor. Förutom att sprida inlägg med bilder, video och länkar organiskt till dina fans så kan du lista värdefulla information som telefonnr, adress, öppettider och hemsida. Du kan dessutom få recensioner som blir allt viktigare för att få kunder att välja just ditt företag, produkt eller tjänst. Här kan du dessutom förlägga din kundtjänst genom att ta emot meddelanden och lägga till autosvar. Så skulle någon skicka ett meddelande under tiden som du inte kan svara kan du skicka tillbaka viktigt information och kanske en länk till din hemsida? Allt inom loppet av sekunder har du fått en nöjd kund, utan att ha lyft ett finger! För tid är något de flesta småföretagare värderar högt. För en tid sedan så skruvade Facebook på sina algoritmer så att dina organiska inlägg inte når ut till alla dina fans. Man beräknar att man når ut till ca 30% baserat på relevans, frekvens och andra faktorer.

Google My Business / Google Plus

Likt Facebooksidan så är det alltid bra att finnas där för att lista kontaktuppgifter till ditt företag. Med Google My Business så bekräftar du att ditt företag är just ditt genom att knappa in din adress och få ett vykort med en verifieringskod hemskickad till dig under de kommande veckorna. Sedan är du igång! Kom ihåg att recensionerna är viktiga även här. Så se till att svara på alla - positiva som negativa.

Instagramprofil

“Den unga generationen finns på Instagram”. Sant, men även de äldre börjar hitta dit. Faktum är att det är över 400 miljoner aktiva användare dagligen och vill du nå kvinnor så är det här helt rätt plattform. Som E-handlare har du antagligen någon produkt att visa upp och Instagram är perfekt för inspirationsbilder och filmer. Tänk dock på att många ser filmer i sociala medier utan ljud så lägg till undertexter eller filmer som funkar även utan tal och text. En nackdel med Instagram är att det enda sättet att driva trafik till din hemsida via en direktlänk är genom betald annonsering eller i bio. Har du över 10.000 följare så får du utökade funktioner i t ex Instagram Stories där du kan lägga till länkar direkt i dina händelser. På Instagram kan du med fördel vara mer personlig och vardaglig än i de övriga kanalerna.

Twitterprofil

En kanal på nedgång? Ja, kanske. Men för många ett värdefullt verktyg för kundservice och att väcka opinion. Se gärna hur flygbolag och reseindustrin använder sig av Twitter. Senaste nytt är att Twitter utökar antalet tecken från 140 till 280. Sedan tidigare tog de dessutom bort att bilder och länkar i tweeten tar upp plats från dina tecken. Nu kan du mikroblogga på riktigt!

Youtubekanal

Som E-handlare kanske du har tänkt om Youtube verkligen är för dig? Kanske kan en titt på Partykungens kanal få dig på bättre tankar? Företaget har lagt stort fokus vid video och tutorials, s.k instruktionsfilmer. Man vloggar, testar nya produkter och använder sig av en stor mängd humor för att nå ut till sin målgrupp. I skrivande stund har de nästan 22 000 prenumeranter vilket är imponerande!

Recensioner

Förr var man tvungen att läsa i tidningar eller fysiskt bege sig till olika butiker för att jämföra. Idag jämför man ett företag eller en produkt på några sekunder och knapptryck på mobilen, surfplattan eller datorn. Därför har recensioner blivit allt viktigare. Den första vågen av jämförelsesajter lade stort fokus på pris medan de andra vågen tog med leveranstider och den tredje vågen inkluderar annan fakta, som t ex recensioner. Förutom möjligheten att recensera ett företag i de sociala kanalerna så finns det en rad övriga spelare där man kan skriva recensioner. Man kan även som företag be om recensioner och aktivt arbeta för att få in många och bra betyg. Mer om det i vårt inlägg om recensioner.

Betalda insatser

Motsatsen till organiska insatser, paid. Ofta även kallade performance då det ofta handlar om sälj och inte brand awareness (varumärkeskännedom). I det här avsnittet listar vi alla sätt som man kan betala för marknadsföring. Dessa kräver i vissa fall lite mer förkunskaper än för de organiska insatserna. Framför allt kopplat till verktyg och inställningar. Det är alltid bra att ställa sig frågan “Vem är min målgrupp?”. Baserat på data och analys i t ex Google Analytics och analysverktygen i dina sociala medier kan du komma fram till olika parametrar. Så börja med att göra en god målgruppsanalys innan du lägger pengar på annonseringen. I det skedet kan du spara ditt företag en bra slant.

Målgrupp:

  • Kön
  • Ålder
  • Civilstånd
  • Ort
  • Intressen
  • Beteenden
  • Etc

Facebook- och Instagramannonsering

I början räcker det kanske med att bara marknadsföra dina organiska inlägg för att skapa räckvidd och engagemang? Men ganska snart kommer du att märka att du behöver lägga en slant på kampanjer.

Hur ska jag tänka?
Gå brett och smalna sedan av. Titta på resultaten varje dag och skruva lite för att optimera till det som är mest kostnadseffektivt för just dig. Ett måste är att implementera Facebook pixeln på din sajt så att du kan nå människor genom retargeting. Retargeting betyder att du vill visa samma produkt eller budskap igen. Så har något surfat in och kollat på ett par skor så är det mer relevant att du använder retargeting för att visa samma skor för samma kund nästa dag än att skrika ut ett nytt budskap av ett par andra skor. Du kan lära dig mycket tekniskt i Facebooks egna guider.

Influencers

Nej, du måste inte betala tiotusentals kronor till någon populär bloggare eller bloggerska. Det kan räcka med ett mindre Instagramkonto med 10.000 följare. Många väljer att köpa det som sina förebilder använder. Tänk på det här:

  • Relevans för din influencers målgrupp. Är det rätt kön, ålder, kategori och tidpunkt?
  • Ersättning. Det är vanligt att mindre influencers får ersättning i form av produkter eller tjänster. Försök att komma fram till en summa pengar. Det är vad de större influencernätverken rekommenderar.
  • Text om att det är ett samarbete. Det är ett måste rent juridiskt att märka ut inlägg som är betalda.
  • Typ av inlägg. Vad vill du sprida och i vilket format?
    - Inlägg i flödet
    - Händelser i Instagram Story
    - LIVE video
    - Video/foto
    - Länkning till era sociala kanaler och hemsida

SEM / Google Adwords

Så när du nu har inspirerat kunden och bara ska få till försäljningen är det oerhört viktigt med närvaron i Googles annonsering. De första toppresultaten som är utmärkta med “ANNONS”. Det är nu du ska få dessa sökningar att konvertera. Lägg bud på de sökord som är viktiga för dig (efter du har gjort sökordsanalysen, mer om det i avsnittet för SEO). Optimera dagligen och utvärdera vad som fungerar bäst för dig. Kanske är det bästa sättet för dig att satsa på lokala eller väldigt specifika sökningar än de bredare som har fler konkurrenter?

Affiliates

Det är egentligen så enkelt som att publicisten, t ex en bloggare, får en procent av det som säljs. Företaget marknadsför sig på den nämnda webbplatsen och betalar för den platsen.Vanliga modeller för betalning är:

  • CPA: Cost Per Acquisition/Action. Publicisten får en ersättning för varje köp. Vanligtvis en procent men det kan även vara en fast kostnad.
  • CPC: Cost Per Click. Publicisten får betalt för varje klick.
  • CPL: Cost Per Lead. Publicisten får betalt för varje lead som sker på webbplatsen. T ex att man fyller i en ansökan eller prenumererar på ett nyhetsbrev.
  • CPI: Cost Per Impression. Ersättning för varje gång annonsen visas. Ofta i kombination med CPM som står för Cost Per Mille vilket betyder kostnad per tusen visningar.

Programmatic

Programmatic är egentligen bara ett köpsätt. Du köper annonsering programmatiskt. Fördelen är att du kan bli mer relevant och precis i din marknadsföring. Du kan nå personer på flera plattformar och få ökad kontroll över parametrar som frekvens, etc. Tidigare kunde du handla hos Säljare A och begränsa det till 3 visningar och sedan gå till Säljare B och begränsa det till 3 visningar. I själva verket kunde mottagaren exponeras för 6 visningar. Med programmatiska köp får du bättre koll på frekvens och impressions. Du kan även styra på fler faktor som t ex kön, ålder, tidpunkt, väderlek, etc. Ett exempel är ett resebolag som ställde in reseerbjudanden kopplat till väder. Eller ett spelbolag som visade gårdagens resultat.

Nu har du verktyg för att lyckas på vägen som E-handlare. Lycka till!

Och kom ihåg - Behöver du ett tillfälligt tillskott av pengar så är Qred Företagslån det enkla, snabba och trygga alternativet. Ansök här!

/Teamet på Qred

Håll dig uppdaterad som företagare!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få tillgång till de senaste nyheterna, instruktioner och inspirerande innehåll för företagare!

Prenumerera idag

Footer

🇸🇪 Sverige
🇳🇱 Nederland
🇫🇮 Suomi
🇩🇰 Danmark
🇳🇴 Norge
🇧🇷 Brazil