7 enkla sätt att marknadsföra din restaurang och fylla tomma stolar

22/7/2017
2
minuter
Kaffekopp i restaurangmiljö

Christian Billing

Marketing Manager Sweden
Qred Bank AB
2
minuter

Alla restauranger vill fylla sina tomma stolar, men konkurrensen i branschen är stenhård. Dessutom ger tomma stolar en negativ signal till potentiella kunder att din restaurang borde undvikas!

Alla som har erfarenhet av marknadsföring vet att du inte bara behöver hitta nya kunder, utan också öka försäljningen till dina nuvarande kunder. En trogen och nöjd kund är den bästa ambassadören för din restaurang. Du behöver dem att fortsätta komma tillbaka och rekommendera din restaurang till sina familjer och vänner!

Med det sagt kommer här sju enkla tips för att marknadsföra din restaurang och fylla dina tomma stolar.

Lämna rabatt till anställda, vänner och släkt

Erbjud rabatter för dina vänner, kollegor och släkt och låt alla i sällskapet få rabatt. Det har visat sig fungera mycket bra och är mycket uppskattat. Dessutom berättar de i sin tur om restaurangen för sina vänner och familjer.

Gör avtal med lokala hotell

Prata med de lokala hotellen och värdshusen om att göra ett särskilt erbjudande. Det är ett mycket uppskattat och effektivt sätt att öka reservationerna.

Rabatter och erbjudanden

Erbjudanden och kampanjer är ett bra sätt att locka nya potentiella kunder att prova något nytt. Försök att nå personer i din närhet genom olika kanaler, t.ex. e-post, sociala medier eller flyers för att få ut din kampanj. Vanliga kampanjer är två-för-en-erbjudande, rabatt på måltiden eller t.ex. gratis efterrätt.

Lojalitetsprogram

Lojalitetsprogrammen är ett sätt att belöna lojala kunder och uppmuntra kunder att återkomma ofta. Det är också ett effektivt och mätbart marknadsföringsverktyg. Lojalitetsprogram fungerar särskilt bra med lokala gäster.

Familjekvällar

Temakvällar är perfekta att fylla platser på t.ex. måndagar. Fundera på attraktiva familjealternativ, t.ex. att ett barn äter gratis tillsammans med vuxen.

Sociala medier och e-postkampanjer

Skicka meddelanden till befintliga och potentiella gäster för att t.ex. berätta om en ny kampanj eller en ny spännande ny maträtt. Tänk på att skicka ut meddelandet minst tre dagar innan kampanjen, så att de hinner planera sin vecka.

Evenemang

Dra nytta av händelser som t.ex. fotbollskvällar eller schlagerkvällar. Ordna temamiddagar eller vinprovningar som kan locka människor till restaurangen istället för att laga mat hemma. Det är viktigt att använda sociala medier för att öka medvetenheten och generera buzz.

Adwords och Digital Marketing

Testa Google AdWords-kampanjer för att fylla platser under lugna perioder. Kombinera händelser, specialerbjudanden och sociala medier med Adwords-kampanjer, för att skapa lite buzz i lugna perioder.

Dela inlägget