Emojins påverkan på engagemanget i sociala medier


Sociala medier har blivit allt mer viktiga för företag. Inte bara får vi en plattform för att kostnadsfritt marknadsföra våra produkter och tjänster, men också ett perfekt sätt för oss att nå ut till våra kunder och skapa engagemang. Att ha en stark närvaro på sociala medier är numera nästintill oundvikligt om man vill göra en gott intryck på sin marknad och målgrupp, så genom att få folk att engagera sig i sitt innehåll kan man garantera att kunder vill komma just till dig!
🤷 Engagemang?
Engagemanget på på sociala medier är de olika typer av interaktioner som skapas per inlägg. Oavsett om det är Facebook, Instagram LinkedIn, Twitter, YouTube eller andra kanaler, så finns det ett sätt man kan gilla, reagera, dela eller kommentera de olika inläggen man ser. På vissa kanaler kan man till och med “ogilla” något!
Inom marknadsföring är det speciellt viktigt att mäta engagemanget på varje inlägg man gör på sociala medier. På det sättet kan man får en större inblick i vad som fångar folks intresse och vad som som inte skapar någon reaktion alls
Med att veta hur man ska ta sitt engagemang till nästa nivå är inte alltid helt lätt.
Ditt företag kanske redan har den perfekta content planen som konstant uppdateras med nytt innehåll som intresserar dina kunder.
🤔 Så vad fattas egentligen?
Emojis!
Dessa gula ansikten och symboler har under de senaste åren blivit ett otroligt fenomen som vi använder oss av i vår vardagliga kommunikation med hela 93% av alla internetanvändare dagligen. Som människor gillar vi när saker är mer visualiserat, och emojis gör det lättare och roligare för oss att uttrycka oss i skrift.
Är man glad kan man till exempel skicka en glad emoji 😃,
Är man ledsen kan man skicka en ledsen emoji 😢,
Och om någon har skrivit någonting roligt kan man använda en skrattande emoji med tårar 😂.
Kombinationerna är oändliga och du känner säkert till många själv!
Emojis briljerar på i inlägg sociala medier. Det är rätt så simpelt egentligen.
👀 Emojis är eye catching
🤠 Inläggen blir personligare
🔠 Texterna blir mer kortfattade
🤌 Innehållet får mer kontext
🌟 Varje inlägg blir mer unikt - speciellt om man inte använder samma emoji varje gång
📈 Emojis = Högre engagemang!
Många olika studier har visat att emojis spelar en viktig roll för att generera mer engagemang på sociala medier. Företag som använder sig av emojis i sina inlägg skapar i genomsnitt högre engagemang hos sina följare är de som inte har det. Hubspot
Företag som använder sig av emojis på Twitter till exempel har lyckats öka sitt engagemang med upp till 25% per tweet. På Facebook däremot har de lyckats öka antalet ‘Likes’ med 57% och antalet kommentarer och delningar med 33%.
Så nästa gång du lägger upp någonting på sociala medier, kom ihåg att komplettera med en emoji. Allt pekar på att de kommer leda till större engagemang hos dina kunder som i sin tur kan leda till fler kunder!
Lycka till! 🍀
/ Felix