Introduktion: SEO för småföretag - 6 tips för att komma igång

17/1/2022
8
minuter
En man sittandes framför en kopp kaffe och en laptop med Google öppet i webbläsaren

Hjalmar Desmond

Junior SEO Konsult
Bonzer
8
minuter

De flesta företag, oavsett om de är stora eller små, har idag en hemsida. Hemsidan är en plats där kunder och samarbetspartners kan hitta inspiration, information och kontaktuppgifter. De flesta är eniga om att trafik till hemsidan är ett naturligt fundament för att engagera kunder och knyta nya kontakter. Men för dig som driver ett litet eller ett nystartat företag, utan större marknadsföringsbudgetar, vart ska denna trafik komma ifrån?

Vad är SEO och hur kan det hjälpa mitt företag?

SEO står för Search Engine Optimization och översätts på svenska till sökmotoroptimering. SEO är den metod som kan hjälpa din hemsida att hamna högre upp i de organiska sökresultaten. Genom SEO vill vi alltså inte konkurrera om det köpta annonsutrymmet, utan om de positioner i sökresultaten som måste förtjänas.

På Google görs över tre miljarder sökningar varje dag. Dessa sökningar ligger till grund för miljontals med köpbeslut, nya affärer och spännande samarbeten. För företag innebär synlighet på de mest relevanta sökningarna därför möjligheten att nå fler potentiella kunder, utan att vara beroende av köpt annonsutrymme. Vi hoppas i denna artikel ge dig som driver en mindre verksamhet en introduktion till SEO och några tips för att öka dina möjligheter att driva trafik från Google. 

Läs också: SEO: Din Ultimata Guide till Sökmotoroptimering

SEO för småföretag

En sak som är säker är att småföretagare sällan har tid över. Trots att alla vet att marknadsföring är viktigt för fortsatt tillväxt så är det inte alltid det finns resurser, kunskap och tid att bedriva marknadsföringsarbetet i den utsträckning man helst hade velat. 

SEO tar tid och är något som större organisationer och verksamheter ofta investerar mycket i. Vill man bygga en verksamhet där Googles organiska sökresultat ska stå för en stor del av kundanskaffningen så kommer det innebära en rejäl satsning - för konkurrensen kan ofta vara hög. 

Dock så har faktiskt alla verksamheter, oavsett storlek, vinningar att göra på att tänka till kring SEO situation. Genom att göra justeringar som varken kräver stor budget eller allt för mycket tid kan du som driver ett mindre företag se till att få bättre förutsättningar att synas för den kund som söker efter precis det du kan hjälpa dem med. 

  1. Hitta sökord och optimera för dem

Sökord är den svenska termen för vad som på engelska kallas “keyword”. Med sökord menas de ord eller den fras som en sökare skriver in i sökfältet. För dig som driver ett företag är syftet med SEO att synas på de sökord som era potentiella kunder använder för att hitta till er och det ni erbjuder. 

De sökord som har störst volymer tenderar att ha större konkurrens. Att fokusera på sökord med låg konkurrens (och därmed ofta lägre volymer) men med hög relevans är ofta den bästa vägen för dig som vill komma igång med SEO. Det finns lite olika sätt att hitta sökord med hjälp av olika verktyg. En bra utgångspunkt är att fundera kring vad folk kan tänkas söka på när de letar efter något som du erbjuder.

Det är aldrig bra att proppa sin hemsida full med sökord huller om buller. Det kan ha kunnat ge goda SEO-resultat för 20 år sedan, men mycket har hänt sedan dess. Istället bör utgångspunkten vara att på ett naturligt och användartillvänt sätt involvera sökord i dina titlar, rubriker och texter för att därigenom erbjuda dina nya besökare ett bra, relevant och välskrivet innehåll. 

  1. Bygg en tekniskt hälsosam hemsida

När du bygger en hemsida är det viktigt att den är av god teknisk kvalitet. För att ha förutsättningar att indexeras i Googles enorma register av webbsidor så behövs en god och logisk struktur. Börja med förstasidan och analysera hur hemsidan är att navigera igenom. Alla sidor måste vara lätta att hitta till. Det kan också vara bra att titta på hur konkurrenter har lagt upp sina sidor och ifall det finns möjlighet att ta inspiration. Andra tekniska aspekter som är viktiga är att hemsidan är mobilvänlig, responsiv och att det exempelvis inte finns några trasiga (404) sidor.

  1. Ge Google och användaren goda förutsättningar att förstå din sida

Googles mål är att leverera ett sökresultat som motsvarar det sökaren vill åt. Algoritmen som Google använder sig av för att ranka hemsidor är alltså utformad för att i första hand tillgodose sökarens intention (sökintention). För att kunna få en sida att ranka högt i sökresultaten vill vi därför vara tydliga med vad sidan avser. 

Ifall du erbjuder tre olika tjänster till dina kunder är det ofta bäst ur ett SEO-perspektiv att presentera dessa på varsin sida. Personen som söker efter en viss tjänst bör presenteras med en så relevant sida som möjligt. Fundera också kring vad för typ av information som kan vara relevant för personen som hamnar på sidan och skriv innehåll utifrån det.

Eftersom du bör vara tydlig med vad varje sida avser är det också bra att undvika att ha flera sidor som är fyller samma intention och är optimerade för samma sökord. Det riskerar förvirra Google gällande vilken sida som bör premieras. Denna förvirring kallas på SEO-språk för keyword cannibalization.

  1. Optimera för lokala sökningar

Hela 46% av alla sökningar på Google letar information som är knutet till ett geografiskt område. Det finns därför mycket att vinna för dig som vill nå kunder i ditt närområde. En bra start är att inkludera ord och fraser som tydliggör din koppling till ett visst geografiskt område. Det kan alltså handla om att precisera vilken stad, stadsdel och region som du är aktiv inom i syfte att synas på lokala sökningar.

En annan oerhört viktig del av din lokala SEO-strategi är att skapa en profil på Google My Business. Denna profil tillåter dig presentera din företagsinformation och kontaktuppgifter till Google Search och Google Maps. Därtill låter Google My Business dig se över dina recensioner, uppdatera öppettider, publicera bilder och mycket mer.

När du väl satt upp din profil bör du se till att hålla den uppdaterad och att all information hålls korrekt. Att kontinuerligt ta dig tid att svara på dina kunders recensioner låter dig även bygga starkare kundrelationer och det skickar också en positiv signal till Google, som kan hjälpa dig stärka din organiska synlighet i sökresultaten. När du får nya recensioner är det därför bra att få in rutin i att svara på dessa, oavsett om de är positiva eller negativa.  

  1. Optimera metabeskrivning och titel

Metabeskrivning och titel är det som huvudsakligen syns sökresultaten. Dessa blir sökmotorns motsvarighet till ett skyltfönster och därmed det som ska konvertera din position i sökresultaten till faktiskt trafik. Titeln syns högst upp i sökresultaten och det är även denna text som syns när du delar en länk i sociala medier. Genom att involvera ditt sökord i titeln kan få gynnsamma effekter för din SEO. Det bör dock poängteras att det viktigaste vad gäller både metabeskrivning och titel är att de är användarcentrerade, tydliga och reflekterar det faktiska innehållet på sidan ifråga. Titeln bör som regel vara omkring 50-60 tecken i längd. 

Metabeskrivning är den sammanfattande text som syns under titeln i sökresultaten. Detta stycke bör skrivas så att den på ett träffsäkert sätt återspeglar innehållet på sidan och uppmuntrar en sökare till att vilja läsa mer. Metabeskrivningar kan variera i längd men Google brukar generellt tillåta en maxlängd omkring 155-160 tecken.

Vad som kan vara bra att veta är att det inte är helt säkert att Google väljer att använda den metabeskrivning och titel som vi tillhandahåller i HTML-koden. Ifall Google ser sig ha en bättre uppfattning om sidans innehåll så finns det en risk att de bortser från den titel och metabeskrivning vi gett.

  1. Stärk din hemsida med länkar

Hyperlänkar från andra hemsidor till dina hemsida kan stärka din hemsidas auktoritet och ge bättre förutsättningar att synas på Google. Förenklat kan man säga att Googles algoritm uppfattar en länk som en slags rekommendation som indikerar att den hemsida som mottar en länk har något värt att visa upp. På SEO-språk kallar man denna sorts hyperlänk för en backlink. 

Metoden man använder för att generera backlinks kallas för link building. Link building är i sig ett stort och hett omtalat ämne som det ständigt böljar kring. Googles riktlinjer ger oss dock en tydlig indikation på vilken sorts länkar som ger mest SEO-värde och vilken typ av link building man bör hålla sig bort från om man är intresserad av goda långsiktiga resultat. Sammanfattningsvis ger relevanta, trovärdiga och auktoritära backlinks bättre förutsättningar för en hemsida att ranka högt på Google. 

Hemsidor med spammigt innehåll, privata bloggnätverk och köpta länkar bör man hålla sig borta från om man vill bygga en långsiktig SEO-strategi som inte strider mot Googles riktlinjer. För dig som driver en webbplats bör du sammanfattningsvis veta att länkar kan hjälpa din SEO, så håll ögon och öron öppna för möjligheter att ta vara på. 

SEO är ett område som är i ständig utveckling. Dock så finns det alltid grundläggande aspekter som med största sannolikhet kommer fortsätta vara värda att satsa på en bra tid framöver. Att ha en användarcentrerad approach, förstå hur sökmotorn fungerar och hålla sig till det grundläggande ramverk och riktlinjer som Google tillhandahåller gör att man som ett mindre företag kan bygga upp ett stabilt fundament att utveckla under längre tid. 

För att driva stora mängder trafik kommer det krävas stora mängder engagemang. Det är då specialister, som vi på Bonzer, kan komma in och göra skillnad. Men för att hitta ytterligare (eller snarare inte missa) kunder via sökmotorerna kan även de minsta företagen göra små men effektiva justeringar.

--

Stort tack till Hjalmar och Bonzer för att ni ville dela med er av er kunskap! Under våren och året kommer fler tips från Hjalmar och det härliga gänget på Bonzer.

Lycka till med er SEO! 

Håll dig uppdaterad som företagare!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få tillgång till de senaste nyheterna, instruktioner och inspirerande innehåll för företagare!

Prenumerera idag

Footer

🇸🇪 Sverige
🇳🇱 Nederland
🇫🇮 Suomi
🇩🇰 Danmark
🇳🇴 Norge
🇧🇷 Brazil