Gör en marknadsföringsbudget

11/5/2022
5
minuter
Gör en marknadsföringsbudget

Andreas Andersson

SEO & Content Intern
Qred
5
minuter

Du sitter där hemma med din briljanta affärsidé och är redo att sätta igång! Men så kommer frågan kring marknadsföring och budgetering… Hur bestämmer man hur mycket pengar man ska spendera egentligen?

I det här inlägget tipsar vi om hur du kan göra en marknadsbudget och föreslår olika typer av marknadsföringsstrategier du kan använda dig av.

🤔 Hur mycket ska man investera

Det finns tyvärr ingen direkt guide som fungerar för alla företag. Konkurrens, bransch, omsättning och även personliga åsikter spelar stor roll på hur företag budgeterar och det är svårt att peka ut direkta rätt eller fel. 

Kollar vi på två stora företag, Redbull och Tesla, så ser deras strategier helt olika ut. Redbull lägger ungefär 30% av sina totala intäkter på marknadsföring, medan Tesla inte spenderar en enda krona. Båda är rätt extrema fall, samt att Tesla sitter i en ganska unik position med tanke på att VDn Elon Musk är otroligt känd och fungerarar som en ambassadör eller influencer för företaget. Det är dock precis det man ska ha i åtanke - allas situationer ser olika ut. Båda företagen är väldigt framgångsrika, man får helt enkelt lista ut vad som fungerar för en själv! 

Mitt råd till dig som småföretagare är att du testar dig fram och ser till att samla data längs vägen. Testa spendera en summa av dina intäkter, låt oss säga 10%, på ställen där du tror dina potentiella kunder kan se din marknadsföring.

🥅 Sätt upp marknadsföringsmål

Marknadsföringsmål förenklar din budgetallokering genom att få dig bli mer resultatinriktad. De kan handla om att få nya kunder, förbättra varumärkets kännedom, öka omsättningen och liknande. Tanken är att målen ska fungera som bollplank och styra hela din marknadsföringsstrategi. På så sätt blir det lättare att få en bild av hur du ska budgetera i framtiden! Glöm dock inte att målen ska vara rimliga, annars är vitsen inte så stor. 😉

Marknadsstrategier för småföretagare

Marknadsföringsbudgeten och marknadsföringsstrategin går hand i hand. När det kommer till marknadsföringsstrategi kan det dock kännas som en djungel. Vilka strategier finns, ska man skapa kännedom för varumärket, fokusera på direkt försäljning eller båda samtidigt?

Man brukar rekommendera att företag börjar med att skapa kännedom för varumärket och sina produkter. Känner ingen till att ditt företag finns blir det svårt att köpa av dig. Sen, när folk vet att ditt företag finns, då kan du flytta över mer mot direkt försäljning! Ganska logiskt när man tänker på det, inte sant? 🧐

För att kunna planera ut din marknadsföringsbudget är det bra att veta vad det finns för strategier som passar småföretagare och vad de brukar användas för.

💻 SEM

Direkt försäljning

SEM står för search engine marketing (sökmotors-marknadsföring) och handlar om annonsering i sökmotorer, främst på Google. Det görs över 55 miljoner sökningar på Google varje dag i Sverige och är därför ett snabbt sätt att få ut sina produkter framför en publik. 

🔎 SEO

Kännedom & direkt försäljning

SEO står för Search Engine Optimization (sökmotoroptimering). Man optimerar sin hemsida på olika sätt för att ranka så högt upp i sökmotorerna som möjligt. Högre position leder till mer trafik som i sin tur kan leda till bättre omsättning.

Vill du ha SEO tips för småföretagare? Följ länken

📸 Content marketing

Kännedom & kundrelation

Det här handlar om att skapa innehåll! Bogginlägg, filmer på Youtube, inlägg på sociala medier och liknande - aktiviteter du gör för att skapa något som kunder uppskattar. Det är gratis helt, förutom tiden man lägger ned såklart.  

Mer om content marketing för småföretagare hittar du här.

📬 E-mail marknadsföring

Direkt försäljning & informering

Email är kanske en underskattad form av marknadsföring. Det är gratis, lätt och har bra effekt. Se bara till att du inte överdriver, ingen gillar att bli spammad. 

🤳 Paid social

Direktförsäljning

Har du Facebook, Twitter, Tiktok eller någon annan typ av social media har du säkerligen stött på paid social. Jag pratar såklart om annonserna du stöter på i ditt flöde. Paid social är ett bra sätt att nå ut till rätt människor då man kan välja målgrupp, samt att det är lätt att reglera hur mycket man vill spendera. Bra va? 🙌

🤯 Gerillamarknadsföring

Kännedom & varumärkespositionering

Gerillamarknadsföring handlar om att sprida sitt varumärke på kreativa sätt som skapar starka intryck till en billig peng! Är du nyfiken föreslår jag att du kikar på vårt inlägg om gerillamarknadsföring med olika exempel och tips på hur du kan göra.

Det här är långt ifrån alla strategier, men som småföretagare föreslår jag att du undersöker dem. De är relativt lätta att sätta upp, billiga och eftersom de flesta är digitala kan du samla användbar information som kan göra det lättare att ta bra beslut i framtiden.  

💡 Marknadsföringsbudget tips 

Sammanfattningsvis är mitt råd att du följer de här stegen när du gör en marknadsföringsbudget.

  1. Se över företagets ekonomiska situation & bransch
  2. Måla upp rimliga mål från denna situation
  3. Undersök vilka marknadsföringsstrategier som passar
  4. Välj strategi(er)
  5. Investera (tid eller pengar)
  6. Följ upp resultaten

Strukturen gör det mycket lättare att estimera en budget och planera för framtiden. 

Har du redan satt igång får du inte heller glömma att se över nuvarande marknadsaktiviteter för att se det går att ändra något. Var inte heller rädd för att testa på någon ny strategi som du inte redan har implementerat, man vet aldrig vad som väntar runt hörnet!

Företagslån för marknadsföring

Behöver du investera i marknadsföring för att sälja fler produkter men saknar likviditet? Företagslån kan fungera som ett bra hjälpmedel i såna situationer! Ansökan hos oss är kostnadsfri, inte bindande och tar bara 1 minut.

Klicka härför att göra din ansökan

Jag hoppas det hjälpte, lycka till med budgeteringen! 🙌

/Andreas

Det enklaste sättet att hålla sig uppdaterad som företagare

Registrera dig idag och få tillgång till de senaste nyheterna, instruktioner och inspirerande innehåll för företagare!

Prenumerera idag

Footer

🇸🇪 Sverige
🇳🇱 Nederland
🇫🇮 Suomi
🇩🇰 Danmark
🇳🇴 Norge
🇧🇷 Brazil