Håll dina kunder glada under mellandagsrean

13/12/2022
8
minuter
Mellandagsrea med shoppingpåsar

Christian Billing

Marketing Manager Sweden
Qred AB
8
minuter

Välkommen till mellandagsrean!

Kommunicera dina priser i förväg

En sak du kan göra för att se till att kunderna känner till försäljningen innan den äger rum är att ha en separat linje för dina "mellandagsrea-kunder". Om du till exempel erbjuder 20 procent rabatt på allt i din butik under en timme på fredag klockan 12.00 bör du sätta upp skyltar vid ingångarna och utgångarna till din butik för att informera om denna specialerbjudande. Det är också bra att lägga ut meddelanden på sociala medier om detta specialerbjudande så att personer som inte har möjlighet att komma in i din butik fortfarande har tid att utnyttja rabatten (och kanske till och med dela sina inköp med vänner).

Ett annat viktigt steg är att se till att alla andra kampanjer som för närvarande pågår antingen avbryts eller erbjuds till ordinarie priser när ett meddelande om en middagsreklam eller kampanj skickas ut, så att det inte uppstår förvirring bland kunder som kanske förväntar sig mer än en typ av rabatt när de kommer till butiken. Det är också viktigt att man inte bara kommunicerar dessa uppgifter utan att man faktiskt följer upp det som utlovades under kampanjperioden - annars kommer kunderna inte att lita på allt annat som relaterade företag säljer online eller offline efter att ha upplevt en besvikelse efter att ha blivit vilseledda en gång tidigare!

Optimera din webbsida för att underlätta i kassan

För att maximera din försäljning måste du se till att dina kunder lätt kan komma åt och navigera på din webbplats. Här är några sätt att se till att detta sker:

  • Se till att webbplatsen är responsiv. Det innebär att sidan ändrar storlek beroende på vilken enhet den ses på, så att den inte ser dum ut på mobiltelefoner eller surfplattor, som många använder nuförtiden.
  • Se till att webbplatsen är lätt att läsa och förstå. Överlasta inte kunderna med information och försök att inte lägga in för många bilder på varje sida eftersom det kan förlänga laddningstiderna för vissa människors internetuppkopplingar (som de flesta av oss har hemma). Håll det enkelt men relevant!
  • Se till att betalningsprocessen är snabb och enkel - tvinga dem inte att ange en massa personuppgifter innan de köper något om du inte behöver dem av säkerhetsskäl; lägg dem bara i varukorgen så fort som möjligt efter att de har lagt in en beställning! Om det är möjligt kan du tillåta kortbetalning via PayPal (eller liknande) i stället för att låta användarna skriva in sina kreditkortsuppgifter på nytt i ett annat formulär - det gör också köpet snabbare!

Kom ihåg kundtjänsten!

  • Glöm inte dina stamkunder. Det är de som har varit hos dig i evigheter och som vet exakt vad de vill ha. Om en kund ringer in och ber om något som normalt sett inte ingår i deras beställning, var inte rädd för att ställa frågor och se till att det är något de faktiskt behöver.
  • Glöm inte bort dina nya kunder! Detta är personer som just har gått med i eller börjat arbeta med ditt företag, så se till att du tar dig tid varje dag för att visa dem hur mycket du uppskattar att de gör affärer med dig.
  • Glöm inte bort dina konkurrenters kunder! Detta kan verka kontraintuitivt till en början, men det är faktiskt mycket viktigt: om ett företag har bra kundservice och ett annat inte har det, kommer det första företaget att få fler kunder eftersom dess rykte föregår sig självt - vilket innebär att även om någon ville ha sin produkt från företag B (som hade dåligt rykte om kundservice) men inte var nöjd med dem när de ringde in och bad om hjälp, så kan den personen potentiellt komma tillbaka nästa gång och behöva en annan produkt som företag A också säljer ... och gissa vem som får försäljningen? Just det: Företag A!

Håll utkik efter recensioner och betyg

För att hålla kunderna nöjda under middagsförsäljningen måste du se till att du uppmärksammar dina recensioner. Detta är särskilt viktigt om du har en fysisk plats eller planerar att driva en fysisk butik i framtiden.

Du bör be dina kunder att lämna recensioner på Yelp och andra webbplatser där de offentligt kan diskutera sina erfarenheter av ditt varumärke. Du kan också uppmuntra dem att dela den på Facebook eller Twitter, samt på recensionssajter som Google Local Guides eller Angie's List (eller någon annan lokal lista). Genom att hålla koll på dessa recensioner kan du få en inblick i hur nöjda kunderna är med ditt företag - och om det finns några områden som kan förbättras!

Visa dina kunder vad du erbjuder

När dina kunder letar efter de bästa erbjudandena vill de veta att deras investering går till en kvalitetsprodukt och -tjänst. Därför är det viktigt att visa upp vad du erbjuder på ett sätt som visar din expertis och pålitlighet.

Visa upp dina produkter genom att placera dem i centrum på din hemsida eller produktsidor samt i e-postmeddelanden som skickas ut under middagsförsäljningen. Det kan vara frestande att bara fokusera på en typ av produkt eller tjänst (särskilt om du är väldigt ny), men om du vill att shoppare från alla branscher ska komma in genom dörren är det viktigt att de vet att de kommer att hitta något de behöver på din webbplats.

Ge dem tillräckligt med tid för att förbereda sig

Detta är ett utmärkt tillfälle att se till att dina kunder är nöjda genom att ge dem tillräckligt med tid att förbereda sig. Det kan du göra:

  • Ge dem tillräckligt med tid för att förbereda sig inför försäljningen.
  • Ge dem tillräckligt med tid för att förbereda sig för rabatten.
  • Ge dem tillräckligt med tid för att förbereda sig för det nya erbjudandet.
  • Ge dem tillräckligt med tid för att förbereda sig för den nya produkten.

Erbjud mer än bara en rabatt

  • Erbjuda en rabatt.
  • Erbjuda en gratis gåva.
  • Erbjuda en gratis tjänst (t.ex. erbjuda att tvätta kundernas fönster).
  • Erbjuda en gratis konsultation (t.ex. erbjuda råd om hur de ska inreda sitt hem).

Om du inte har tid eller resurser att göra dessa saker, försök då att erbjuda dem något annat:

Prata om det med dina kunder

Även om det är viktigt att hålla kunderna informerade om försäljningen online bör du också tänka på vikten av att tala direkt med din kunder när ni väl möts. Sociala medier, e-post, din webbplats och blogg är alla bra alternativ för att kommunicera med befintliga kunder.

Att skapa ett nyhetsbrev är ett annat sätt att se till att alla vet vad som händer i ditt företag och samtidigt hålla dem informerade om kommande försäljningar och evenemang. Du kan använda nyhetsbrevet som en möjlighet att marknadsföra nya produkter eller tjänster som kan vara av intresse för några av dina kunder.

Använd dina sociala nätverk

En kunnig säljare vet att det inte finns någon anledning att hålla kunderna i ovisshet om en försäljning.

I stället bör de använda sociala medier för att tillkännage den och ge kunderna en smygtitt på vad som erbjuds. Ge dem en anledning att besöka din butik eller handla online under middagstid genom att visa dem hur de kan spara pengar eller få mer för pengarna.

Skriv ett blogginlägg

  • Skriv ett blogginlägg om försäljningen och lägg till en länk till det på din webbplats.
  • Dela blogginlägget på sociala medieplattformar som Facebook, Twitter, LinkedIn osv.
  • Använd blogginlägget för att marknadsföra din kundklubb genom att be folk att registrera sig för den i samband med kassan - detta är särskilt viktigt om du har ett nyhetsbrev för e-postmarknadsföring som kommer att skickas ut efter att försäljningen avslutats.

Lägg till en banner på din webbplats

Du kan använda en nedräkningstimer på din webbplats och i sociala medier. Det hjälper till att skapa uppmärksamhet kring din försäljning och låter kunderna veta när försäljningen börjar. Du kan också skicka ett e-postmeddelande om det eller inkludera det i ditt nyhetsbrev.

Sociala medier är ett annat bra sätt att marknadsföra mellandagsrean, särskilt om du har en stor närvaro på nätet eller får mycket trafik från sociala medier som Facebook eller Twitter. Du kan skriva om dem innan de börjar och under själva evenemanget, så att kunderna ser dem när de sitter på sina telefoner eller datorer på jobbet och följer med i uppdateringarna medan de handlar!

Lägg till en nedräkningstimer på din webbplats och i dina inlägg i sociala medier

Om du driver en detaljhandel är det viktigt att hålla kunderna nöjda under middagsförsäljningen. Ett sätt att göra detta är att lägga till en nedräkningstimer på din webbplats och i dina inlägg i sociala medier.

  • Se till att timern är synlig: Se till att personer som tittar på din webbplats eller dina inlägg i sociala medier kan se nedräkningstimern tydligt. Ett bra sätt att se till att den är synlig är att placera den högst upp på deras skärm, så att de inte behöver scrolla ner särskilt långt. Du kan också placera den längst ner på skärmen eller till och med i alla fyra hörnen för maximal synlighet!
  • Lägg till den på båda ställena: Du bör lägga till den här nedräkningstimern överallt där du kan - på Twitter- och Facebook-konton också! På så sätt vet alla när de måste vara redo med öppna plånböcker innan tiden går ut (och kanske till och med bli glada över att spara pengar).

Skicka ett email

  • Skicka ett emailkampanjer.
  • Se till att det inte bara är en reklamkod för dina produkter eller tjänster.
  • Se till att det inte bara är en länk till din webbplats.
  • Se till att det inte bara är en länk till dina inlägg i sociala medier.
  • Se till att det inte bara är en länk till ditt blogginlägg.

Lägg upp inlägg i sociala medier före och under utförsäljningen så att kunderna kan följa med från sin telefon eller dator

Publicera på sociala medier före och under försäljningen så att kunderna kan följa med från sin telefon eller dator.

Sociala medier är ett utmärkt sätt att hålla kontakten med dina kunder och låta dem veta vad som händer i ditt företag.[1]

Om du inte redan finns på sociala medier är det nu ett utmärkt tillfälle att börja! Numera är det inte bara tonåringar som använder Facebook längre; äldre människor är mer benägna än någonsin tidigare att spendera tid på sociala medier som Twitter och Instagram.[2] Detta innebär också att det finns fler sätt än någonsin för människor att prata om varumärken de älskar - och om de är missnöjda med något de köpt från dig kommer de förmodligen att låta alla få veta det genom att skriva om det på nätet[3].

Att ta med sig: Det är viktigt att hålla ett öga på vad dina kunder säger om dig

  • Övervaka sociala medier
  • Övervaka kundrecensioner
  • Övervaka kundernas återkoppling
  • Övervaka kundernas tillfredsställelse.
  • Övervaka kundklagomål och negativ feedback.
  • Övervakning av lojalitet

Sammanfattning

Som företagare vet du att det är viktigt att hålla dina kunder nöjda. Om de inte är nöjda kommer de inte att komma tillbaka, och inte heller deras vänner. Men att hålla kunderna nöjda under mellandagsrean kan vara svårt - alla behöver trots allt en paus för lunch! Så hur kan du hålla dem nöjda utan att offra produktiviteten?

Lycka till!
/Christian

Håll dig uppdaterad som företagare!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få tillgång till de senaste nyheterna, instruktioner och inspirerande innehåll för företagare!

Prenumerera idag

Footer

🇸🇪 Sverige
🇳🇱 Nederland
🇫🇮 Suomi
🇩🇰 Danmark
🇳🇴 Norge
🇧🇷 Brazil