Behåll fokuset - motionera!

Behåll fokuset - motionera!

Behåll fokuset - motionera!

Behåll fokuset - motionera!

Read time:
Lästid:
Read time:
Lukuaika:
Read time:
Læsetid:
Read time:
Leestijd:
Read time:
Leestijd:
4
mins
minuter
mins
minuuttia
mins
minutter
mins
minuten
mins
minuten
Behåll fokuset - motionera!

Felix Gisle

Sales & Marketing Trainee
Qred

Oavsett om man driver företag eller annat har vi alla varit där. Man sitter ner, försöker koncentrera sig på sitt arbete. Men sedan schemaläggs  massor av möten, något går fel, telefonsamtal görs, och tiden bara flyger iväg. Produktiviteten har släppt helt och inget är gjort! 

Om du känner igen situationen eller liknande har du säkert kämpat med livets stora utmaning - fokuset. Vare sig du jobbar på ett stort projekt, deklarerar, skriver ett blogginlägg, eller kör bil är fokuset en av de största faktorerna för att lyckas - eller överleva. Men det kan lätt glida iväg under stress, distraktioner eller om man har fått dåligt med sömn.

Så vad krävs för att bevara fokuset? 

💡 Träning - bokstavligen!

Genom modern hjärnavbildningsteknik, har forskare hittat en klar samband mellan fysisk träning och hjärnans prestation. När vi rör på oss ökas blodcirkulationen i kroppen som hjälper hjärnan få mer syre. Dessutom frigörs vissa ämnen som dopamin och serotonin i som har en stor effekt på att öka hjärnans motivation och prestationsförmåga, samtidigt som depression, stress, och ångest motverkas.

Enligt Sveriges heligaste hälsosida 1177 Regelbunden motion har också stor tendens att förbättra våra minnen, hur snabbt vi tänker och hur pigga vi känner oss till vardagen. På det sättet får vi bättre förmåga att kunna lösa problem och koncentrera oss på det som är viktigt - produktivt arbete.

🤔 Hur kommer man igång?

Tricket är egentligen bara att röra på sig och få upp pulsen. Som individer kan det dock skilja sig från person till person hur man når dit. Vissa behöver prestera mer än andra beroende på hur vältränad man redan är. Oavsett duger all typ av konditionsträning, det gäller bara att hitta det som passar bäst för sig.

Nedan hittar du ett par bra tips på hur du kan börja motionera och komma igång i kroppen.

🚶🚲  Försök få in en 30 minuters promenad per dag 

En daglig promenad kan vara tillräcklig för att kroppen ska fysiskt anstränga sig, speciellt när man väl ska komma igång med att motionera. En promenad på 30 minuter brukar räcka men kan splittras upp om du har ont om tid. 5 minuter fungerar också men längre promenader har bättre effekt. Promenera en stund på vägen till jobbet eller cykla istället för åka bil eller kollektivtrafik. Du kan också ta trapporrna i stället för hissen och rulltrappan. Alla små steg som du kan ta till vardagen gör skillnad!

🏃 Intensiv träning

Trots att promenader har sina fördelar är det optimala om du kommer igång med intensivare träningspass ett par gånger i veckan så tar ut dig riktigt ordentligt. Se därför till att jogga ett par gånger i veckan eller spring intervaller. 

Om du inte har ett gymmedlemskap så finns det många platser i Sverige med parker och slingor för att få lite kul omväxling av klimat i stället för att springa på rullband inomhus.

👬👫 Träningspartner 

Hitta en kompis eller en större grupp att träna med ett par gånger i veckan. Det finns många bollsporter som du kanske tycker är kul att utöva som badminton, padel, tennis, badminton, fotboll eller annat. 

Träning ska inte behöva vara en tråkig eller tung syssla. Man kan lätt motivera varandra när man tränar tillsammans med någon. Det blir också roligare! 

🏋 Styrketräning 

Även styrketräning kan vara bra för kroppen, men många studier påvisar att konditionsträning har större effekt. Därför bör konditionsträning alltid komma före. För intensiv styrketräning kan du satsa på att lyfta lätta vikter fler gånger, och ta kortare pauser. På det sättet tränas muskelgrupperna samtidigt som kroppen verkligen får röra på sig.

Som du märker finns det flera olika knep man kan tänka på för att få igång motionen. Träning är nyckeln till både fysisk, men också psykisk hälsa och självförtroendet. Genom att träna kroppen regelbundet med en rutin som fungerar för dig, ökar du din fysiska välmående samtidigt som du får bättre fokus och kan prestera bättre. Både du och ditt företag vinner!

Kör hårt! 💪

/ Felix

🇸🇪 Sverige
🇳🇱 Nederland
🇫🇮 Suomi
🇩🇰 Danmark
🇧🇪 België
🇧🇷 Brazil