Därför bör ditt företag ha en Facebooksida


Att driva företag innebär mycket att tänka på. Om ditt företag är lite mindre innebär det även att du måste göra en hel del saker själv. Tid och pengar kan vara två bristvaror hos småföretagare - därför kan det vara uppskattat med tips på saker som inte kräver mycket kapital. Engagemang krävs för att lyckas med sin marknadsföring, men inte alltid mängder kapital.
Att använda sociala medier i marknadsföringssyfte har många fördelar. Många tror dock att det är enklare än vad det faktiskt är. Att skapa ett konto och börja lägga ut inlägg är såklart en bra början, men det krävs även aktiv närvaro för att kunder ska hitta dig. Du kan till exempel gilla och svara på kommentarer och bjuda in personer till att gilla din sida. Om du kan tänka dig att lägga en summa pengar på riktad annonsering kan du komma långt.
Tips! Läs inlägget Personalisera ditt varumärke och öka dina intäkter
🤔 Hur skapar man bra närvaro på Facebook?
Till lite större och välkända varumärken söker sig målgruppen självmant, men för mindre, nystartade företag är det oftast lite svårare och det krävs mer arbete. Först och främst - varför ska du ha en facebooksida? Är det nödvändigt? Statistik från Internetstiftelsen visar att 58% av svenska internetanvändare år 2020 använder Facebook varje dag och 81% använder det regelbundet. Alltså är det stor sannolikhet att just din målgrupp spenderar tid på Facebook.
Du som företagare har möjlighet att kommunicera oftare och smartare med dina kunder samt potentiella kunder genom Facebook. På längre sikt bygger du då upp en trogen följarskara som i sin tur kan tipsa sina vänner om ditt företag.
Tips! Läs inlägget TikTok för företagare
⭐️ Få ut mer av din Facebooksida med hjälp av följande tips
- Skapa mycket content
Content is king! Detta bör genomgå hela företagets digitala närvaro och facebook-närvaro. Har du bra och mycket innehåll leder det till engagemang och fler kunder.
- User generated content
Är erat eget material alltid lika spännande? Dela med dig av innehåll som dina konsumenter lägger ut på dina produkter - user generated content. Det kan till exempel vara unboxing- eller recensionsvideos. Det skapar mer trovärdighet och engagemang.
- Kommunikation åt båda hållen
Det är positivt att kunna kommunicera med konsumenterna snabbt och mer personligt vilket man kan göra på Facebook. Det är även viktigt att lyssna på konsumenternas synpunkter, och svara på kommentarer från dem. Både de positiva och de negativa.
- Dela värdefullt och personligt content
Sätt dig in i en av dina följares perspektiv - varför har de valt att följa dig? Facebook är en bra plattform att dela med sig av händelser och nyheter från företaget. På Facebook är man van vid personliga uppdateringar från vänner och därför bör du som företag ha en liknande ton.
- Var aktiv
Hur ofta ska man uppdatera? Det är svårt att svara på, men några gånger i veckan brukar anses vara en bra frekvens. Tänk på att vara kontinuerlig i dina uppdateringar och inte lägga upp tio inlägg ena veckan och ett veckan efter.
- Rikta annonser till din målgrupp
En fördel med Facebook-annonsering är att du kan välja ut din exakta målgrupp och rikta din annons till dem. Detta är till för dig som är villig att lägga lite pengar på det.
- Ha tålamod
Relationsbygge är nyckeln till framgång på sociala medier - och det tar tid. Du måste förtjäna förtroendet från din målgrupp.
Tips! Läs inlägget Vad är branded content?