Bra kundrelationer med 10 enkla steg


Bra kundrelationer har många fördelar. Ditt företag blir mindre priskänsligt, mer konkurrenskraftigt, du förbättrar kundlojaliteten och kan leda till ökad försäljning! Det säger sig självt - har man en bra upplevelse vill man såklart komma tillbaks, eller hur?
Hur gör man då för att förbättra sina kundrelationer?
Förbättra dina kundrelationer
1. Sätt upp kundrelationsmål 🥅
Vill du få bra resultat på kundenkäter, bra betyg på trustpilot eller liknande bör du ställa upp mål som hjälper er nå dit. Det får dig bli fokuserad och blir något du kan förhålla dig till!
2. Skapa en kundpolicy 📝
Fram med papper och penna! Nedskrivna riktlinjer om hur kunder ska behandlas gör det lättare för alla i organisationen att veta hur de ska uppföra sig.
3. Gör kundundersökningar 🔎
Glöm inte att göra kundundersökningar. Missnöjda kunder är oftast de mest högljudda, men också de mest givande! De vill berätta vad som inte har fungerat, och när man vet det blir det lättare att fixa, eller hur?
4. Införskaffa ett CRM system 📊
Ett CRM (customer relationship management) system gör det lättare att hålla koll på vad kunderna tycker och att kommunicera. Det finns många men Hubspot, Salesforce & Microsoft Dynamics är några exempel.
5. Tänk på framtiden 🔮
Bra relationer tar lång tid att bygga. Planera för en långsiktig kundresa, tänk över hur du kan göra den så bra som möjligt längs hela vägen.
6. Se över målgruppen 🤔
Människor kommunicerar på olika sätt, vinkla därför din kommunikation efter dina kunder. Det blir en bättre upplevelse för dem helt enkelt!
7. Ta väl hand om dina anställda 🫂
Glad personal smittar av sig! Är dina anställda nöjda med hur de själva blir behandlade är chansen att de är trevliga mot kunderna större.
8. Belöna dina bästa kunder 🥇
En bra kund vill man alltid hålla kvar i, se till att de får ut något extra för att vara lojala! Det blir en win-win för båda två.
9. Be om ursäkt och kompensera din kund 🎁
Ibland går det inte alltid som man tänkt sig, det kan hända något som gör en kund missnöjd. Gör så gott du kan för att reparera relationen, en ursäkt och ett erbjudande kan räcka långt.
10. Visa kunden att du bryr dig 💌
Alla gillar när någon lyssnar och bryr sig. Hör av dig och fråga om du uppfyller alla förväntningar och behov, det uppskattas alltid!
Det var allt för den här gången, lycka till!
/Andreas