A/B test för småföretagare

A/B test för småföretagare

A/B test för småföretagare

A/B test för småföretagare

Read time:
Lästid:
Read time:
Lukuaika:
Read time:
Læsetid:
Read time:
Leestijd:
Read time:
Leestijd:
3
mins
minuter
mins
minuuttia
mins
minutter
mins
minuten
mins
minuten
A/B test för småföretagare

Ella Dahllöf

SEO Specialist
Qred

📈 Vad är ett A/B test?

A/B-test, även kallat split-test är en metod som används för att jämföra två olika versioner av en app eller hemsida mot varandra. Detta för att avgöra vilken av versionerna som fungerar bäst av dem. Huvudsakligen är A/B-test ett experiment där två versioner av samma sida visas slumpmässigt för användare. Därefter görs en statistisk analys för att bestämma vilken version som fungerar bäst för ett visst konverteringsmål

Genom ett A/B-test som direkt jämför de två variationerna kan du ställa fokuserade frågor gällande ändringar på din hemsida eller app. Därefter samlar du in data om effekterna av förändringen. 

Ett A/B-test gör att du slipper gissa dig till hur du ska optimera och förbättra din hemsida. Istället skapar det möjlighet till databaserade beslut. Det går från “vi tror” till “vi vet”. Genom att mäta effekten som förändringarna ger kan du se till att förändringarna du gör ger positiva resultat. 

Tips! Läs inlägget Så enkelt får du fler besökare till din hemsida 

📉 Hur fungerar ett A/B-test?

För att göra ett test tar du din hemsida eller app, och modifierar den för att skapa en annan version av samma sida. Den modifierade versionen kan vara så simpel att endast en rubrik eller en knapp har ändrats. Den kan också vara en fullständigt ändrad design på sidan. När du startat ditt A/B-test kommer hälften av trafiken på hemsidan skickas till originalversionen och andra hälften till den modifierade versionen. 

Tips! Läs inlägget 25 appar som hjälper dig i ditt företagande 

Varje besökare hamnar antingen på originalversionen eller den modifierade versionen, och därefter mäts deras engagemang och upplevelse på vardera sida. Datan som samlas in hamnar i till exempel Google Analytics och det gör det möjligt att analysera den. Därefter kan du avgöra om ändringen hade en positiv eller negativ effekt på besökarnas upplevelse. 


📊 Varför ska man göra ett A/B-test?

Testet gör det möjligt för team och företag att göra noggranna förändringar i användarnas upplevelser samtidigt som data samlas in gällande resultaten. Det skapar möjligheter för att själv skapa hypoteser och lära sig om varför vissa element fungerar bättre eller sämre för användarnas upplevelse. Vad man tror ska fungera bäst kanske inte alls stämmer i praktiken. Detta går att ta reda på genom ett A/B-test! 

Det är även att bra idé att göra konsekventa A/B-test för att ständigt förbättra hemsidan, och användarnas upplevelse. Du kan testa olika versioner av rubriker, bilder, formulärfält, uppmaningar till handling och layouten på sidan och få svar på vad som fungerar bäst. 

Tips! Läs inlägget 10 vanliga fel med din hemsida 

Att göra frekventa A/B-tester hjälper dig att hitta vilka förändringar som påverkar konsumentens beteende och vilka som inte gör det. Över tid kan du kombinera de bästa förändringarna från A/B-testerna för att göra din hemsida till den bästa möjliga. 

Klicka här för att läsa mer om A/B-tester och vad det är för något

🇸🇪 Sverige
🇳🇱 Nederland
🇫🇮 Suomi
🇩🇰 Danmark
🇧🇪 België
🇧🇷 Brazil